פרופ' גמזו: "יש סיכוי סביר לסגר בחגים"

פרויקטור הקורונה התייחס היום למצב התחלואה בישראל לאחר שהקבינט אישר להטיל סגר על ערים אדומות בישראל • גמזו: "אני רוצה לומר למיקי זוהר: 'אל תחפשו אשמים באירוע הקורונה, תעזרו באירוע הקורונה"

לאחר אישור הקבינט לסגר על מוקדים אדומים בישראל, אומר פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו כי "מצב בתי החולים עדיין יציב, אך הסיכוי לסגר בחגים הוא סיכוי סביר, הוא יכול לקרות. אנחנו צריכים לעשות הכל כדי שהאפשרות הזו תתרחק מאיתנו. יש לה הרבה מאוד השלכות על החברה והכלכלה. לכן אנחנו צריכים לעזור ככל האפשר לערים האדומות לצאת מהמצב הזה".

כשנשאל בנוגע למתקפות של פוליטיקאים כלפיו, אמר גמזו: "אני לא רוצה להתייחס למתקפות מצד גורמים פוליטיים. זה לא נעים, זה לא נוח, אבל יש לי חובה אחת, כלפי אזרחי המדינה. אני עובד עבור אזרחי המדינה, אני מקבל גיבוי מראש הממשלה, ואני לא מתרגש מהמתקפות האלו. אני רוצה לומר למיקי זוהר: 'אל תחפשו אשמים באירוע הקורונה, תעזרו באירוע הקורונה. תעזרו להשיג כמה שיותר שיתופי פעולה ועזרה מול הציבור והמחוקקים'. זה אחד האירועים הדרמטיים שקרו במדינת ישראל. הציבור מאבד אמון במערכת, זה לא זמן להתקפות, לחפש מה, מי ולמצוא כותרות. אני לא התקפתי אף אחד, ואני מציע: 'חדלו מהדבר הזה, בואו, עזרו, סייעו'. זו משימה מורכבת וקשה, עם הרבה אי ודאות, ותושבים מבוהלים וחוששים. בבקשה, בואו נמשיך קדימה ביחד. זה מיותר ולא עושה טוב לאף אחד, בטח לא לתושבים שרוצים לראות מערכת יציבה ומאוחדת".

תוכנית הרמזור של גמזו אושרה לפני בתחילת השבוע, לאחר פרק זמן ארוך של חודש שבו הונחה על שולחנם של הפוליטיקאים והמתינה לאישור. בשבוע הבא, היא תיכנס לפעולה באיחור של שישה ימים מהמועד שנקבע. באשר לרמזור, אומר גמזו: "הצלחנו השבוע להעביר את הרמזור שמאפשר לנו ליצור מדרג יישובים לפי רמת תחלואה. הרמזור לא נגמר בצבעים שלו, הוא כלי ויכולת של כולנו ביחד לנתב את ההתערבות והצעדים באופן שממוקד באזורי התחלואה. ערים אדומות אינן אות קין וזה לא צריך להיות ככה. אלו מקומות שבהם אנחנו רוצים לשים יותר אמצעים ולהיות יותר מעורבים כדי לעזור לערים לצאת ממעגל התחלואה. אנחנו רוצים להעניק להן יותר סיוע, כולל בדיקות, חקירות וסיוע ניהולי. אנחנו צריכים להביע סולידריות ולהביע תמיכה בערים האדומות, אנחנו עם אחד".

לדבריו של גמזו, ההצעה שהניח היום על שולחן הממשלה כללה בקשה להטיל סגר על 10 מתוך הערים אדומות, לרבות הגבלת תנועה, מסחר ועסקים, וכן סגירה של מערכת החינוך. אך הממשלה הרחיבה את המנדט לערים נוספות אדומות בהן מצב התחלואה קשה, והחליטה להטיל גם עליהן מגבלות. "בקבוצת הערים האדומות עם התחלואה הגבוהה, ננהיג עוצר לילי וסגירת מערכת החינוך. הצעדים הללו מאוד לא פשוטים", דברי גמזו.

הכניסה והיציאה מערים אדומות תוגבל, כדי למנוע 'זליגה' של חולים בין ערים. "אנחנו רואים את העברת התחלואה מעיר לעיר במיוחד בחברה הערבית והחרדית. זה קורה מעיר לעיר מעורבת, לשכונה חרדית. ממודיעין עילית, לשכונות באשדוד. זה מכוון אותנו להדבקה או לתחלואה בכל רחבי מדינת ישראל", אומר גמזו. "לכן, אנחנו נדרשים לצעדים שאנחנו נוקטים אותם בלב כבד. כל ישראל במלחמה, ובכל ישראל כולנו צריכים לעזור אחד לשני לצאת מהמצב הזה. אבל יש ערים שהינן ויתר בחזית. אנחנו צריכים לעשות צעדים שונים מעיר לעיר".

גידול בתחלואה במגזר החרדי והערבי

ביום שבו מספר החולים האמיר וחצה את רף 3,000 הנדבקים ביום אחד, הסביר גמזו את התפזרות התחלואה בישראל. לדבריו, ישנה עלייה ברורה בכמות החולים החדשים במגזר החרדי בשבוע האחרון. "לאחר שהתחלואה בחברה החרדית ירדה במשך שבוע אחרי שבוע, היא עלתה שוב ב-10 הימים האחרונים באופן מטריד. חלק קשור להתפרצות או בדיקות חיוביות בישיבות, אבל חלק גדול גם בתוך היישובים במגזר החרדי, עם הרבה מאוד קושי של מנהיגי היישוב ושל כולנו, לגבי איך להתמודד עם העלייה. הסקר שאנחנו עושים של בחורי ישיבה נועד לתת ביטחון להמשך הלימודים בישיבות. קשה שלא לקשור את הגידול שאנחנו רואים לתחילת הלימודים בא' אלול במגזר החרדי, ולסיום של תקופת בין הזמנים. כרגע, אנחנו רואים שם התפרצות משמעותית שמטרידה אותנו".

גם הגידול בתחלואה בחברה הערבית ממשיך. לפי גמזו, "החברה הערבית צריכה להבין היטב: צריך להפסיק לחלוטין עם האדישות והזלזול. אני מבקר שם ורואה שוב ושוב חוסר הפנמה שחתונה היא אירוע הדבקה שממשיך לאנשים ביישוב, ומיישוב ליישוב והתחלואה הולכת וגדלה".

התחלואה מתפשטת גם באוכלוסייה הכללית. לפי גמזו, "אנחנו רואים עלייה בתחלואה באוכלוסייה הכללית ובערים מעורבות. ראיתי את זה באשדוד. תחלואה שמגיעה ומטפסת ביממה אחת מ-2,100 ליותר מ-3,000, צריכה להדאיג את כולנו. זה השלב שבו אתה חושש שאתה מגיע להתקדמות מעריכית, כאשר השבוע נפתחה מערכת חינוך באופן מלא בכל הארץ. מערכת חינוך יכולה לגרום להגדלת התחלואה, וזה נמצא מול עינינו".