אל על | ניתוח

לאלי רוזנברג אין זמן לנוח: הכירו את בעל השליטה החדש של אל על

רוזנברג, שעלה לארץ מארה"ב לפני כחמש שנים ועד לאחרונה למד בכולל, הוא בנו של המיליארדר קני רוזנברג • "אל על היא העסק הראשון של רוזנברג הצעיר ולכן הוא ירצה להוכיח את היכולות שלו", מספרים מקורביו

אלי רוזנברג (בעיגול) ומטוס אל על בשדה התעופה בן גוריון / צילום: פרטי, יואב יערי
אלי רוזנברג (בעיגול) ומטוס אל על בשדה התעופה בן גוריון / צילום: פרטי, יואב יערי

הוא רק בן 26 והוא בעל השליטה החדש באל על: אחרי שהעשן ההנפקה התפזר אתמול התברר כי אלי רוזנברג רכש כ-43% ממניות חברת התעופה בהשקעה של מעל 100 מיליון דולר, מתוך גיוס הון של 150 מיליון דולר, כאשר את יתרת המניות רכשה בעיקר המדינה שתחזיק מעתה ב-14% מאל על (בהשקעה של כ-33 מיליון דולר) אחרי שרכשה מניות בהיקף של 115 מיליון שקל. לפי המתווה המדינה אמורה למכור את המניות הללו תוך 18 חודשים.

שיעור ההחזקה של חברת כנפיים אחזקות , בעלת השליטה באל על  מאז שנת 2005, דולל בהנפקה מכ-38% לכ-15% בלבד, היות ולא לקחה חלק בגיוס ההון. תוצאות ההנפקה מהוות מכה קשה לבעלת השליטה בכנפיים, תמי מוזס בורוביץ', שפעלה בתקופה האחרונה לצירוף משקיעים שיאפשרו לה לשמר לפחות חלק מהשליטה באל על בידיה, וכעת נותרה עם החזקת מיעוט אשר תוציא אותה מעמדת השפעה בחברה.

אז מי הוא אלי רוזנברג ומה הניע אותו להזרים סכום כה גדול לחברה המקרטעת? רוזנברג עלה לארץ מארה"ב לפני כחמש שנים. הוא מתגורר בשכונת רמת אשכול בירושלים, ועד לאחרונה למד בכולל. אביו, קנת' (קני/נפתלי) רוזנברג, מיליארדר המתגורר בניו יורק הוא הבעלים של חברת Centers Health Care שלה נכסים וחברות בתחום הטיפול הרפואי, הסיעודי והשיקומי בארצות הברית.

כתושב ארה"ב האב לא יוכל להפוך לבעלי אל על לפי תנאי "מניית הזהב" שמחזיקה המדינה בחברה והבן, שמחזיק באזרחות ישראלית, הוא שיכול לקבל את ההיתר מהמדינה. "אל על היא העסק הראשון של רוזנברג הצעיר ולכן הוא ירצה להוכיח את היכולות שלו", אומר מקורב שלא סותר את ההערכות לפיהן הכסף לרכישת אל על הגיע מחשבון הבנק של האב.

לפני חודשיים וחצי פנה רוזנברג, דרך ידיד המשפחה, איש העסקים עמיקם בן צבי, לתא"ל במיל' רו"ח ראם עמינח שיבצע עבורו את העסקה. עמינח לא תהה על הרצון התמוה של רוזנברג לרכוש את אל על במצבה הנוכחי ולנוכח מצב התעופה העולמי שהוא בכי רע. עמינח הציע לדירקטוריון אל על לרכוש את מניות השליטה בחברה AS-IS ישירות מידי כנפיים. הצעתו נהדפה, והוא נאלץ לחכות להנפקה - שהוביל משרד האוצר במסגרת מתווה הסיוע שגיבשה עבור אל על (הכולל גם ערבות מדינה של 75% להלוואה של 250 מיליון דולר) - כדי ללכת עם כוונתו עד הסוף.

