המרוויח המפתיע מהסכם האנרגיה של קצא"א: מנכ"ל פז לשעבר יונה פוגל

קצא"א חתמה על מזכר הבנות להקמת מסדרון להולכת נפט מסעודיה לאמירויות ומשם לאירופה והכל דרך אילת • לצד קצא"א שותפים במיזם השאפתני בכירי פז לשעבר, המנכ"ל היוצא יונה פוגל, ומנהל בתי הזיקוק לשעבר מלאכי אלפר • היקף הפעילות הכולל צפוי להגיע למאות מיליוני דולרים בשנה

יונה פוגל  / צילום: תמר מצפי
יונה פוגל / צילום: תמר מצפי

קצא"א הישראלית חתמה על מזכר הבנות להקמת מיזם שאפתני להפעלת גשר יבשתי לשינוע נפט בין הים התיכון לים האדום. התוכנית שנחשפה במקור ב"גלובס" מבוססת על שימוש בתשתיות הולכת הנפט והתזקיקים של קצא"א מאילת לאשקלון ובכיוון ההפוך. אלא שכעת מתברר שלהסכם יש שותפים נוספים ומפתיעים - בכירי חברת האנרגיה פז לשעבר.

יונה פוגל ומלאכי אלפר יהיו שותפים בקבוצה ישראלית אמירתית שתעסוק בייצוא נפט ותזקיקים דרך תשתיות ההולכה של חברת קצא"א מאילת לאשקלון. חברת AF Entrepreneurship בבעלותם של פוגל ואלפר שותפה בחברת Land Bridge MED-RED, (MRLB), שבה שותפה גם חברה מהאמירויות וחברה נוספת מגיברלטר .

חברת MRLB, שבבעלות הישראלית-אמריתית, תרכוש נפט ותזקיקים מהמפרץ וסעודיה ותייצא אותם ללקוחות באירופה ובאסיה תוך שימוש בתשתיות ההולכה של קצא"א. להערכת גורמים המקורבים לעסקה ההיקף הכספי של פעילות MRLB יגיע למאות מיליוני דולרים לשנה.

פוגל (66) ניהל במשך 12 שנה את קבוצת פז לפני שהוחלף בשנה שעברה על ידי ניר שטרן. לפני כן היה בכיר בבנק לאומי. אלפר שניהל את בית הזיקוק של פז באשדוד נחשב למספר שתיים בקבוצת פז ופרש מהחברה לאחר שלא זכה בהתמודדות על תפקיד המנכ"ל במקומו של פוגל.