מחזיקי האג"ח הוותיקות באלעד גרופ הסכימו להצעת תשובה; מחכים לתשובה ממחזיקי האג"ח החדשות

מחזיקי האג"ח הוותיקות של אלעד גרופ החליטו לקבל את הצעת החברה להוספת ביטחונות לאג"ח, כנגד ביטול העילות לפירעון מיידי

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: גדעון לוין
יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: גדעון לוין

איש העסקים יצחק תשובה, ששולט בקבוצת דלק הציבורית, מתקדם בהליכים מול מחזיקי האג"ח של חברת אלעד גרופ הפרטית שבבעלותו, במטרה למנוע את העמדתן לפירעון מיידי. מחזיקי האג"ח הוותיקות של אלעד גרופ החליטו ביום ב' לקבל את הצעת החברה להוספת ביטחונות לאג"ח, כנגד ביטול העילות לפירעון מיידי, בעוד שלמחזיקי האג"ח החדשות הגישה היום אלעד גרופ מתווה חלופי, במטרה לאפשר פירעון מוקדם של מלוא החוב כלפיהם.

אלעד גרופ מרכזת את פעילות הנדל"ן הפרטית של תשובה בארה"ב ובקנדה. לחברה חוב של כ-660 מיליון שקל למחזיקי איגרות החוב בישראל, שאותו הנפיקה לגופים מוסדיים באמצעות חברות ייעודיות (SPC) - אס.פי.סי אל-עד ואלעד גרופ יו.אס.

לאס.פי.סי אל-עד ארבע סדרות אג"ח (1-4) בהיקף חוב כולל של 86 מיליון שקל (במונחי פארי), שהונפקו לפני יותר מ-15 שנה ושעתידות להיפרע בשלבים עד ינואר 2022. לאלעד גרופ יו.אס סדרת אג"ח אחת (א') בהיקף של 574 מיליון שקל, שהונפקה בתחילת 2020 ושעתידה להיפרע בתשלומים לא שווים עד ינואר 2024 (55% מקרן החוב ייפרעו במועד הפדיון הסופי).

בעקבות הפחתת דירוג החוב של אלעד גרופ, קמה למחזיקי אג"ח אס.פי.סי אל-עד עילה להעמדת החוב כלפיהם לפירעון מיידי. עם זאת, בתום מגעים מול החברה החליטו מחזיקי האג"ח ברוב של 94% להסכים לקבלת ביטחונות ותוספת ריבית, בתמורה לשינוי שטרי הנאמנות של סדרות האג"ח, כך שהפחתת הדירוג לא תהווה אירוע הפרה.

סדרה א' של אלעד גרופ יו.אס נמצאת בשעבוד על 63% ממניות החברה הבת, אלעד קנדה, שאת מרבית נכסיה מבקש כעת תשובה למכור, במטרה לשפר את נזילותה ואת מצבה הפיננסי של אלעד גרופ. על פי המתווה המוצע תמכור בשלב הראשון אלעד קנדה חלק מנכסיה (באמצעות חברה בת) בתמורה ל-342 מיליון דולר קנדי (882 מיליון שקל).

במועד השלמת העסקה יקבלו מחזיקי האג"ח פירעון חלקי של 128 מיליון דולר (436 מיליון שקל), ויתרת החוב תיפרע עד סוף מרץ 2021. כמו כן מציע תשובה למחזיקים ביטחונות עד לפירעון מלא החוב, ותשלום נוסף של 10.5 מיליון דולר (36 מיליון שקל) בדמות קנס על פירעון מוקדם של החוב.

עם זאת, בהודעה מציינת אלעד גרופ כי המתווה החלופי כולל מנגנון שמחייב שיתוף פעולה והסכמת הרוכש הקנדי של אלעד קנדה, ולכן דרוש זמן לפנייה לרוכש ולניהול המשא ומתן עימו. "הדבר צריך להיעשות ברגישות ובזהירות הראויה כדי לא לפגוע בסיכויי העסקה. על כן מתבקש פרק זמן של לפחות שבוע ימים במהלכם נקיים מו"מ בעניין המתווה החלופי", מדגישה אלעד גרופ.

תשובה נדרש בימים אלה גם לצמצם את התחייבויות הענק הפרטיות שלו לבנקים, על רקע המשבר בקבוצת דלק שבשליטתו, והוא גם פועל למימוש חלק מפעילות הנדל"ן שלו בחו"ל.