אייפקס | בלעדי

לקראת אקזיט גדול: קרן אייפקס תמכור מניות מקס סטוק לפי שווי חברה של 1.5 מיליארד שקל

ביקושי יתר גדולים להצעת המכר של אייפקס והמייסדים, שתכלול כשליש ממניות רשת המוצרים המוזלים תמורת כחצי מיליארד דקל • מדובר בשווי הגבוה פי 5 מזה שבו השקיעה הקרן בחברה

מקס סטוק, פתח תקווה / צילום: בר אל, גלובס
מקס סטוק, פתח תקווה / צילום: בר אל, גלובס

קרן הפרייבט אקוויטי AMI שמובילה זהבית כהן צפויה להשלים השבוע אקזיט משמעותי ראשון, באמצעות הצעת מכר של מניות רשת המוצרים המוזלים מקס סטוק בבורסה בת"א. 

ל"גלובס" נודע, כי בעקבות ביקושי יתר גבוהים שלהם זכתה הצעת המכר מצד משקיעים בארץ ובחו"ל, הגדילו בעלי מקס סטוק - קרן AMI ושותפיה, אורי מקס ואבן צ'ארלס ניומן - את היקף המימוש לכשליש ממניות הרשת, וזאת תמורת חצי מיליארד שקל. מהלך ההנפקה הראשונית של מקס סטוק מבוצע לפי שווי חברה של כ-1.5 מיליארד שקל - הטווח העליון שאליו שאפו בעליה. 

את מהלך ההנפקה הוביל בנק ההשקעות הזר ג'פריס, שהוביל גם את ההנפקה המוצלחת של הבורסה בת"א אשתקד, הנפקה שבה עיקר המניות נמכרו למשקיעים בחו"ל. ג'פריס הוא גם בנק ההשקעות המוביל בימים אלה את הנפקת חברת התעופה אל על. החתמים המקומיים בהנפקת מקס סטוק הם לידר, לאומי פרטנרס וברק קפיטל.

מדובר בהצלחה גדולה, וראשונה, עבור קרן AMI שמובילה זהבית כהן, אשר משתייכת לקבוצת קרנות הפרייבט אקוויטי הזרה אייפקס. שווייה של מקס סטוק בהנפקה גבוה פי חמישה לערך  מהשווי שלפיו רכשה קרן AMI את השליטה ברשת בשנת 2017, אז השקיעה כ-170 מיליון שקל תמורת כ-55% מהמניות לפי שווי של כ-300 מיליון שקל בלבד לרשת.

קרן AMI, המשקיעה בחברות בינוניות בגודלן בישראל, גייסה ב-2015 כחצי מיליארד דולר מגופים מוסדיים מישראל וגם מהעולם, אולם עדיין לא סיפקה להם הצלחות משמעותיות בהשקעותיה. בקיץ 2018 נכשלה הקרן בניסיונה להנפיק את קבוצת האינטרנט זאפ, לפי שווי חברה מפולפל של כ-650-700 מיליון שקל - גבוה יותר מפי שלושה מהשווי שבו רכשה את החברה. על בסיס שווי זה ביקשה הקרן למכור מניות קיימות לציבור תמורת כ-200 מיליון שקל, אולם קיבלה "כתף קרה" משוק ההון, וגנזה את המהלך.

הנפקת מקס סטוק התבצעה בדרך של הצעה לא אחידה (Book Building), ההולכת וצוברת פופולריות בבורסה המקומית. הצעה מסוג זה תומכת בהתרבות הנפקות האקוויטי הראשוניות הנעשות בהצלחה בתקופה האחרונה בבורסה בתל אביב, למרות הביצועים הדלים שמפגינה הבורסה השנה (ירידה של כ-20% מתחילת השנה) וביצועי החסר ביחס לשוק ההון האמריקאי.

לאחר ההנפקה צפויה אייפקס להחזיק כ-36% ממניות מקס סטוק, אורי מקס בכ-16% ומשפחת נוימן בכ-16%. מקס (43), מייסד החברה, ונוימן (42), שהצטרף ב-2014, משמשים כמנכ"לים משותפים של מקס סטוק. כהן משמשת כיו"רית הרשת, שמעסיקה בסך הכול כ-1,850 עובדים.

