השקעות זה לא שידוכים: חשבון נפש לקראת יום כיפור

בהשקעות המטרה אינה למצוא חברה שנתאהב בה, אלא כזו שבזכותה נרוויח כסף • עם תחילת השנה החדשה, ראוי ליישם את מצוות "ואהבת לרעך כמוך" גם בעולם הפיננסים, ולאהוב את ההשקעות שלנו כמו שאנו אוהבים את כספנו

שדרות רוטשילד בתל אביב במהלך הסגר. ההשפעות הכלכליות עשויות להיות הרסניות   / צילום: Corinna Kern, רויטרס
שדרות רוטשילד בתל אביב במהלך הסגר. ההשפעות הכלכליות עשויות להיות הרסניות / צילום: Corinna Kern, רויטרס

"בעל חיים זקן זה, על עיניו הבהירות, חלם כנראה כל ימי חייו להקים מפעל בר קיימא. משלא הייתה לו אפשרות לבנות עיר או קתדרלה, קפץ על הגשר, ואתה היית רוצה שהוא יניח להרוס אותו?" (מתוך הספר "הגשר על נהר קוואי", פייר בול).

הספר "הגשר על נהר קוואי" מתאר את סיפורה של חטיבה צבאית בריטית הנופלת בשבי היפני בזמן מלחמת העולם השנייה. במהלך תקופת השבי, מחליט הגנרל שפיקד על קבוצת השבויים הבריטים לסייע ליפנים בבניית גשר מעל לנהר קוואי בתאילנד, למרות העובדה שהגשר מסייע ליפנים במלחמתם בבעלות הברית. הגנרל התאהב כל כך ברעיון של בניית הגשר, שהוא שכח שהמטרה היא לנצח במלחמה - ולא לנצח בבניית הגשר.

לא פעם בחיים עצמם קורה שמתחילים משימה, ובשלב מסוים מתאהבים במשימה ושוכחים למה בכלל התחלנו אותה. בשוק ההון, קורה לא פעם שמשקיעים או אנליסטים מתאהבים בפוזיציה או בחברה, ומתעלמים מכל מה שקורה מסביב. הם שוכחים מה הסיבה שבגינה בכלל משקיעים בשוק ההון: המטרה היא להרוויח כסף ולהשיא תשואה על הון שצברנו בעמל רב, ולא להשקיע בחברה פרטנית ולעקוב אחר גרף מחיר המניה שלה באפליקציות השונות.

רצוי לשנות דעה כשצריך

באופן אישי, שיניתי את דעתי לא פעם בהקשר של מגפת הקורונה. בתחילת השנה, כתבתי בטורים שפורסמו ב"גלובס" שהקורונה היא אירוע חולף שיישכח עד לסוף השנה. בהמשך, התברר כי מדובר באירוע שונה מהותית ממה שהמומחים בעיני עצמם בתחום המגפות הציגו בתחילת הדרך ("מומחים" שעדיין מוזמנים לאולפני החדשות, וחבל).

מטור שכותרתו הייתה "ישכחו את הקורונה עד לדצמבר", הכותרת השתנתה ל"על הקורונה ידברו גם ב- 2100". ציינתי שיש צורך בירידה של 30% במדדי המניות, כדי שיהיה מעניין להתחיל להיחשף לשוק. כשהבנק המרכזי בארה"ב התחיל במעורבות מסיבית בשווקים, שיניתי שוב את דעתי וחזרתי לכתוב על המלצות פרטניות. בעקבות שינוי הדעה מקצה לקצה בפרק זמן של פחות מחודשיים, הוטחה בי ביקורת שאני "חשבשבת" שמשנה את דעתה, אבל לא כך אני רואה את הדברים.

