מומחים בקבינט הקורונה: ישראל נכשלה בבלימת הגל השני

קבינט הקורונה דן כעת בדוח חדש של האוניברסיטה העברית בירושלים והדסה, שמראה כי מספר החולים החדשים במצב בינוני וקשה עולה באופן מובהק • בנוסף, המגמה הנוכחית מצביעה על יציאה מיציבות ועל צפי לעלייה מהירה בתקופה הקרובה במספר החולים במצב קשה ובעומס הכבד על בתי החולים

בדיקות קורונה במעבדה בבית חולים בילינסון  / צילום: דוברות בית החולים רבין
בדיקות קורונה במעבדה בבית חולים בילינסון / צילום: דוברות בית החולים רבין

קבינט הקורונה דן כעת במגמות התחלואה המדאיגות בישראל, בבוקר שבו קפץ מספר המאומתים החדשים ביותר מ-3,000 בני אדם ביום, ואחוז הבדיקות החיוביות עומד על יותר מ-9%. חוקרי האוניברסיטה העברית בירושלים והדסה, המנטרים באופן יומי את מצב התחלואה בישראל, מציגים בפני הקבינט דוח חדש ומדאיג, שמראה כי ישראל לא הצליחה להמשיך את הבלימה של הגל השני שהתרחשה בסוף יולי, ולהפוך אותה לירידה ממשית ומתמשכת בהדבקה ובתחלואה בבתי החולים.

לפי צוות החוקרים, ישנה עלייה מובהקת בחולים החדשים במצב בינוני קשה, בזמן שהעלייה החדה בכמות הנדבקים מצביעה על יציאה מיציבות. לפי החוקרים, הסיכון הנוכחי מחייב פעולה נמרצת של הממשלה לבלימת ההתפשטות. לא רק שלפי הערכות החוקרים נכון לשעה זו לא נראית באופק התמתנות, אלא שמתחילת חודש יוני לא נרשמה אף לא פעם אחת של ירידה או התמתנות משמעותית בכמות החולים החדשים המתווספים מדי יום, שנמצאים במצבים בינוני וקשה. עקומת הנפטרים חדה יותר וכמותית גבוהה משמעותית מהגל הראשון.

החוקרים מסמנים כי מערכת הבריאות מתקרבת בצעדי ענק למצב של אי ספיקה: "בתרחיש נומינלי יהיו 600 חולים במצב קשה בעוד שבועיים. התחזית קדימה - סיכון משמעותי להתדרדרות מהירה". לדבריהם, היציבות בשבועות האחרונים במספר החולים במצב קשה המאושפזים נבעה מאיזון שברירי בין מספר החולים במצב קשה החדשים ומספר המתים והמבריאים. כעת, קצב "התמותה וההבראה לא צפוי להדביק את קצב התחלואה", הם מציינים.

צפויה האצה בעלייה בתחלואה ובתמומה

האם מחלקות קורונה יהיו מסוגלות לעמוד בעומס החולים? מקדם ההכפלה האפקטיבי נמצא כיום על פי החוקרים מעל ל-1, ומצוי במגמת עלייה. רק לפני כחודש פרסם הצוות תחזית אופטימית יחסית לפיה מקדם ההכפלה ירד מתחת ל-1, כנראה בגלל הצעדים שננקטו בזמנו לבלימת המגפה ובראשם איסור ההתקהלויות. אלא שכעת מקדם ההכפלה החדש מעלה את החשש מפני הגעה למצב של אי ספיקה בבתי החולים: "בתרחיש המחמיר, לא ניתן יהיה למנוע פריצה של סף הספיקה שהוגדר בעבר. יש להיערך להתממשות מהירה של התרחיש המחמיר. הסיכון הנוכחי מחייב פעולה נמרצת".

בצוות המנטר את מגמות התחלואה באופן קבוע, חברים בין היתר פרופ' רונית קלדרון-מרגלית ופרופ' רן נירפז מבית הספר לבריאות הציבור, פרופ' דורון גזית, ופרופ' נדב כץ ממכון רקח לפיזיקה. לפי החוקרים, מקדם ההכפלה היומי עולה באופן מונוטוני. העלייה תואמת שינוי התנהגות כולל, שמוביל לעלייה בקצב ההדבקה. זאת, ככל הנראה בשל אירועים לא חוקיים המתקיימים ברחבי הארץ, אי שמירה על ההנחיות ו'בין הזמנים' בחברה החרדית. לפי כל המדדים, ההתייצבות הסתיימה וצפויה האצה בעלייה בתחלואה, שתוביל לתחלואה קשה.

לפי החוקרים, התמותה בגל הנוכחי לא מציגה האטה, וצפויה עלייה משמעותית בתמותה עם העלייה בקצב התחלואה. אם בגל הנוכחי התגאתה ישראל בשיעורי תמותה נמוכים מאוד, כעת מסתמנת מגמת שינוי, כאשר מספר הנפטרים בגל הנוכחי גבוה יותר, וקצב העלייה מהיר יותר. עד כה, נפטרו בישראל 976 בני אדם. מתוכם, כ-300 בגל הראשון, ויתר הנפטרים, נפטרו בשל מחלת הקורונה במהלך הגל השני.