נתונים כלכליים מאותתים שיידרשו שנים עד שהעולם יחזור להבראה מלאה מהקורונה

הכלכלה העולמית אומנם התאוששה מהקריסה שהיא ספגה באביב, אך ההישגים הראשוניים מהסרת הסגרים כבר מוצו ונראה כי הדרך חזרה לרמות התפוקה של לפני הקורונה תהיה איטית ברוב המדינות העשירות

מובטלים בקנטקי ממתינים לתורם בלשכת התעסוקה, ביוני / צילום: Bryan Woolston, רויטרס
מובטלים בקנטקי ממתינים לתורם בלשכת התעסוקה, ביוני / צילום: Bryan Woolston, רויטרס

הכלכלה העולמית התאוששה בחוזקה מן הקריסה שהיא ספגה באביב, אך נתונים חדשים מאותתים שההישגים הראשונים מהסרת סגרי הקורונה כבר מוצו ויידרשו חודשים אם לא שנים להבראה מלאה.

נתונים חדשים מבריטניה מספקים תובנה רבת ערך על ההבראה המתמשכת. בריטניה היא אחת מקומץ מדינות שמפרסמות נתונים חודשיים של צמיחה כלכלית, והיא גם הגדולה ביותר שעושה זאת. לכן היא מציעה תמונת מצב מעודכנת יותר מנתוני התמ"ג הרבעונים הרגילים.

כלכלת בריטניה צמחה ביולי ב-6.6% בהשוואה ליוני, שבו היא צמחה ב-8.7%. ברבעון השלישי עשויה בריטניה לצמוח בכ-15%, אחרי נסיגה של 20.4% ברבעון השני. אך התוצר ביולי היה נמוך ב-11.7% בהשוואה לפברואר, החודש האחרון לפני שהמגיפה שיבשה את הכלכלה. התוצר במגזר השירותים, שתלוי יותר במגע פנים אל פנים, ירד ב-12.6% מפברואר, והתוצר התעשייתי ירד ב-7%.

החזרה תהיה איטית

הנתונים הללו חיזקו את הערכת כלכלנים רבים, שחזרה לרמות התפוקה של לפני הקורונה תהיה איטית להכאיב ברוב המדינות העשירות, כאשר נגיף הקורונה מרתיע כל דבר, מנסיעות ובידור עד עבודה משרדית.

נתונים כלכליים שיש להם רקורד טוב בניבוי צמיחה מאותתים שאחרי הצמיחה החזקה ברבעון השלישי תבוא התרחבות צנועה יותר, כאשר חברות, עובדים וממשלות מסתגלים לתקופה ממושכת של אי ודאות סביב התפתחות המגפה והזמינות של חיסון.

"כל עוד הכלכלות הגדולות אינן צריכות להיכנס לסגר כללי, הכלכלה אמורה להמשיך להבריא, אך לא בקצב הפנטסטי שראינו בפתיחה מחדש של העסקים לפני כמה חודשים", אמר ז'יל מואה, הכלכלן הראשי בחברת הביטוח Axa. "החלק הקשה של ההבראה מתחיל כעת".

כלכלנים לא מעריכים שכלכלת בריטניה תחזור לגודלה לפני המגיפה לפני שנת 2022. בריטניה סבלה מהירידה התלולה ביותר בתוצר שלה מבין המדינות העשירות ברבעון השני, אך רצף הירידות והעליות החודשיות שלה דמה לזה של מדינות אחרות, כולל ארה"ב.

כלכלת העולם התכווצה

שלוחת הפדרל ריזרב באטלנטה מעריכה שהתמ"ג האמריקאי על מסלול עלייה ב-7% ברבעון השלישי, אחרי נסיגה של 9.1% ברבעון אפריל-יוני. ברבעון הרביעי צפויה צמיחה של 1.25% בלבד, והחזרה לתוצר של 2019 צפויה רק בתחילת 2022.

כלכלת העולם התכווצה ברבעון השני בהמשך לרבעון הראשון, עם הסגרים הנרחבים וחששות העובדים והצרכנים להידבק בנגיף שהעיקו מאד על הפעילות הכלכלית.

ב-20 הכלכלות המובילות בעולם, ההתכווצות של 3.4% שנרשמה ברבעון הראשון של השנה הייתה כבר הגדולה ביותר מאז שהנתון הזה נמדד לראשונה ב-1998. הנסיגה של הרבעון השני הייתה חסרת תקדים מאז תום מלחמת העולם השנייה.

נקודות המפנה במגפה היו חודשיות יותר מאשר רבעוניות. מחוץ לסין, הירידה בתפוקה התרכזה במרץ ואפריל, עם התאוששות במדינות רבות במאי והתחזקות משמעותית ביוני ויולי כאשר הסגרים הוסרו.

לפי נתונים שפורסמו בשבוע שעבר, כלכלת נורבגיה, שנסוגה פחות בהשוואה לשכנותיה באירופה באביב, התרחבה ביולי ב-1.1%, פחות מקצב העלייה ביוני. נתוני יולי היו נמוכים ב-4.7% בלבד מנתוני פברואר.

ביום שישי כתב הכלכלן הראשי של הבנק המרכזי האירופי, פיליפ ליין, שהצמיחה הכלכלית באירופה ושיעור האינפלציה עדיין חלשים, והשאיר בכך דלת פתוחה לתמריצים מוניטריים חדשים בחודשים קרובים.