בשנתיים הקודמות (2018-2019) נהנה אורי מקס מתגמולים בהיקף שנתי של כ-3-3.5 מיליון שקל כדמי ניהול ומענקים, בעוד שעלות התגמולים עבור שירותי הניהול שהעניקה אייפקס לחברה עמדו על 2 מיליון שקל בשנה. נוסף על תגמולים כמנכ"ל, אורי מקס ובני משפחתו גם משכירים לרשת שש מהחנויות שלה.


הפכה ל"שם גנרי" של התחום

מקס סטוק, שנוסדה בסוף שנת 2004, עוסקת במסחר קמעוני באמצעות הפעלת רשת חנויות דיסקאונט למגוון רחב של מוצרים לבית, תחת השמות "Max - כאן קונים בכיף", ו-MAX 20", ובסך הכול מפעילה כ-50 סניפים ברחבי הארץ באמצעות חברות בנות וזכיינים. הרשת נחשבת לשחקנית הגדולה והמוכרת ביותר בענף חנויות הסטוק בישראל, ושמה הפך להיות "שם גנרי" לפעילות התחום כולו, הכולל כבר מאות סניפים.

הרשת מציעה מגוון רב של מוצרים מקטגוריות שונות, בראשן מוצרי עולם הבית (כ-29% מההכנסות), צעצועים ומוצרי פעוטות (14%), כלים חד-פעמיים ומוצרי מסיבות (10%) וציוד משרדי ולבית ספר (6% מההכנסות). נוסף על אלה, לחברה מוצרים מקטגוריות רבות נוספות, ובהן אביזרי ספורט, הלבשה, מתנות, מוצרים לבעלי חיים, מוצרי גינון, כלי עבודה, מוצרים לרכב, אביזרי סלולר ועוד.

התשקיף שפרסמה החברה לקראת ההנפקה חשף כי את המחצית הראשונה של השנה סיכמה מקס סטוק עם קפיצה של 34% בהכנסות, שהגיעו ל-472 מיליון שקל, לצד שיפור של 8% ברווח הנקי, שהסתכם בכ-33 מיליון שקל.

למרות שמקס סטוק מדווחת על פגיעה בפעילות בעקבות התפשטות וירוס הקורונה, בהשפעת סגירת רשת החנויות שלה מסוף מרץ (26.3) ועד אמצע אפריל (18.4), היא הצליחה להתגבר על כך במכירות מוצרי מיגון, שאותם התחילה לייבא בעקבות התפשטות הקורונה, ואשר בנטרולם רשמו מכירותיה למחצית השנה הראשונה ירידה מינורית, לפי החברה.

מוצרי המיגון שהחלה להציע מקס סטוק בעקבות התפשטות הקורונה כוללים מסכות חד-פעמיות, סרבלים, מדחומים ללא מגע ועוד, והלקוחות לאותם מוצרים הגיעו מהשוק המוסדי, דוגמת משרדי ממשלה ובתי חולים.

את שנת 2019 סיכמה מקס סטוק עם קפיצה של 20% בהכנסותיה, שהגיעו ל-742 מיליון שקל, בזכות צמיחת הרשת עם פתיחת סניפים חדשים, וכן הגדלת מכירות בסניפים קיימים, והציגה שיפור בשיעור דומה ברווח הנקי, שהגיע ל-59 מיליון שקל.

בשנתיים האחרונות (2018-2019) חילקה מקס סטוק לבעליה דיבידנדים בהיקף מצרפי של 75 מיליון שקל, ובשלב הנוכחי אין לחברה מדיניות לגבי חלוקת דיבידנדים, ויש לה רווחים ראויים לחלוקה של כ-103 מיליון שקל. מדוחות החברה עולה, כי מאז 2017 היא דיווחה על רווח מצטבר של 185 מיליון שקל בשלוש שנים וחצי.