הרב כיועץ השקעות: מי הבטיח לאלשטיין כי כספו "יוכפל וישולש"

הרב יאשיהו פינטו נחשב למי שתיווך בעסקה בין נוחי דנקנר ואדוארדו אלשטיין • פינטו הבטיח, על פי הפרסומים, כי כל מי שישקיע בישראל - "יראה את כספו חזרה ואף יוכפל וישולש" • שמונה שנים אחרי שנכנס אלשטיין להשקעה בקבוצת אי.די.בי, הכסף לא רק שלא הוגדל - אלא ירד לטימיון

קשה לחשוב על איש עסקים שהפסיד כאן כל כך הרבה בזמן כה קצר כמו אדוארדו אלשטיין - כ-3 מיליארד שקל בפחות משבע שנים שבהן שלט בקבוצת אי.די.בי. את השליטה באי.די.בי, נזכיר, רכש אלשטיין במהלך שנת 2014 במסגרת הסדר חוב בחסות ביהמ"ש, כשכבר אז היה מצבה בכי רע, עם חבות של מיליארדי שקלים למחזיקי האג"ח. 

אז מה הוביל את הפיננסייר המנוסה מארגנטינה לשרוף סכום כה גדול על השקעה שכעת הוא מסולק ממנה בבושת פנים? כשאלשטיין נכנס לראשונה, בשנת 2012,  להשקעה בקבוצת אי.די.בי - אז כשותף של בעל השליטה הקודם נוחי דנקנר בחברת גנדן - הוא בוודאי קיווה שברכתו של הרב יאשיהו פינטו, מי שנחשב למתווך בעסקה בין השניים, תתגשם.

הרב פינטו הבטיח לאלשטיין, על פי הפרסומים, כי כל מי שישקיע בישראל - "יראה את כספו חזרה ואף יוכפל וישולש". הוא ציין אז, כי "חשוב מאוד לחזק את הכלכלה בישראל ולהבטיח את פרנסתם של עשרות אלפי יהודים, ולדאוג שגם כל אלו שהשקיעו דרך הביטוחים והפנסיה ושילוו כסף לחברות... צריך לפעול לערבות הדדית בין כל יהודי העולם בארץ ישראל ובתפוצות כדי שלא תיפגע פרנסתם של יהודים בכל מקום שהוא".

בדיוק שמונה שנים אחרי, ולמרבה צערו של אלשטיין, כספו (כאמור כ-3 מיליארד שקל שהשקיע במשך תקופתו באי.די.בי) לא הוכפל ולא שולש, אלא ירד לטמיון.

הרב פינטו, כאמור, לא היה אז רק על תקן המברך של העסקה, אלא דווח כי גם היה מי שתיווך בין אלשטיין לדנקנר. בכך המשיך הרב מסורת שהתקבעה בשוק ההון הישראלי בשנים האחרונות, של רבנים שמעורבים אישית בעסקאות גדולות וממליצים לאנשי העסקים כיצד לפעול.

הדוגמה העדכנית ביותר היא זו של חברת התעופה אל על. לפי דיווחים, בעל השליטה החדש בחברה, אלי רוזנברג, רכש את השליטה בה בעקבות המלצה של הרב פנחס אבוחצירא מבאר שבע. לפי כתבה שפורסמה באתר "כיכר השבת", נפתלי (קני) רוזנברג, אביו של אלי, מחשיב את הרב אבוחצירא כרבו האישי ומזמין אותו במיוחד לניו יורק לכל אירוע משפחתי. בכתבה שפורסמה במאקו צוין, כי הרב נחשב לאחד מהרבנים העשירים בישראל, וכי "אנשי עסקים מחו"ל מתייעצים איתו על בסיס קבוע בכל מיני עסקאות שהם מתכוונים לבצע. הם לא זזים צעד אחד בלעדיו ומייחסים לו סגולות להצלחה בעסקים", כפי שצוטט מקורב בכתבה.

לא מדובר בתופעה חדשה, ובשנים האחרונות נודע על עוד מקרים שבהם אנשי עסקים הסתמכו על המלצות עסקיות שהגיעו מכיוונם של רבנים. כך לדוגמה, בשנת 2010 יצאה פמליה של הרב פינטו להילולה בבולגריה - שבעה מטוסים ובהם 1,600 חסידים, סלבריטאים ואנשי עסקים. אחד מהם היה אילן בן דב, מי שהיה אז בעל השליטה בחברת התקשורת פרטנר. "הרב הוא שותף סוד. הוא חבר, הוא יועץ והוא חכם", אמר בן דב לכתב "גלובס" שהתלווה לנסיעה.

לשאלה האם הרב מייעץ לו ברמה העסקית השיב: "לא ברמה היומיומית. באופן חד-משמעי, לפני רכישת פרטנר הוא נתן לי ברכה". "הוא אמר לך 'לך על זה'?" הקשה הכתב (לי-אור אברבך) ובן דב השיב: "ממש ככה". איש עסקים נוסף שנהג להתייעץ עם הרב פינטו הוא ג'קי בן זקן.

גם נוחי דנקנר, מי שבסופו של דבר איבד את השליטה באי.די.בי לטובת אדוארדו אלשטיין, ידוע כמי שמעריך ומתייעץ עם רבנים. בין היתר פורסם ב"גלובס" עוד בשנת 2004, כי הרב יעקב איפרגן ("הרנטגן") המליץ לו שלא לפתוח את סניפי רשת שופרסל בשבת, ודנקנר קיבל את המלצתו. עוד קודם לכן התייעץ דנקנר עם הרב בהחלטות עסקיות שונות ובראשן רכישת אי.די.בי.

הרבנים המייעצים נהנים במקרים רבים לא רק מהיוקרה שמתלווה לייעוץ לעסקאות גדולות אלא גם לתרומות נאות מהחברות שבהן שולטים אנשי העסקים האלה לעמותות הקשורות לרבנים.