המכון הישראלי לחדשנות וקרן מיראז' הודיעו על השקת "קהילת טכנולוגיה מדברית"

הקהילה תפעל בבאר שבע במטרה לקדם טכנולוגיות שיסייעו בהתמודדות עם אתגרי המדבר ושימוש מושכל במשאביו, ולהפוך את ב"ש והנגב למרכז ארצי וגלובלי של טכנולוגיות אלו • סמנכ"ל המכון הישראלי לחדשנות, דורון מלר: "מתחילים לסייע בבניית הגשר לנסיכויות במפרץ שמביעות עניין רב בתחום"

חממה טכנולוגית רמת הנגב / צילום: מ.א רמת הנגב
חממה טכנולוגית רמת הנגב / צילום: מ.א רמת הנגב

המכון הישראלי לחדשנות, וקרן מיראז', הודיעו על הקמת קהילה חדשה בנושא טכנולוגיות מדבריות בשם "DeserTech", שתקדם טכנולוגיות שיסייעו, כהגדרתן, "בהתמודדות עם אתגרי המדבר ושימוש מושכל במשאביו לטובת האנושות". הקהילה, שתמוקם בבאר שבע, תפעל על פי הודעת הגופים, כחלק ממרכז חדשנות לשינוי אקלים שמקודם ברובע החדשנות בבאר שבע ביוזמת המשרד להגנת הסביבה בשיתוף אוניברסיטת בן גוריון, עיריית באר שבע והמרכז הרפואי סורוקה.

אחת ממטרות הקהילה היא להפוך את אזור הנגב בכלל ואת העיר באר שבע בפרט, למרכז יזמי וטכנולוגי לחידושים המאפשרים חיים בר-קיימא באקלים צחיח. החזון של DeserTech הוא כי באזור יפותחו טכנולוגיות שייתנו מענה לאתגר המדבור העולמי והפיכת באר שבע והנגב למרכז ארצי וגלובלי של טכנולוגיות אלו. הקהילה צפויה לעבוד מול מספר גורמים רלוונטיים לתחום ולמיקום בהם המשרד להגנת הסביבה, עיריית באר שבע, אוניברסיטת בן-גוריון, בית חולים סורוקה, קק"ל, המועצה הלאומית לכלכלה, וסטארט-אפ ניישן סנטרל (SNC).

ניקול הוד סטרו, מנכ"לית קרן מיראז אמרה כי "אנחנו מאמינים כי תחום זה יהווה את אחד ממנועי הצמיחה הכלכליים בנגב.

סמנכ"ל המכון הישראלי לחדשנות, דורון מלר, אמר כי "מטרת הקהילה היא ליצור אקוסיסטם עולמי שמרכזו בנגב ואליו יתחברו יזמים, משקיעים, חברות רב-לאומיות, ארגוני סביבה, חוקרים מהאקדמיה ומהשדה היישומי. כבר עכשיו, אנחנו מתחילים לסייע בבניית הגשר לנסיכויות במפרץ שמביעות עניין רב בתחום".

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל מסרה כי "בהסכם השלום שחתמנו עם איחוד האמירויות סיכמנו לשתף פעולה בפיתוח פתרונות חלוציים לאתגרי אקלים בסביבה מדברית. שותפות זו יכולה לבוא לידי ביטוי בין השאר בהקמת קרן לתמיכה במחקרים משותפת לשתי הממשלות או קרן הון-סיכון משותפת לתמיכה בחברות סטארט-אפ. קהילת החדשנות מהווה הזדמנות לקידום ולפיתוח פתרונות ישראליים חדשניים לאתגרים מסוג זה. לשתי המדינות תנאי אקלים דומים, וראוי שנשתף פעולה בתחומי הגנת הסביבה".

גילה גמליאל / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות
 גילה גמליאל / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

קרן מיראז' פועלת בנגב כבר למעלה מ-15 שנה והשקיעה עד כה באזור מעל ל-200 מיליון שקלים בפרויקטים מגוונים. מיראז', שהחלה לפעול ב-1999, היא גוף פילנטרופי שהוקם על ידי דיוויד מיראז', יהודי אמריקאי ממוצא אירני שמתגורר בארה"ב. מטרת העל של קרן מיראז' בנגב היא "להאיץ את השגשוג הכלכלי האזורי באמצעות חיזוק אשכולות כלכליים מרכזיים שבהם לנגב יתרון תחרותי משמעותי". מאז הקמת הקרן היא השקיעה, לדבריה, כ-200 מיליון שקלים בפרויקטים השונים בדגש על הנגב. על פי הקרן, בשנים הקרובות, וכבר בשנה הקרובה, היא מתכננת להשקיע 10 מיליון שקלים נוספים ב‏מגוון תוכניות ארציות ובקהילה החדשה בפרט.

המכון הישראלי לחדשנות הוא ארגון ללא מטרות רווח שהוקם ב-2011 על ידי ד"ר לאוניד בקמן ובועז ממו במטרה להאיץ חדשנות ישראלית כדרך ואמצעי להתמודד עם אתגרים גלובליים. מנכ"ל המכון הוא יונתן מנוחין, והוא מפעיל ומנהל קהילות חדשנות כמיזם משותף יחד עם ממשלת ישראל בתחומים הבאים: תחבורה חכמה(EcoMotion) , בריאות דיגיטלית(HealthIL) , וחקלאות מתקדמת (GrowingIL). בנוסף, המכון הקים קהילה עצמאית שעוסקת בתהליכי ניהול חדשנות בארגונים ובפיתוח התפיסה המקצועית של מנהלי חדשנות בארגונים (CatalystIL), אליה מצטרפת עתה קהילת המדבר (DeserTech).