העימות בין בעלי המניות בהלמן אלדובי צף מחדש: "אם היו רוצים עסקה, כבר ניתן היה לקדם זאת"

אלטשולר שחם גמל הקפיאה את הצעת הרכש לכל מניות הלמן אלדובי, אך הבהירה כי היא עדיין על הפרק • הלמן אלדובי: הוועדה שבוחנת את ההצעות בלתי תלויה ופועלת בעצמאות

הלמן ואלדובי / צילום: יונתן בלום
הלמן ואלדובי / צילום: יונתן בלום

האם בעלי המניות בבית ההשקעות הלמן אלדובי מתקרבים לעסקת מכירה, או שמא בפעם השנייה בתוך פחות משנה תגווע הצעה אטרקטיבית לרכישת החברה או פעילות הליבה שלה, לדאבון ליבם של בעלי מניות מיעוט שרוצים לממש את החזקתם? אתמול הודיעה חברת אלטשוטלר שחם גמל ופנסיה כי היא מסירה באופן זמני את הצעתה לרכישת כל מניות בית ההשקעות הלמן אלדובי , לפי שווי חברה של 230 מיליון שקל.

על פי דיווחים קודמים, קיבלה הלמן אלדובי שתי הצעות רכש: זו של אלטשולר שחם גמל ופנסיה, והצעה אחרת שהתגלתה לציבור רק לאחר הצעת הרכש של אלטשולר שחם, מגוף זר - שלפי הערכות, הינו קרן Pollen street capital. לפי העדכון האחרון בנושא מצד הלמן אלדובי, הקרן הזרה מציעה לרכוש 51% עד 100% ממניות בית ההשקעות, לפי שווי חברה של 230 מיליון שקל עד 304 מיליון שקל, בתלות בתוצאות הכספיות שלו.

ככל הידוע, בימים האחרונים התקיימו פגישות ושיחות בין הוועדה שמינה דירקטוריון הלמן אלדובי לבחינת שתי ההצעות לרכישת בית ההשקעות, לבין אלטשולר שחם גמל ופנסיה. במסגרת זו נעשה ניסיון של הוועדה לשפר את תנאי ההצעה שנתנה אלטשולר שחם גמל ופנסיה, כנראה משום שההצעה של הקרן הזרה גבוהה באופן ניכר. לכן, ייתכן כי ראשי אלטשולר שחם הוציאו את ההודעה, שלפיה הם "יושבים על הגדר" בשבועות הקרובים ומאפשרים לוועדה לקדם את המגעים מול הקרן הבריטית, ללא הצעה מנוגדת חדשה, ושהחברה לא תשפר את התמורה שהציעה כבר.

"למה לא לרוץ עם המגעים ולהחליט?"

בינתיים עוד לא גובשה עמדת הוועדה, ככל הידוע, בנוגע למי מהצעות הרכש, ומבחינת הלמן אלדובי עדיין אין ודאות שתהיה עסקה.

כאמור, ההחלטה של אלטשולר שחם גמל  ופנסיה עוררה מחדש את הוויכוח המתמשך בין בעלי מניות מיעוט בחברה לבין קבוצת בעלי השליטה בה. כך, נראה כי בעלי מניות המיעוט מפנים את חצי הביקורת לוועדה שמונתה על ידי דירקטוריון הלמן אלדובי, והתקופה הארוכה, לתפיסתם, שבמהלכה נמשכים המגעים.

"חודש וחצי מנהלים ישיבות רבות, למה? יש הערכות שווי, יש הצעות, למה לא לרוץ עם המגעים ולהחליט?" אומר גורם בקרב מניות המיעוט בחברה, שטוען כי "עבר פרק זמן של יותר מחודש וחצי מאז שפורסמה ההצעה של אלטשולר שחם, ואף אחד לא יכול לטעון שהצעתה לא ראויה. אם היו רוצים עסקה, כבר ניתן היה לקדם זאת - זה לא לפצח את האטום".

מנגד, בבית ההשקעות מציינים כי מדובר בוועדה עצמאית שמורכבת מדח"צים, ושאינה כפופה לבעלי המניות ושמבצעת בדיקה עניינית ומקיפה.

בכל אופן, אלטשולר שחם גמל ופנסיה לא טורקת את הדלת על האפשרות לרכוש את הלמן אלדובי, ומציינת כי "הוועדה מוזמנת למצות את המו"מ עם ההצעה הנוספת עד לסוף החודש, ובמידת הרלוונטיות נשוב למו"מ יעיל ב-7 באוקטובר". עוד הבהירה אלטשולר שחם גמל ופנסיה כי ככל שהצעתה תחזור לתוקף באוקטובר, זה יהיה "למשך תקופה של ארבעה שבועות מאותו מועד, ובכפוף לקבלת התחייבות לבלעדיות", ושהיא "לא תהיה מוכנה להארכה או לשינוי של לוחות הזמנים האמורים".

נזכיר כי בשלהי 2019, נתנה חברת הפניקס להלמן אלדובי הצעת רכש שלא הבשילה לכדי עסקה, כשמולה נדונה הצעת רכש של אותה קרן בריטית, Pollen street capital.