חברי האופוזיציה בוועדת החוקה: הסגר לא יהיה אפקטיבי בשל חורים רבים בתקנות

ועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), התכנסה היום כדי לדון בתקנות הסגר החדש • חברי הכנסת אבידר, אלהרר והורביץ התריעו בפני גובה הקנס של 5,000 שקל וכינו זאת "התעללות בציבור", שגם כך סובל מקריסת עסקים

ועדת החוקה של הכנסת בראשות ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
ועדת החוקה של הכנסת בראשות ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), התכנסה היום (ה') כדי לדון בתקנות הסגר החדש. לפי חוק הקורונה, לוועדת החוקה סמכות לאשר את התקנות. בשלבים הקודמים הסמכות הייתה נתונה בידי ועדת הקורונה בראשותה של ח"כ יפעת שאשא ביטון (הליכוד, כולנו), אולם מאחר ושאשא ביטון הובילה קו המתנגד לממשלה ודרשה תשובות מומחים בנוגע למקורות ההדבקה, ולא אישרה מגבלות רבות בחוק הקורונה החדש, הקואליציה הוציאה את הסמכויות מידיה.

המגבלות המרכזיות על מקומות העבודה וגובה הקנסות יהיה בידי ועדת חוקה והמגבלות על תחבורה ציבורית יהיו בידי ועדת הכלכלה, בראשות ח"כ יעקב מרגי מש"ס.

בפתח הדיון דיברו חברי הכנסת מן האופוזיציה, קארין אלהרר (יש עתיד), יואב סגלוביץ (יש עתיד) ואלי אבידר (ישראל ביתנו), והדגישו את דברי המומחים הרבים האומרים שהסגר יהיה לא אפקטיבי בשל החורים הרבים בתקנות.

יצוין שבידי הוועדה סמכות לשנות את התקנות, לאשר או לדחותן, וזאת עד לרגע כניסת הסגר לתוקף.

יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורביץ, אמר בראשית הדיון שהוגשו להם 30 עמודים כחצי שעה לפני הדיון: "התקנות מסובכות, יש בהן לא מעט פרטים, איך השוטרים והאזרחים יכולים להתמודד עם זה? ולקיים דיון ברגע האחרון, זמן קצר לפני שזה נכנס לתוקף".

חברי הכנסת אבידר, אלהרר והורביץ התריעו בפני גובה הקנס של 5,000 שקל וכינו זאת "התעללות בציבור", שגם כך סובל מקריסת עסקים.

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) שהיה ניצב במשטרה אמר במהלך הדיון כי "התקנות שהונחו כאן לא ניתנות לאכיפה. הן לא ברורות, והקנסות עצומים. הנזק הכלכלי שייגרם מן הסגר הזה הוא עצום. אני קורא גם לח"כים של הקואליציה להתעורר".

פרופ׳ איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות אמר במהלך הדיון כי "לאור שינוי התחלואה, ואחרי שיחות עם בתי החולים והמוסדות הגריאטריים, שיניתי גם אני את עמדתי בנוגע לסגר. בתחילה התנגדתי לסגר. אבל הנגיף מאוד מתעתע. יש קפיצה ל-500-600 נדבקים ביום אחד, ולכן דרך הטיפול המקצועית השתנתה".

עוד אמר גרוטו כי מאז הסגר הראשון, למדו במשרד הבריאות שאפשר להגיע ל"סגר נושם". לדבריו, "למדנו את זה ממדינות אחרות בעולם ואנחנו הולכים על דבר דומה לכך".

גרוטו ציין כי "מה שמטריד אותנו, הוא קצב העליה בתחלואה. יש לנו 41 אלף חולים מטופלים כרגע בקהילה, ועוד מאות בבתי החולים ומאות במוסדות גריאטריים. המצב מתדרדר כרגע, והוא צפוי להתדרדר עוד, והרי לא נראה את התוצאה של הסגר תוך שבוע".

היועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד גור בליי, הצטרף לדיונים באמצעות שידורי זום, כיוון שהוא חש מעט לא טוב ולא רצה לקחת סיכון.

ח"כ קארין אלהרר שאלה את גרוטו, האם הסגר לא יעלה את מספר הנדבקים, בשל החובה להיות בתוך הבתים, בתוך המשפחות.

גרוטו ציין כי "אכן אמרתי שאני צופה שבימים הראשונים של הסגר תהיה עדיין עליה, גם בשל הישארות בבית וגם כיוון שיש חולים שעדיין לא אותרו. מצד שני, אני חושב שנגיע לבלימה בתחלואה באמצעות הסגר. אחרי שלושה שבועות נוכל להתחיל לדבר על תוכנית יציאה".

לדבריו, תוכנית היציאה מן הסגר מורכבת ממהלך איטי ומדורג. "עשינו טעות בפעם הקודמת. הפעם זה יהיה איטי, עם הרמזור כבסיס".

מעל ל-1200 חיילים חוקרים אפידמיולוגים

מרכיב נוסף בתוכנית היציאה, הוא ׳מנהלת אלון׳ המנהלה הצבאית שמטפלת בניתוק שרשראות ההדבקה. גרוטו ציין כי יש מעל ל-1200 חיילים שעובדים על ניתוק שרשראות ההדבקה. לדבריו, יש גיוס נוסף של אנשים והכשרות הן בצבא והן ברשויות המקומיות.

"אחרי שנגמור את הסגר נהיה על כ-1500-1700 חוקרים אפידמיולוגים", אמר גרוטו, "המערך עובד בתיאום עם מפקדת אלון של פיקוד העורף".

ח"כ אשר אמר לגרוטו כי "התקנות הנוכחיות, מדברות על 14 יום. כלומר, שהממשלה תצטרך להגיע לוועדה פעם נוספת בעוד 12 ימים כדי לבקש הארכה ולתת לוועדה לפחות 24 שעות לדון בכך. אנחנו נבקש מכם תוכנית יציאה, ואולי יהיו בה שינוים, אבל עליכם להציג שלד של תוכנית יציאה - במצגת, עם דברים ברורים. ואתם תצטרכו לתת סטטוס של המרכז האפידמיולוגי, ומה עוצמת העבודה שם".