הדעות שלנו והניתוחים שלנו צריכים להסתמך על הנתונים ועל המציאות. השתנתה המציאות - שומה עלינו לשנות את דעתנו. הגישה שלפיה המציאות תתאים את עצמה לתפיסות שלנו, היא זו שבין השאר גרמה לזינוק בתחלואה בישראל - כל מגזר בטוח שהצדק עמו, והוא מוגן ממגפת הקורונה, ולכן אין הקפדה על הכללים הבסיסיים. חשוב להתפלל וחשוב ולהפגין, והכל חשוב. המטרה של התפילות היא להגן על עם ישראל, ומטרת ההפגנות לייצר מדינה טובה יותר - אבל שתי הפעולות האלה גם יחד מובילות לפגיעה בחוסנו ובביטחונו של העם היושב בציון. התאהבו בבניית הגשר, ושכחו שהמטרה היא לנצח במלחמה.

מקרה אבן בוחן לכך בעולם ההשקעות הישראלי ניתן למצוא בסיקור של חברת טבע. מניית טבע ירדה בכ-90% בחמש השנים האחרונות, אבל בכל נקודת מחיר שבה הייתה, המשקיעים והאנליסטים שכיסו את החברה טענו כי המחיר אטרקטיבי, ועכשיו-עכשיו הזמן לרכוש את המניה. לא מדובר במשקיעים או אנליסטים לא מקצועיים, אלא בבני אדם שעוקבים אחר החברה זמן רב והתאהבו בהשקעה בחברה על חשבון שיקולים אחרים.

מניית-טבע-תחזית-אנליסטים-מול-מחיר-בפועל
 מניית-טבע-תחזית-אנליסטים-מול-מחיר-בפועל

ארגנטינה והכאה אישית על חטא

לפני 15 שנים, במהלך תפקיד שמילאתי בחברת ייעוץ כלכלית, נאמר לי כי קל לייעץ, קשה ליישם. במרחק השנים, האמירה הזו עדיין תקפה, ולצערי, גם לגבי. קל לכתוב שאסור להישאב להתאהבות בפוזיציה, ומיד לאחר מכן למצוא צידוקים למה דווקא ביחס לפוזיציה שאני מאמין בה זו לא היסחפות, אלא ניתוח נכון ו"כוכבים שהסתדרו" להשקעה מצוינת.

לא משנה איפה ובאיזה מוצר פיננסי משקיעים, יש צורך לבצע בכל פעם בחינה מחדש של הנחות הבסיס. אבל לפני שנתיים, לאחר שארגנטינה הנפיקה איגרות חוב ממשלתיות הנקובות בדולר ארה"ב לתקופה של 100 שנים תחת כהונתו של הנשיא מאוריסיו מאקרי, הייתי בטוח שארגנטינה בדרך להיות סיפור הצלחה כמו ישראל לאחר יישום תוכנית הייצוב של שנות ה-80. התעלמתי מהעובדה שהמדינה נכנסת להסדר חוב מדי עשור בערך; התעלמתי מכך שהסקרים הצביעו על כך שמאקרי צפוי להפסיד בבחירות; והתעלמתי משאר הנתונים הכלכליים שפורסמו, והתייחסתי רק לנתונים שהיו נוחים לי. ביחס לכל נתון שסתר את הגישה שלי, הייתה לי תשובה מוכנה מראש. נשאבתי לרעיון שארגנטינה צפויה להיות ההשקעה של העשור הקרוב, עד ששכחתי גם אני שלפני שמשלבים להילוך ולוחצים על דוושת הגז, צריך להסתכל על הכביש כדי לוודא שאין לפני מכשולים.

אל-תבכי-עלי,-ארגנטינה-להתאהב-בפוזיציה-זה-מתכון-רע-בהשקעות
 אל-תבכי-עלי,-ארגנטינה-להתאהב-בפוזיציה-זה-מתכון-רע-בהשקעות

הצידוקים שאנחנו נותנים לעצמנו כשאנחנו משוכנעים שאנו צודקים, וכל האמת והשכל נפלו בחלקנו, גורמים לכך שהטעויות רק יישאו מחיר כבד יותר. כיום משקיעים רבים משוכנעים שיש צידוק לשווי הגבוה של רבות מהחברות, ושזה הגיוני שהקורונה עושה טוב לשוק המניות והאג"ח. מדובר באותם הטיעונים שבהם נעשה שימוש במהלך בועת הנאסד"ק בשנות ה-2000 העליזות.

