חדשנות | דעה

החדשנות תנצח את משבר הקורונה

כמו בכל משבר, גם במקרה הנוכחי ישנם ענפים שהמשבר שיחק לטובתם - חברות ההייטק המובילות את ההאצה הדיגיטלית שהקורונה דחפה אליה, חוות גאות שלא הייתה כדוגמתה

מפעל הייטק. הקטר של המשק בסכנה / צילום: איל יצהר, גלובס
מפעל הייטק. הקטר של המשק בסכנה / צילום: איל יצהר, גלובס

המגזר העסקי חווה בחודשים האחרונים טלטלה שדובר עליה רבות בעקבות משבר הקורונה. עולם התרבות, התיירות והספורט ספגו מכה שספק אם יצליחו להתאושש ממנה בשנתיים הקרובות לפי חלק מהתחזיות. אין ספק כי כמו בכל משבר, גם במקרה הנוכחי ישנם ענפים שהמשבר שיחק לטובתם. כל חברה התורמת לתהליך הדיגיטציה, ככל הנראה הרוויחה מהמשבר הנוכחי. חברות ההייטק המובילות את ההאצה הדיגיטלית שהקורונה דחפה אליה, חוות גאות שלא הייתה כדוגמתה. על פי דוח IVC, ברבעון הראשון של שנת 2020 נרשמו גיוסים בשווי 2.74 מיליארד דולר בהייטק הישראלי. זאת במסגרת 139 עסקאות בלבד, ובהן 84 עסקאות מגובות הון סיכון. מאז מרץ, נראה כי היקף ההשקעות גדל, בעיקר בחברות בוגרות יותר בשוק.

בימים כתיקונם האקו-סיסטם הייתה משדרת אופוריה, אך תוך כדי ההסתגלות לחיים בצל הקורונה, עולם ההייטק מביט קדימה אל הבחירות שיתקיימו בארצות הברית בתחילת חודש נובמבר.

ניתן לראות כי חברות הייטק רבות נמצאות במירוץ חימוש של ממש לפני הבחירות בארה"ב. הסיבה לכך טמונה בחוסר הוודאות בשווקים. העסקאות מול השוק האמריקאי נסגרות מהר מבעבר, וזאת בשל ההבנה של שני הצדדים בצורך לחתום עסקאות טרם ההכרזה על הנשיא החדש. סגירת עסקאות ענק מהבית דרך הזום היא המציאות החדשה מכורח הנסיבות, אך נראה שגם היזמים וגם המשקיעים הסתגלו מהר. ארה"ב מחזיקה בנתח שוק משמעותי והיא ביתם של 96 מתוך 174 חברות חד קרן פרטיות המוערכות בסכום של למעלה ממיליארד דולר, כך שכל שינוי בתמונת השוק של המדינה משמעותה גלי הדף שיגיעו לכולם.

השילוב של הקורונה והבחירות הקרבות, מובילות את המשקיעים לחפש את אותן חברות שהמשבר לא רק שלא פגע בהן, אלא חיזק אותן והביא לצמיחה מואצת. פרמטרים חדשים נכנסו למשוואה דוגמת יעילות תפעולית, דבר שלא היינו רגילים לצפות ממשקיעים שהיו ממוקדים בעיקר בצמיחה. אם בעבר הקושי בגיוס משקיעים היה טמון בעיקר בצוות המייסדים, גודל השוק אליו אתה פונה, התזמון והיתרון הטכנולוגי, היום המשקיעים לא יסתפקו בכך ורף הציפיות שלהם עלה באופן משמעותי. למשל, צ'רלי אודונול, Brooklyn Bridge Ventures, השווה את הצומת הנוכחית לשנת 2008 וכתב לחברות הפורטפוליו שלו בצורה אופטימית על כך שחוסר הוודאות תמיד מצמרר בשווקי VC, אך החדשנות תמיד מנצחת תנאים קשים.

משבר הקורונה הוביל את ממשלת ארה"ב והפד להזרים טריליוני דולרים לשווקים. מדובר בצעד חריג מצד השלטון האמריקאי. החברות הפרטיות מנצלות את ההצפה בשוק ההון כדי להצטייד במזומנים בשווים גבוהים. חברות כמו Gong ו-Snyk הכריזו לאחרונה על גיוסים של 200 מיליון דולר וזוהי הסנונית הראשונה לתקופה הקרובה, בה נוכל לראות הכרזות נוספות לגיוסים של חברות. כמו כן, הריבית האפסית בשוק והיעדר אלטרנטיבות השקעה אטרקטיביות, מובילות לכך שהון עצום בהיקפו זורם אל עבר תעשיית ההייטק. כל הסימנים הללו מצביעים על עיוות גדול מאין כמוהו שנוצר בשווקים בצלמן של חברות הטכנולוגיה. הוכחה לכך היא כי 23% ממדד ה-S&P 500 מורכב על ידי חמשת ענקיות הטכנולוגיה הלו הן אפל, מיקרוסופט, אמזון, גוגל ופייסבוק. אני רוצה לאמץ את הגישה האופטימית של אודונול, קהילת הטק הישראלית תצלח את המשבר ותמשיך להוביל בעולם. בינתיים, לכו להצטייד. 

הכותב הוא מנכ"ל ומייסד ורביט, חברה המתמחה בתמלול אוטומטי הבטסס על בינה מלאכותית