קבינט הקורונה אישר: בלי מגבלת קילומטר מהבית החל מיום ראשון

במהלך דיונים סוערים בקבינט הקורונה אושר מתווה היציאה מהסגר - בתחילת השבוע הקרוב תוסר מגבלת מרחק קילומטר מהבית, תיפתח מערכת החינוך עבור ילדים עד לגילאי 6 ויהיה ניתן להתקהל עד לעשרה בני אדם במקומות סגורים ו-20 בפתוחים • גם חופי הים ייפתחו לרחצה

בנימין נתניהו נואם בפתיחת מושב החורף של הכנסת / צילום: יניב נדב , דוברות הכנסת
בנימין נתניהו נואם בפתיחת מושב החורף של הכנסת / צילום: יניב נדב , דוברות הכנסת

קבינט הקורונה אישר את מתווה היציאה מן הסגר. בתחילת השבוע הקרוב תיפתח מערכת החינוך לגילאי עד 6 ועסקים שלא מקבלים קהל יורשו לעבוד גם כן. בנוסף ניתן יהיה לבצע איסוף עצמי ממסעדות. ההקלות לא יכללו ישובים המוגדרים אדומים.

במהלך 4 שעות דיון התנהלו ויכוחים רבים על נושא אירועים משפחתיים, כולל חתונות, הלוויות ושמחות אחרות.

החל מיום ראשון תבוטל מגבלת היציאה למרחק של עד קילומטר, ניתן יהיה להתקהל עד 10 אנשים במקום סגור ו-20 בחוץ. בנוסף חופי הים וגנים לאומיים יפתחו.

השר אריה דרעי הצביע נגד המתווה. שאר השרים החברים בקבינט אישרו אותו.

"הסגר הזה עובד"

ראש הממשלה נתניהו התייחס להחלטות הקבינט בכנסת, במסגרת הדיון על ההצבעה על הסכם השלום עם האמירויות. נתניהו אמר בפתח דבריו במליאה "הסגר הזה עובד. מוריד את מספר הנדבקים, מוריד את התחלואה ומציל חיים. אנחנו מובילים את מדינות אירופה אשר עוברות את זה אחרינו.

"אך כדי שזה לא יבוזבז צריך לצאת בצורה אחראית והדרגתית. בזהירות. ולכן יהיו כללים שינחו אותנו. יש להיצמד למתווה שהוכן על ידי משרד הבריאות. המתווה קובע את היעדים. היינו ב-10,000 חולים ביום, ירדנו ל-2,000 ביום ואנחנו רוצים להגיע ל-250 ביום.

"המשמעות היא שאנחנו לא נחרוג מן המתווה. כפי שהוא הוצג כך נפעל. ויש לחכות שבועיים בין שלב לשלב. ואם נראה שחרף המאמצים שלנו שהמספרים עולים, אנחנו נעצור ונהדק הגבלות״.

נתניהו ציין שבשבועיים הקרובים אפשר יהיה לראות את המשך הירידה, כי זה למעשה עדין נותן ביטוי לתקופת הסוגר.

"יושבים על הפרטים האחרונים כדי להבטיח שלא תהיה התפרצות בגנים"

השר יולי אדלשטיין ערך הערב מסיבת עיתונאים, לאור החלטות קבינט הקורונה להשיב ביום ראשון לעבודה עסקים ללא קבלת קהל, לפתוח את החינוך לגיל הרך ולבטל את מגבלת המרחק. לפי משרד הבריאות, נתוני התחלואה מעודדים, שכן מקדם ההדבקה עומד על 0.65 - פחות מהיעד אותו הציב המשרד, וכך גם אותרו אתמול פחות מ-2,000 חולים.

לפי אדלשטיין, "לא התכנסו כאן למסיבת ניצחון, אף שהנתונים מעודדים. הדרך עדיין ארוכה, אנחנו במלחמה. נעבור אותה ביחד. כבר מיום ראשון אישרנו לפתוח את מקומות העבודה שאינם מקבלים קהל, מעונות היום והגנים. הצוותים המקצועיים שלנו ושל האוצר יושבים על הפרטים האחרונים כדי להבטיח שלא תהיה התפרצות בגנים. אנחנו מאוד מודאגים מכך. כיתות א'-ב' ייפתחו רק בעוד כשבועיים".

באשר לדרך הארוכה עד פתיחת כלל המשק, בזמן שהקורונה עודנה מפושטת באוכלוסייה, אמר אדלשטיין: "יכול להיות שבמהלך היציאה שלנו, שתהיה לא קצרה, אנחנו גם נראה מצבים שנגיד 'רגע, צריך לעצור קצת'. בכל פעם שיאושרו הקלות נוספות, נראה עלייה מסוימת בתחלואה. זו לא סיבה להיכנס לפאניקה. אם נראה מצבים שבהם נצטרך לעצור קצת, נעשה זאת. אני מבקש להבין את זה כבר מעכשיו".

