שיאי תחלואה ומוות מקורונה באיראן: טהרן חוזרת לסגר

הממשלה סגרה בתי ספר, בתי קולנוע, מכוני יופי, בתי קפה, מסגדים ועוד עסקים ומוסדות

שדרה ראשית בטהרן / צילום: Vahid Salemi, AP
שדרה ראשית בטהרן / צילום: Vahid Salemi, AP

איראן דיווחה על מספר הנדבקים היומי בקורונה והמתים מהנגיף הגבוה ביותר אתמול (ב'), בזמן שהממשלה הטילה סגר שני על הבירה טהרן כדי לרסן את ההתפרצות החדשה.

הממשל הורתה בסוף השבוע על סגירת בתי ספר, בתי קולנוע, מכוני יופי, בתי קפה, מסגדים ועוד עסקים ומוסדות בטהרן כדי למנוע את התפשטות הנגיף. אלו הן ההגבלות הקשות ביותר מאז שהמדינה נפתחה בהדרגה מהסגר הארצי הראשון באפריל, שבו היא הייתה שיאנית הקורונה במזרח התיכון.

"התפשטות הנגיף יצאה משליטה", אמר פיאם טברסי, מנהלת מחלקת ההידבקויות בדרכי הנשימה בבית החולים מאסיח דנשברי בטהרן ליומון שוחר הרפורמות מרדומסלרי אתמול. כ-80% מעובדי הבריאות בבית החולים נדבקו בקורונה. "הצוותים הרפואיים תשושים, ומספר החולים הקשים עולה בכל יום", הוא אמר.

איראן מצויה במהלכו של גל שלישי של הידבקויות. אתמול נרשמו 3,902 מקרים חדשים ו-235 מקרי מוות. בערך 475,000 אנשים במדינה אובחנו כנשאים, ויותר מ-27,000 מתו כתוצאה מקורונה.

העלייה בהידבקויות נרשמה ברוב חלקי המדינה, אך טהרן ופרבריה, אזור עירוני של 16 מיליון תושבים, היא האזור האדום העיקרי במדינה מאז פרוץ המגיפה בפברואר.

כמו במדינות אחרות, הקלת הסגר הראשון העלתה את הסיכון להידבק, כאשר הקפיצה האחרונה במספר מקרי ההידבקויות הגיעה אחרי חג דתי שבו נוהגים איראנים רבים לנסוע ברחבי הארץ.

הממשלה מאשימה בדרך כלל את התושבים באי ציות להנחיות הבריאות, כולל ריחוק חברתי ועטיית מסכה. היא הזהירה לפני כמה שבועות שנסיעות וטיולים במהלך החגים יובילו לגידול בהידבקויות.

הקושי בהתגברות על המגיפה נובע מכך שהרשויות מנסות לאזן בין בריאות הציבור והצורך להחזיק בחיים כלכלה שנפגעה קשות מהעיצומים הבינלאומיים. המגיפה פגעה בככלת המדינה באופן קשה במיוחד, על רקע העיצומים שהטיל הנשיא טראמפ ב-2018 כשארה"ב פרשה מהסכם הגרעין של איראן ושש מעצמות עולמיות.

העיצומים החדשים של ארה"ב בודדו את איראן משוקי ההון העולמיים ופגעו ביצוא שלה, כולל ביצוא הנפט. איראן נותרה עם פחות אמצעים ביחס לכלכלות אחרות לשמר את הפעילות הכלכלית תחת הסגרים של הקורונה.

ההגבלות פגעו בכוח הקנייה של האזרחים וטלטלו את המטבע הלאומי. ערך הריאל בשוק הפתוח ירד לשפל של 300,000 ריאל לדולר בשבוע שעבר, מ-140,000 לדולר בפברואר, לפני המגיפה. השער הרשמי הוא 42,000 ריאל לדולר.

איסורים על תיירות דתית הוסיפו לכאב הכלכלי. לפני כמה שבועות בוטלו טקסי חודש המוחרם, אחד החגים הדתיים החשובים ביותר לשיעים בעולם. השבוע, תהלוכות ארבעין, עוד חג דתי חשוב, בוטלו.

המשבר הכלכלי העמוק גרם לממשלה לחשוש מהטלת סגר נוסף, אחרי הקלת הסגר הקודם באפריל, אך עובדי בריאות המליצו על אמצעים הדוקים עוד יותר. עלי ריזה זאלי, ראש כוח המשימה לקורונה של טהרן, קרא להארכת הסגר למשך יותר משבוע: "לסגר של שבוע לא תהיה השלכה על התפשטות המגיפה", כתב זאלי באתר אינטרנט של המועצה הרפואית הלאומית. "המצב בטהרן קריטי לגמרי".

משרד הבריאות מסר ש-28 מ-31 המחוזות במדינה מדורגים כעת כאדומים, דרגת הסיכון הגבוהה ביותר להידבקות. פקידי בריאות אמרו שההגבלות יורחבו אולי לנסיעות פנים, שעזרו בעבר להתפשטות הנגיף.

"בתי החולים מלאים, אין מקום לחולים חדשים ומיטות הטיפול הנמרץ תפוסות מעל התפוסה", אמר מסעוד מרדני, חבר הוועדה המדעית של כוח המשימה לקורונה, בטלוויזיה הממלכתית. "אם אנשים ימשיכו לנסוע נצטרך כנראה להקים בתי חולים שדה".