הניסיון לשנות את חוק השבות: אסור שתהיה הפליה בין עולה לעולה ובין אזרח לאזרח

ההטבות שמקבלי יוצאי אתיופיה מהמדינה בתחום הדיור, עולים בהרבה על ההטבות שקיבלו יוצאי ברית המועצות לשעבר • הגיע הזמן שהשרה פנינה תמנו שטה, שדרשה שוויון לאורך השנים לבני ובנות הקהילה שלה, תשים לזה סוף

עולים מרוסיה מגיעים לנתב"ג בשנת 1991 / צילום: רויטרס
עולים מרוסיה מגיעים לנתב"ג בשנת 1991 / צילום: רויטרס

ח"כ בצלאל סמוטריץ' הציע לאחרונה למחוק שלוש מילים בלבד מתוך סעיף 4א' לחוק השבות - "ולנכד" ו-"ושל נכד" - ובכך לקבוע שישראל לא תאפשר עוד את עלייתם של תושבי חו"ל שהם דור שלישי ליהודים.

המטרה: לעצור את אזרוחם של רוב עולי מדינות ברית המועצות לשעבר, שאינם מוכרים כיהודים על פי ההלכה. בזכות אותו "סעיף נכד", חיים כיום בישראל כ-400 אלף עולים וצאצאיהם המוגדרים "חסרי דת". כששאלתי איך ישפיע השינוי בחוק השבות על בני הפלאשמורה שעולים מאתיופיה, קבלתי תשובה "לא ישפיע כי הם לא עולים לפי חוק השבות אלא לפי החלטת הממשלה".

למה המילה "שוויון" מפחידה אתכם? כתבה ב-2017 שרת הקליטה פנינה תמנו שיטה. היא צדקה אז וצודקת גם היום. אסור שיהיה אפליה בין עולה לעולה ובין אזרח לאזרח.

כבר לפני כמה שנים במשרד הקליטה התייחסו לטענות על כך שסלי הקליטה בין עולים מאתיופיה ומברה"מ לשעבר שונים לחלוטין: "קשה מאוד להשוות בין קליטת משפחה מאתיופיה לבין משפחה ממדינה אחרת. זאת מאחר שיוצאי אתיופיה מגיעים ישירות למגורים במרכזי הקליטה, ומשלמים שם סכום סמלי לחודש (כ-300 שקל למשפחה), למשך שנתיים לפחות, ובהן הם מקבלים תשלומי קיום ממשרדנו.

"לעומתם, יוצאי ארצות אחרות שוכרים דירות בשוק החופשי מיד עם הגעתם לישראל, על כל העלויות המוכרות לכולנו בשוק הדיור הישראלי. יוצאי אתיופיה נהנים באופן מיוחד וחריג מסיוע רחב בתחום הדיור. משפחות העולים מאתיופיה המתגוררות במרכזי הקליטה הן הקבוצה היחידה מקרב העולים הזכאית למענקי דיור לרכישת דירה בשוק הפרטי". היום עולים מאתיופיה מקבלים משכנתה עד 600 אלף שקל (ב-10 שנים הראשונות ללא ריבית, ואחר כך ריבית שנתית של 2%) ונדרשים להון עצמי בשיעור של 5% במקום 25%.

ההפליה של עולי ברה"מ, נמשכת תחת ממשלות נתניהו

לפני שנה טען רה"מ בנימין נתניהו שבמשרד הקליטה במשך שנים, ביחס לעולים מברית המועצות, הייתה מדיניות של "הרבה דיבורים ואפס מעשים". נתניהו צודק - ההפליה שממנה סובלים העולים כבר עשרות שנים המשיכה באין מפריע תחת כהונתו: רק עולים קשישים מרוסיה מקבלים דירה ממשרד הקליטה בגודל 10 מטר במקום 25 מטר כפי שנקבע בחוק. שלושה דוחות בנדון מטעם מבקר המדינה לא הצליחו לשנות את המצב. זו רק דוגמה אחת מידי רבים.

הזכות לשוויון היא מזכויות האדם החשובות ביותר והוכרה כזכות יסוד בישראל כבר במגילת העצמאות, שבה נקבע כי המדינה "תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה, בלי הבדל דת גזע ומין". 72 שנה לאחר ההכרה העקרונית הזו, ישראל היא אחת המדינות הבודדות במערב שלא עיגנו בחוק את זכותו של אדם לשוויון בכל תחומי חייו. שרת הקליטה פנינה תמנו שיטה דרשה במשך שנים שוויון. זאת הזדמנות פז עבורה לגרום לשיווין בזכויות ולקירוב לבבות בין יוצאי אתיופיה ובין המגזר הרוסי. 

הכותב הוא פעיל חברתי, לשעבר יו"ר ועדת מעקב אחרי ביצוע הבטחות לעולים