דוח תת-ועדה בבית הנבחרים בארה"ב: לחברות הטק הגדולות יש כוח מונופולי

הדוח שפרסמה אתמול תת-הוועדה בהובלת המפלגה הדמוקרטית, בא אחרי 16 חודשי בדיקת כוחות השוק של אמזון, פייסבוק, אלפאבית ואפל

ענקיות ההייטק / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
ענקיות ההייטק / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

חברות הטק הגדולות בארה"ב משתמשות בדומיננטיות שלהן כדי לחנוק תחרות וחדשנות, כך קובעת ועדה בבית הנבחרים שנשלטת על ידי המפלגה הדמוקרטית. הוועדה מעריכה שהקונגרס יצטרך לשקול לכפות על ענקיות הטק להפריד את הפלטפורמות המקוונות הדומיננטיות שלהן משאר עסקיהן.

הדוח שפרסמה אתמול (ג') תת-הוועדה לאנטי-טראסט (הגבלים עסקיים) בבית הנבחרים בא אחרי 16 חודשי בדיקת כוחות השוק של אמזון, פייסבוק, אלפאבית ואפל.

החברים הרפובליקנים בוועדה פרסמו תגובה נפרדת, שבה הם מאמצים אכיפה חזקה של חוקי הגבלים עסקיים, אך לא מאמצים חלק גדול מההמלצות של החברים הדמוקרטים בוועדה. הם גם האשימו את חברות הטק בהטיה לרעת נקודות השקפה של הימין (השמרנים).

פייסבוק (בדמות אינסטגרם) נגד פייסבוק

לא צפויים שינויי חקיקה מידיים, אך המסקנות המקיפות של הדוח מגדילות את הסיכוי לחוקים מגבילים חדשים בעתיד, ומציגות ראיות שיעניקו תחמושת למותחי הביקורת על חברות הטק בשני המחנות הפוליטיים.

במקרה אחד, הדוח מתאר ניסיון לכאורה של הנהלת פייסבוק למנוע מיישום אינסטגרם שלה להתחרות בפלטפורמה המקורית שלה. "השאלה הייתה איך אנחנו ממצבים את פייסבוק ואינסטגרם כך שהן לא יתחרו זו בזו", מצטט הדוח עובד לשעבר בפייסבוק. "אם יש לך שתי חברות מדיה חברתית, לא צריך להניח להן לתמוך זו בזו, אבל לא ברור לי למה זה בלתי חוקי".

מזכר מ-2018 של מנהל בפייסבוק, טום קנינגהם, על "מצבה הסופי" של משפחת יישומי פייסבוק הגיע למסקנה ש"לא ברור אם אינסטגרם ופייסבוק יכולות להתקיים בכפיפה אחת". קנינגהם חשש מנקודת מפנה שבה אחת מהן תשתלט על השנייה.

בהודעת תגובה מטעמה מסרה פייסבוק ש"אינסטגרם ו-ווטסאפ הגיעו לשיאים חדשים של הצלחה כי פייסבוק השקיעה מיליארדים בעסקים הללו. סביבה תחרותית חזקה שררה כאשר שתי הרכישות הללו בוצעו, והיא קיימת גם היום".

פייסבוק ניצבת בפני חקירת הגבלים עסקיים של ועדת הסחר הפדרלית, שמכינה כתב אישום נגדה, דיווח לפני כמה ימים הוול סטריט ג'ורנל. גם גוגל צפויה להיות יעד לתביעת הגבלים עסקיים של משרד המשפטים בחודשי הסתיו.

הגדולות לא מסכימות עם המסקנות

אמזון התווכחה עם מסקנות הדוח של ועדת בית הנבחרים. "כל ארגון גדול מושך את תשומת הלב של מפקחים, ואנחנו מקבלים בברכה את הבדיקה", מסרה אמזון בבלוג שפרסמה. "אך חברות גדולות אינן דומינטטיות בהגדרה, וההנחה המוקדמת שהצלחה יכולה להיות רק תוצאה של התנהגות לא-תחרותית, פשוט שגויה".

גוגל מסרה בהודעה שהיא חולקת על הממצאים, שלדעתה "מציגים האשמות מיושנות ולא מדויקות של יריבים מסחריים".

"האמריקנים פשוט לא רוצים שהקונגרס יפצל את מוצרי גוגל או יפגע בשירותים החינמיים שהם משתמשים בהם בכל יום", אמרה החברה.

אפל ערערה גם היא על ממצאי הדוח של בית הנבחרים. "אמרנו תמיד שבדיקה וחקירה היא דבר סביר וראוי, אך אנחנו מתנגדים בחריפות למסקנות בדוח זה שנוגעות לאפל", מסר דובר החברה. "לחברה שלנו אין נתח שוק דומיננטי בשום קטגוריה שבה אנחנו עושים עסקים".

הדוח של החברים הדמוקרטים בתת-הוועדה אומר שלכל ארבע החברות יש כוח מונופולי ומותח ביקורת על רשויות ההגבלים העסקיים שלא הגבילו את הדומיננטיות שלהן.

"לחברות הללו יש יותר מדי כוח, שצריך לרסן ולהכפיף לפיקוח ואכיפה נאותים", אומר הדוח שחובק 449 עמודים. "על כף המאזניים עומדות הכלכלה והדמוקרטיה שלנו".

הדוח מפרט סדרה של תגובות שהקונגרס יכול לאמץ, כולל חקיקה שתכפה לפחות על כמה מהחברות להפריד פלטפורמות אונליין דומיננטיות מעסקים אחרים שלהן, וכן שינויים בחוקי ההגבלים העסקיים כדי לחזק אכיפה שלוקה בחסר.

