עתירה נגד המשטרה: לא לאפשר הטלת קנסות על מפגינים ומתפללים

התנהלות המשטרה בהפגנות מוצאי שבת האחרון הובילו קבוצת אנשי הייטק ומרצים למשפט חוקתי להגיש עתירה נגד המגבלות החדשות על קיום ההפגנות שהטילה הממשלה בערב סוכות

הפגנה בכיכר הבימה / צילום: ניצן שפיר
הפגנה בכיכר הבימה / צילום: ניצן שפיר

היום (ג') הגישו העותרים, ביניהם אורני פטרושקה יזם ואיש הייטק ופרופ' ודוד קרצמר מהאוניברסיטה העברית, עתירה, באמצעות עו"ד גלעד ברנע, נגד המגבלות שאושרו ערב חג סוכות המגבילות את הזכות להפגין ולהתפלל. העתירה הוגשה נגד הממשלה, ראש הממשלה בנימין נתניהו, היועץ המשפטי לממשלה והכנסת.

העתירה מתמקדת במגבלות החדשות על חופש ההפגנה המונעות מאדם להפגין במרחק של למעלה מק"מ ממקום מגוריו ומחייבות הפגנה בקפסולות של 20 איש. העותרים רואים בתיקון החקיקה "חוק לא חוקתי הפוגע בזכות המחאה".

העותרים מבקשים צו ביניים, עד למתן החלטה בעתירה, שיקבע שהמשטרה לא יכולה להטיל קנסות מנהליים על מפגינים ומתפללים, כך שיתאפשר למפגינים ולמתפללים להתרחק מעבר ל-ק"מ מביתם והם לא יצטרכו להפגין ולהתפלל בקפסולות.

בעתירה נכתב כי "הפגיעה איננה עולה בקנה אחד עם ערכיה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית שוחרת זכויות וחרויות אדם" וכי "היוזמה להגבלות המחמירות האמורות מקורה בראש הממשלה, ולמצער בעידודו הנמרץ להטלתן והחמרתן, וזאת עת הוא פועל תוך הימצאות בניגוד עניינים אישי חמור וממניעים זרים כאחד - כאשר הוא רוצה הלכה ולמעשה למנוע את קיום ההפגנות המתקיימות מזה שבועות ארוכים כנגדו ומול מעונו הרשמי, ככל שניתן, ובה בעת להציג את המפגינים כמפיצי מחלות העוסקים בהדבקה המונית ובחתירה תחת האינטרס הלאומי".

לעתירה צורפה חוות דעתו של ד"ר יואב יחזקאלי מאוניברסיטת תל אביב לפיה ההחלטה על הפגנה בקפסולות או בתוך הק"מ הקרוב למקום המגורים לא מונעת את התפשטות הנגיף ואין לה הצדקה אפידמיולוגית. בחוות דעת נכתב כי ככל ששומרים על עטית מסיכה ומרחק של 1-2 מטר, אין הצדקה רפואית להגבלה מספרית נוספת על מספר האנשים המצויים בשטח הפתוח.

עוד נטען כי ההגבלה להפגין בקפסולות של 20 איש לא זכתה להסדרה ברורה וכי אין בתקנות כל הוראה המתייחסת למרחק בין קפסולה אחת לרעותה או למספר מרבי של קפסולות. כל אלו הושארו להכרעת השוטר בשטח.

"אירועי מוצאי שבת האחרון 3.10.20 מעידים באופן שאין ברור ממנו כי משטרת ישראל עושה שימוש לא ראוי בדורסנות ואי הבהירות של התקנות" נכתב בעתירה וכי התנהגות המשטרה מהווה "ניסיון בוטה להטיל מורא על המפגינים וליצור אפקט מצנן שיגרום להם לא להפגין. כך נעשה שימוש בפרשים רכובים על סוסים ורוכבים על אופנועים החודרים לתוך קהל המפגינים ומניסים, דוחקים ומצופפים אותם עד כדי סכנה של פגיעה פיזית".

השופט הנדל לא קיבל בשלב זה את הבקשה לצו ביניים וביקש את תגובת המשיבים עד ליום 11.10.20.