כשמגיעה מפולת, זה קורה ברגע אחד, אין זמן להיערך לכך. במקרה של ארגנטינה, לאחר שמאקרי הפסיד בבחירות, האג"ח הממשלתיות קרסו והפזו הארגנטיני נחלש בכ-60% מול הדולר. הירידות האלה לא נפרסו על פני חודשים או שנים, זה קרה ביום אחד.

קטונתי מלומר שמפולת בשווקים בוא תבוא, ובשוק הנוכחי, שהוא שוק מווסת, אין לי יתרון ביכולת להעריך אם ומתי יהיו ירידות חדות בשווקים. אבל בניתוח מפוכח, אפשר לומר אמירה ברורה - והיא שהשווי הנוכחי של חלק לא מבוטל מהחברות לא משקף ערכים כלכליים, תחזית הכנסות כלשהי או יכולת ייצור תזרים ריאלית או תיאורטית.

דוגמה מובהקת לכך היא חברת טסלה, שאמורה לשנות את שוק הרכב ולהוביל לכך שיהיו כלי רכב אוטונומיים שיתופיים. אם טסלה תצליח במשימתה, אותו כלי רכב ישמש כמה בני אדם, ואז זה אומר שיצטרכו פחות מכוניות. אבל אם טסלה מוכרת כלי רכב, ובסוף יצטרכו פחות כלי רכב, אז המשמעות היא שאם המודל של החברה יצליח, שוק הרכב יקטן - וטסלה תמכור פחות מכוניות. מדובר בפרדוקס, שאני באופן אישי לא מוצא לו הסבר.

תכלה שנה וקללותיה ומגפותיה

הברכה הנהוגה עם תחילתה של שנה עברית חדשה, היא תכלה שנה וקללותיה ותחל שנה וברכותיה, מתוך תקווה ואיחולים שהקללות של השנה שעברה יסתיימו יחד עם השנה שחלפה לה, והשנה החדשה תביא עמה ברכות והצלחה. אבל קללות לא מתכלות מעצמן. לא קמים בוקר אחד, ופתאום כל הקשיים נעלמים, כל הצרות והרעות חולפות.

אם רוצים ששנת תשפ"א תהיה שנה נטולת קורונה, צריך לפתח חיסון. אם רוצים שההשפעות הכלכליות לא יהיו הרסניות, צריך לפעול בצורה שקולה עם אופק תכנוני של יותר מ- 24 שעות קדימה.

גם בחיים האישיים, כל קושי וקללה שהתמודדנו עמם בשנה החולפת תש"פ, תסתיים ותבוא לידי פתרון מוצלח, רק אם נתמודד עמה באופן ראוי בתשפ"א. בשנה הבאה עלינו לטובה, שרק נשכיל להתמודד נאותה עם הקשיים והקללות - שנזכור שבכל פעם שאנו מפנים אצבע מאשימה, שלוש חוזרות אלינו - ושממש לא משנה כמה מאשימים את כל העולם ואשתו בבעיות שאנו מתמודדים עמן, הפתרון מוטל רק על כתפינו.

שתהיה תשפ"א שנה של חוסן נפשי ושל תעצומות נפש, שיאפשרו לפתור את כל הסוגיות שנותרו פתוחות מהשנה הקודמת. שנה שבה נשכיל להתמודד עם כל אתגר שיוצב לפתחנו. ואם אפשר, גם שנה נטולת קורונה, אדרבא. שנה טובה וחתימה טובה. 

הכותב הוא מנכ"ל OXTP INVESTMENTS ומשמש מנהל תחום החוב בחברת Oscar Gruss. הכותב ו/או חברות קשורות עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בטור זה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.