גלובל אוטומקס בדרך לבורסה: תתמזג לתוך השלד של מטומי

ההסכם עם יבואנית הרכב אוטומקס יוביל לכך שעם השלמתו יחזיקו בעלי המניות הקיימים של אוטומקס ב-53%-73% מהון המניות של מטומי, בכפוף לביצוע גיוסי הון ועל בסיס עמידה ביעדים

הבורסה בתל אביב/ צילום: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב/ צילום: שלומי יוסף

חברת גלובל אוטומקס, יבואנית רכב ביבוא מקביל, בדרך לבורסה. מטומי הודיעה על חתימת מזכר הבנות למיזוג גלובל אוטומקס כנגד הקצאת מניות מטומי.

מטומי , שבעבר פעלה בתחום האינטרנט, מכרה בתחילת השנה את הפעילות היחידה שנותרה לה והפכה למעשה לשלד בורסאי, שהשליטה בו נרכשה לפני כחצי שנה על-ידי מדיגוס. מכירת הפעילות הגיעה על רקע חשש שהחברה לא תעמוד בהחזרי האג"ח שגייסה בת"א ב-2018, ולאחר שכבר נחתם הסדר חוב עם המחזיקים, נמצא רוכש לפעילות והעסקה שבוצעה הפכה את מטומי לחברה ללא פעילות. בסוף הרבעון השני היו למטומי 5 מיליון דולר בקופה. שווי השוק שלה בבורסה הוא כ-20 מיליון שקל אך היא נמצאת בהשעיית מסחר, ובמקביל צפויה גם להימחק ממסחר בבורסה של לונדון.

לפי הדיווח של מטומי, ההסכם עם אוטומקס, אם אכן ייצא אל הפועל, יוביל לכך שעם השלמתו יחזיקו בעלי המניות הקיימים של אוטומקס ב-53%-73% מהון המניות של מטומי, בכפוף לביצוע גיוסי הון ועל בסיס עמידה ביעדים. לפי הדיווח, החברות משלימות את בדיקת הנאותות ועובדות על הסכם מחייב. מזכר ההבנות שנחתם תקף ל-60 יום שמאפשרים למטומי בלעדיות, אך עדיין אינו מחייב.

חברת גלובל אוטומקס, בבעלות איש העסקים ינון עמית, לשעבר מבכירי חברת הליסינג "אלבר", נחשבת לאחת מיבואניות הרכב המקבילות הגדולות בישראל. החברה מתמחה בעיקר בייבוא רכבי טויוטה, ג'יפ ופולקסווגן אולם על פי נתוני משרד התחבורה היא מחזיקה גם ברישיון לייבוא רכבי יונדאי, מרצדס, קרייזלר וג'יפ. לחברה שישה סניפים ברחבי הארץ ועל פי הערכות בענף היא משווקת מאות כלי רכב בחודש.

החברה הרחיבה בשנים האחרונות את פעילותה ואף לקחה חלק בערוצי שיווק "ממוסדים" דוגמת אתרים לשיווק רכבי אפס קילומטר ומועדון הצרכנים הוט. יצוין כי יבואנים מקבילים אינם צריכים להשקיע בבניית מערך חלפים ומוסכים מכיוון, שהאחריות על טיפול בכלי הרכב מוטלת על היבואנים הסדירים. עם זאת ייבוא מאסיבי של כלי רכב חדשים הוא פעילות עתירת הון, שדורשת מקורות פיננסיים נרחבים. לפיכך משערים בענף כי הניסיון של אוטומקס להפוך לחברה ציבורית באמצעות מיזוג עם שלד בורסאי נועד לגייס הון משמעותי לצורך הרחבת הייבוא בשנים הקרובות. חברת אוטומקס אף נמצאת בקשרים עם מותגי רכב סיניים וייתכן שהמהלך נועד לאפשר את הפיכתה ליבואנית סדירה של כלי רכב מתוצרת סין, במקביל לפעילות הייבוא הסדיר.

נזכיר שלאחרונה נודע על הסתבכות של גלובל אוטומקס: לחברה מיוחס ניסיון להונות את משרד התחבורה ולקבל היתר ורישיונות לייבוא מקביל על בסיס הסכמים מזויפים. החשד הוא שלאחר שהתקבלו הרישיונות, החברה הבריחה לארץ ג'יפים בעלות של מעל 7 מיליון שקל.