"הדוח הזה עשוי להיות נקודת מפנה ביחסים בין המפקחים והטק", אמר פול גולנט, אנליסט בבנק ההשקעות קואן. "הוא יוצר מומנטום לחקיקה בשנה הבאה, ועשוי גם ללחוץ על הרגולציה להגיש תביעות על פי החקיקה הקיימת, בידיעה שיש לכך תמיכה בקונגרס".

הרפובליקנים בתת-הוועדה פרסמו תגובה של 28 עמודים, שמפרטת את השימוש לרעה בכוחן של חברות המדיה החברתית בצנזור התבטאויות מקוונות. "הביג טק מופנה נגד השמרנים", הדוח הזה קובע, ומותח ביקורת על הדמוקרטים שהתעלמו מהנושא הזה. חברות הטק אומרות שהן אינן מקבלות החלטות ריכוך של טקסטים בהתבסס על הטיות פוליטיות.

הדוח מגיע למסקנה שלאמזון יש כוח מונופולי על מוכרים של צד שלישי באתר שלה, שהיא בריונית כלפי שותפים קמעונאים ושהיא משתמשת שלא כדין בנתונים של צד שלישי כדי לגבש אסטרטגיה למכירת מוצרים במותג פרטי בשוק האלקטרוני שלה.

ההצעות של הוועדה עשויות לגרום לאמזון לצאת מעסקי המותג הפרטי שלה ומעוד עסקים, במה שתהיה מכה עבורה. אמזון פיתחה מעל 100 אלף מוצרים במסגרת המותג הפרטי והשקיעה סכומים גדולים במוצרי בית, כמו רמקולי אקו.

באפריל דיווח הג'ורנל שעובדי המותג הפרטי של אמזון השתמשו בנתונים של מוכרים באתר כדי להעתיק מוצרים לקו המותגים הפרטיים של החברה. תת הוועדה בבית הנבחרים חשפה התנהגות דומה בראיונות של עובדים באמזון.

הדוח מתאר את הדומיננטיות של גוגל בתעשיית חיפושי אינטרנט, בה היא מחזיקה ב-87% מברירות המחדל של חיפושי אינטרנט ממחשבים נייחים ו-99% מהתנועה הניידת.

"גוגל הופכת את התוכן שלנו לשלה"

תת הוועדה מייחסת זאת ליכולתה של גוגל לבצע תשלומים שנתיים של מיליארדי דולר לחברות כמו אפל ופיירפוקס כדי שגוגל תהיה הבחירה הראשונה גם בדפדפנים של חברות יריבות.

בנפרד, הממצאים משקפים את מה שבעלים של אתר אינטרנט אמר לתת הוועדה: "בהרמת מתג, גוגל הופכת את התוכן המקורי שלנו לתוכן שלה". גוגל אמרה בעבר ששינויים בחיפוש נועדו לזרז את חיפוש המידע. אלפאבית, החברה האם של גוגל, הציגה לוועדה 1,135,398 מסמכים לצורך החקירה, אך הדוח ציין ש"חברי תת הוועדה לא ראו בכמות הזו תחליף לאיכות".

הדוח מגיע למסקנה שאפל מחזיקה בכוח מונופולי מפני שהיא שולטת בהפצת תוכנה ליותר ממחצית מהמכשירים הניידים בארה"ב, והיא מייצרת "רווחים על-טבעיים" מחנות היישומים ומשירותי העסקים שלה.

אפל טענה בעבר שההגבלות שלה על מכירות יישומים ניידים במכשירים שלה נחוצות כדי לשלוט באיכות חוויית המשתמש.

ממצאי הדוח רואים בחומרה את השליטה של אפל בחנות היישומים שלה. לפי הדוח, יצרנית האייפונים משתמשת בכוחה כשומר סף, שפוגע במפתחי תוכנה שהם צדדים שלישיים ומעדיפה את היישומים שלה במכשירים שלה. הדוח מצטט כתבה בוול סטריט ג'ורנל מהשנה שעברה, לפיה היישומים של אפל מופיעים ראשונים בתוצאות החיפושים בחנות היישומים (App Store). 

לא ניתן להפריד בפייסבוק? בוודאי שניתן

הדוח גם מטיל ספק בטיעון של פייסבוק לפיו לא ניתן להפריד בין האפליקציות שלה, כפי שעולה מהתקציר של העמדה המשפטית שלה שפורסם ב"וול סטריט ג'ורנל" ביום ראשון. הדוח מצטט באנונימיות עובדים לשעבר באינסטגרם, שאמרו לוועדת המשנה כי האפשרות הזאת כן קיימת. "זה לא כמו לבנות גורד שחקים, זה להפעיל משהו או לכבות אותו", אמר אותו עובד לשעבר.

לקראת פרסום הדוח, איגוד צרכנות הטכנולוגיה (the Consumer Technology Association) מסר בהצהרה כי סקטור ההייטק הוא "הסיבה לעובדה כי ארה"ב מחזיקה בעמדת הובלה גלובלית של חדשנות, דבר שמעצים את הכלכלה שלנו", והזהיר מפני פגיעה בחברות האמריקאיות הכי מצליחות. "זה יפגע ביכולת התחרות של חברות הדגל שלנו".

הרפובליקנים בקונגרס חלוקים לגבי המלצות המדיניות שמופיעות בדוח. חלקם סבורים כי לא צריך לשנות את חוקי ההגבלים העסקיים בארה"ב, בעוד שאחרים תומכים בהמלצות של הדמוקרטים. הרפובליקני קן באק אמר כי צריך לעדכן את חוקי ההגבלים העסקיים, אך "חשוב לעשות זאת עם איזמל ולא עם מסור חשמלי".