"קני מזהה הזדמנות לקנות את אל על במה שנתפס אצלו כמחיר מציאה", אומר גורם המכיר את הרוכשים. "הוא לא מוטרד מזה שאל על מפסידה או מרוויחה, או בכלל ממצבה של החברה. קנייה של אל על, זה משהו שיכול לגרום לו להתגאות בקהילה שלו".

את הגאווה הזו אפשר גם לייחס לשיח שנפוץ בתקשורת החרדית ולפיו הרב פנחס אבו-חצירא מבאר שבע, הרב של רוזנברג הוא שקבע כי עליו לרכוש את החברה "זה בבחינת נעשה ונשמע", אומר גורם "הרב אמר לקנות, ולא שואלים שאלות". הונו של אבו חצירא הוערך בפרסומים שונים ביותר ממיליארד שקל.

רוזנברג לא זכה לפרגון מצד הדירקטורים באל על, וזאת בלשון המעטה. התכתובות בין באי כוחו ובין אלה של אל על לא חפו מציניות מכיוון חברת התעופה ובפקפוק בזהות הקונה ובכוונתו. רוזנברג לחץ לקדם פגישה עם הדירקטורים, וגם זו לא שינתה את היחס הקר והחשדני כלפיו .

עם התברר תוצאות ההנפקה אמש בתגובה ששיגרה "כנפי נשרים תעופה" (החברה שבאמצעותה רכש רוזנברג את המניות) העקיצות נמשכו. "החברה לוקחת על עצמה אחריות גדולה להשיב את אמון הנוסעים, להבטיח את תעסוקתם של אלפי עובדי אל על. בכוונתנו להעמיד לטובת אל על צוות מקצועי מנוסה ובעל יכולות מוכחות בכל השדות הרלוונטיים. אל על בשליטת כנפי נשרים תעופה תשים דגש מיוחד על עמידה בלוחות הזמנים בכל טיסותיה, תשקיע משאבים רבים בשיפור השירות ובשיפור חוויית הטיסה לכלל לקוחותיה, וכן תפעל לשדרוג המזון המוגש לנוסעים בכל המחלקות".

כדי להבריא את אל על ברור לרוזנברג ולכוורת שסביבו שנדרש שינוי עמוק. לא ברור מי ישמש כמנכ"ל או כיו"ר אבל את צוות הבכירים שלו הוא כבר פרסם: ג'ייסון גרינבלט, ששימש כשליח של נשיא ארה"ב למזרח התיכון שצפוי להצטרף כדירקטור. גרינבלט צייץ אחרי תוצאות ההנפקה "כעת ברור מי היה רציני לרכוש את אל על ולהביא אותה לגבהים חדשים".

הצוות מונה גם את פרופ' גבריאלה שלו, שכיהנה בעבר כשגרירת ישראל לאו"ם, וכיום משמשת כראש ועדת המינויים העליונה של המועצה להשכלה גבוהה בתחום מדעי החברה, ניהול ומשפטים, האלוף במיל' רוני נומה, לשעבר מפקד פיקוד מרכז ופיקוד העורף, את עמינח שהקים את משרד רוה"ח שטיינמץ-עמינח וששימש כיועץ הכלכלי לרמטכ"ל, שאמנם סיים את המשימה שלו אבל עשוי להישאר בצוות. עוד בצוות, קברניט מוטי אנגלמן ששימש בתפקידים שונים ברשות התעופה האזרחית והכלכלן דורון כהן שכיהן בעבר כמנכ"ל רשות החברות הממשלתיות.

בתגובה לפניית "גלובס", אמר דוברו של רוזנברג כי "העסקה תושלם בימים הקרובים ולאחר מכן נציג את התוכניות שלנו לגבי אל על". נזכיר כי חברת התעופה מושבתת מפעילות מאז תחילת חודש אפריל, כי היא נושאת על גבה חובות של מיליארדי שקלים לגורמים שמימנו עבורה את תכנית ההצטיידות במטוסים ולרוכשי כרטיסים וכי לדוחותיה הכספיים צורפה הערת "עסק חי" שלרואי החשבון.