נתניהו: "אנחנו צריכים להיזהר שלא נצטרך ללכת לסגר נוסף"

קבינט הקורונה התכנס היום בשעות הצהריים, כדי לדון בהקלות למשק החל מיום א' הקרוב, בכפוף לנתוני התחלואה. על הפרק נמצאת החלטה לפתיחת גני הילדים עד לגיל שש החל מיום א' או ב', פתיחת עסקים קטנים בהם פחות מ-10 עובדים והקלות על מרחב היציאה מן הבית, אשר כרגע מוגבל לקילומטר אחד.

במהלך ישיבת הקבינט אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא רואה בסגר הצלחה אדירה. "אבל אנחנו צריכים להיזהר שלא נצטרך ללכת לסגר נוסף", סייג את דבריו.

נתניהו ציין כי הוא מבקש להגיע לפתרון עם הציבור החרדי, באמצעות האלוף רוני נומה. ראש המל"ל הציג בדיון את הירידה במספר החולים ובמקביל את הירידה במספר הבדיקות.

ד"ר שרון אלרועי ראש מערך בריאות הציבור ציינה בישיבה שממוצע ההידבקות במהלך השבוע הוא 2,400 ואין זה מספיק.

השרה מירב כהן ביקשה לשלב בהחלטות אישור לביקור הורים וסבים-סבתות החל מיום א', וזאת תחת הנחיות משרד הבריאות.

בנוסף ביקשה כהן להבין מה המצב במוסדות החינוך החרדיים והאם הם יפתחו ביום א' בניגוד להנחיות. כהן התייחסה לתלונות שקיבלה על כך שמוסדות חרדיים מתכוונים לפתוח כיתות לבנים בלבד ולרווח אותן על חשבון לימודי הבנות.

שרי ש"ס קוראים לשנות את הגישה לחתונות

אמש (ד') הודיעו ממשרד ראש הממשלה שהחל מיום שישי 16 באוקטובר, יוסרו ההגבלות מטיסות, כלומר אנשים יוכלו לצאת מבתיהם כדי להגיע לטיסות.

שרי ש"ס דורשים לקראת ישיבת הקורונה להסיר את המגבלות על תפילה בכותל המערבי ואף לשנות את הגישה לחתונות, בשל אירועי ליל אמש בהם שוטרים הותקפו כאשר הגיעו להתמודד עם חתונה ובה הפרות של ההנחיות. החוגגים, קרובי משפחה של הכלה והחתן, הותקפו או נפגעו אף הם באירוע. יו"ר ש"ס אריה דרעי דרש אתמול הקמת ועדת בדיקה מידית לבחינת התנהלות השוטרים, אך מפקד משטרת ירושלים דורון ידיד, טען שהתנהלות השוטרים הייתה תקינה.

עוד בבקשות של דרעי לקראת קבינט הקורונה להתיר השתתפות בבריתות, בר ובת מצוות ובהלוויות. הכללים לשיטתו צריכים להיות איסור התקהלות באירועים, קיומם ללא מגע ואכילה באירועים רק בשטח פתוח.

לפי הצעת השר דרעי שתוצג לקבינט הקורונה, טקס חופה בחתונה שיוגדר התקהלות בשטח פתוח, ללא ישיבה וארוחה תותר השתתפות של עד 200 איש בקפסולות מוגדרות של עד 20 איש לקפסולה ושמירת מרחק של ארבעה מטרים בין הקפסולות.

מנכ"ל משרד הבריאות, חזי לוי, דיבר במהלך הישיבה נגד ההצעה של השר דרעי ואמר כי "החתונות בכל המגזרים הובילו לעלייה בתחלואה. זה עלול להעביר לציבור מסר שהמחלה מאחורינו וזה לא דבר טוב".

שר האוצר ישראל כ"ץ ידרוש היום בישיבת הקבינט החלטה על פתיחה ביום ראשון של כל העסקים שלא מקבלים קהל, כמו גם פתיחת העסקים הקטנים עד 10 עובדים, אישור ללקיחה אוכל באופן עצמאי ופתיחת גני הילדים.

בנוסף לכך ידרוש לעבור למדיניות דיפרנציאלית של בידוד הערים האדומות, והקמת צוות בראשות מ"מ מנכ"ל משרד האוצר ערן יעקב למתן סיוע כלכלי מוגבר לערים האדומות, כדי להקל ולאפשר להם לעבור את פרק הזמן הקשה בתקופה הקרובה עד לירידה בתחלואה.

ברקע הדברים עומדת החלטה על הגדרת ערים אדומות בהן תחלואת הקורונה עדיין גבוהה והפעלת תוכנית הרמזור של גמזו, שלא יושמה במהלך חודש אוגוסט כאמצעי למניעת התפרצות הגל השני.