גרמניה משקיעה מיליארד אירו בחברה שמפתחת חיסון לקורונה

כתנאי למענקים, החברות הללו התחייבו לייצר די מנות חיסונים לשימוש בגרמניה

הקאנצלרית אנגלה מרקל בביקור בחברת IDT Biologika, שתקבל חלק מהמענק / צילום: Thomas Peter, רויטרס
הקאנצלרית אנגלה מרקל בביקור בחברת IDT Biologika, שתקבל חלק מהמענק / צילום: Thomas Peter, רויטרס

ממשלת גרמניה הודיעה שהיא תשקיע 750 מיליון אירו (890 מיליון דולר) במענקים לשלוש חברות מקומיות שמפתחות חיסון לקורונה. בכך עולה היקף ההוצאות של המדינה על המחקר ליותר ממיליארד אירו, כאשר מדינות בעולם מנהלות מרוץ לפיתוח חיסון שיעצור את התפשטות המגפה.

מחצית מהמענקים החדשים, 375 מיליון אירו, תועבר לחברת BioNTech, שמשתפת פעולה עם ענקית התרופות האמריקאית "פייזר" בפיתוח חיסון לקורונה שמצוי כעת בשלבי הניסוי האחרונים, ועשוי להיות מובא לאישור רגולטורי בין אוקטובר ודצמבר, לפי החברה.

יתר הכספים יועברו ל-CureVac שתקבל 230 מיליון אירו, ול-IDT Biologika, שמנהלת עדיין מו"מ על גובה הסכום.

CureVac, שמסיימת את השלב הראשון של הניסוי הקליני, כבר קיבלה 300 מיליון אירו כהשקעה של גרמניה במניותיה, ומענק של כ-75 מיליון אירו ממוסדות של האיחוד האירופי. החברות הללו הודיעו שהן ישתמשו במענקים להרחיב את יכולות הייצור שלהן ואת הניסויים הקליניים של המועמדים שלהן לחיסון.

טכנולוגיה חדשה שטרם נבחנה

BioNTech ו-CureVac, שהתמקדו במקור בטיפולים לסרטן, משתמשות בטכנולוגיה חדשה שטרם נבחנה שידועה כ-mRNA, ואילו IDT Biologika מתבססת על שיטה מסורתית יותר. פיתוח חיסון מסורתי כולל בדרך כלל החדרת וירוס מוחלש או לא פעיל, או את החלבונים שלו, לגוף אדם כדי ליצור תגובה במערכת החיסון. mRNA מתכנת את הגוף ליצור חלבונים מסוימים שיכולים להדוף את הנגיף.

כתנאי למענקים, החברות הללו התחייבו לייצר די מנות חיסונים לשימוש בגרמניה, מסרה אניה קרליצ'ק, שרת החינוך והמחקר הגרמנית, לכתבים. היא לא נקבה בכמות מנות החיסון הדרושה.

ממשלת גרמניה לא תעודד חברות לקחת קיצורי דרך בניסויים שלהן, והיא מקווה שגם ממשלות אחרות ינהגו כך, אמרה קרליצ'ק, שמשרדה מספק את המימון. הדברים נאמרים ברקע הביקורת הבינלאומית שהוטחה במדינות שונות כמו רוסיה, שהודיעה באחרונה כי היא תאשר חיסון שלא עבר עדיין את שלב הניסוי הקליני הנרחב השלישי לשימוש רחב.

מאות מיליוני מנות חיסון

"המימון הוא תרומה חשובה להאצת הפיתוח והייצור הרחב של חיסוני קוביד-19 בגרמניה", אמר פרופסור אוגור סאהין, מנכ"ל ואחד ממייסדי BioNTech.

פרנץ-ורנר האס, מנכ"ל CureVac, אמר שהמענק יעזור לקדם את עבודת החברה. "בהתחשב בעלויות המשמעותיות שקשורות בפיתוח חיסון בטוח ואפקטיבי, ולהרחבת כושר הייצור שלו, אנחנו מאמינים שהמענק הזה יכול לתמוך מהותית במאמצים שלנו לייצר ולפתח חיסון כזה בכמויות גולות מהר ככל האפשר", הוסיף ד"ר האס.

BioNTech ופייזר מנהלות שיחות עם הנציבות האירופית על חוזה לאספקת 200 מיליון מנות מהחיסון שלהן, עם אופציה לעוד 100 מיליון מנות, לפי שתי החברות. הם כבר חתמו על הסכם עם הממשל האמריקני לאספקת 100 מיליון מנות, עם אופציה לעוד 500 מיליון. שתי העסקאות כפופות לאישור הפיקוח בארה"ב ובאיחוד האירופי.