קרן ג'נריישן ומגדל סיכמו על רכישת מתקן ההתפלה בפלמחים תמורת 390 מיליון שקל

קרן התשתיות תשלם כ-200 מיליון שקל בהתאם לחלקה, שיעמוד על כ-51% ממתקן ההתפלה, בעוד שקבוצת הביטוח תחזיק ביתרה

ארז בלשה (מימין) ויוסי זינגר / צילום: תמוז רחמן
ארז בלשה (מימין) ויוסי זינגר / צילום: תמוז רחמן

קרן התשתיות ג'נריישן קפיטל מתקדמת לקראת השלמת רכישת מתקן התפלת המים בפלמחים, וכחצי שנה לאחר שדיווחה על מזכר הבנות לרכישת 70% ממנו, כעת היא חתמה על הסכם לרכישת מלוא הנכס, יחד עם קבוצת הביטוח מגדל, תמורת כ-390 מיליון שקל.

מחזיקת המניות הגדולה כיום בפלמחים היא קרן תשתיות ישראל (תש"י), שמייסדיה הם קבוצת הראל, ירון קסטנבאום ויהודה רווה, ויתר שותפיה במתקן הם לאומי פרטנרס, חברת קיסריה אלקטרוניקה שבבעלות צבי ברק וקבוצת הראל.

הנכס הנרכש, הכולל גם את הבעלות על הזיכיון במתקן ההתפלה וגם בחברת התפעול עליו, מרוכז בקבוצת דרך הים.

ג'נריישן קפיטל  תבצע את העסקה באמצעות חברת GES (שבה היא מחזיקה במלואה), שתשמש כשותף המנהל בשותפות המחזיקה במתקן, ותשלם כ-200 מיליון שקל במסגרת העסקה, בהתאם לחלקה, שיעמוד על כ-51% ממתקן ההתפלה, בעוד שמגדל תחזיק ביתרה (49%).

במתקן ההתפלה בפלמחים, הפועל בהתאם לזיכיון BOO) Build, Operate, Own), מתבצעת התפלת מים בהיקף של כ-90 מיליון מ"ק (מטר מעוקב) בשנה, כולה עבור המדינה.

חלק מהסכם הזיכיון מול המדינה בקשר לכמות המים המותפלת הינו בתוקף עד שנת 2027, וחלקו, בקשר ליתר הכמות המותפלת, הוא עד שנת 2029, ובסיומם תועבר לידי הרוכשים הבעלות על המתקן והפעילות בו.

מהנתונים שמציגה ג'נריישן בקשר לעסקה עולה, כי הכנסות מתקן ההתפלה במחצית השנה הראשונה של 2020 הסתכמו ב-74 מיליון שקל, שהניבו רווח תפעולי של כ-12 מיליון שקל.

זאת לאחר שבשנתיים הקודמות (2018-2019) ההכנסות עמדו על כ-180-190 מיליון שקל בכל שנה, והרווח התפעולי הגיע לכ-27-33 מיליון שקל בכל שנה.

ה-EBITDA (רווח לפני מסים והפחתות) המתואם מהנכס, שלפי ראיית ג'נריישן "משקף בצורה כלכלית" את התוצאות, הסתכם במחצית השנה בכ-57 מיליון שקל, אחרי שב-2019 הגיע ל-120 מיליון שקל וב-2018 הגיע לכ-111 מיליון שקל.

בקשר לשנתיים הקודמות, מציינים בג'נריישן, כי התוצאות "הינן חריגות, בשל הסדר כמויות נוספות שהיה לקבוצת דרך הים בשנים אלה, שלפיו הייצור היה גבוה בהיקף של כ-9 מיליון מ"ק בכל שנה, מעבר להיקף הייצור על פי הסכם הזיכיון".

עוד עולה מהנתונים, כי היקף הלוואות הבעלים על המתקן עמד בסוף המחצית הראשונה של השנה על כ-152 מיליון שקל, כי הדיבידנד והחזר הלוואות בעלים הסתכמו במחצית השנה ב-27 מיליון שקל וכן כי סך ההתחייבויות בגין המתקן, ללא הלוואות בעלים, הגיע ל-566 מיליון שקל.

העסקה , שהשלמתה דורשת התקיימות כמה תנאים, צפויה להוות סגירת מעגל עבור שני ראשיה ומייסדיה של ג'נריישן קפיטל, היו"ר יוסי זינגר והמנכ"ל ארז בלשה, שלפני כמה שנים עמדו בצד המוכר של המתקן בפלמחים, בעת שניהלו את חברת גרנית הכרמל עבור קבוצת עזריאלי (זינגר כמנכ"ל ובלשה כסמנכ"ל תשתיות וזכיינות).

ג'נריישן היא קרן להשקעה בתחומי התשתיות והאנרגיה, ומנייתה, שהגיבה בחיוב לעסקה, מציגה שחיקה של כ-7% בערכה מתחילת השנה, ומשקפת לג'נריישן שווי הנע סביב כ-900 מיליון שקל.

מתקן ההתפלה בפלמחים עלה לכותרות במהלך השנה שעברה, עם חשיפת "גלובס" שלפיה ועדה ציבורית שמונתה לבדוק חריגות באיכות המים במתקני התפלה בישראל מצאה חריגות שיטתיות בריכוז רמות המלחים (כלורידים) במים המותפלים שסיפק המתקן. זאת, בנוסף לעשרות מקרים שבהם הנתונים שהעביר המתפיל למדינה, ביחס לריכוז הכלוריד במים בבדיקות המעבדה, לא תאמו את תוצאות הבדיקות בפועל.

סולגרין משקיעה בפעילות באיטליה

עוד בעסקי קרן התשתיות והאנרגיה, חברת האנרגיה הירוקה סולגרין שבשליטתה עדכנה כי חתמה על הסכמים לצורך תחילת פעילות בתחום האנרגיה המתחדשת באיטליה עם יזם מקומי, שאיתר עבורה עד כה פרויקטים סולאריים בהיקף של כ-25 מגוואט, שעלותם מוערכת בטווח של כ-36-43 מיליון אירו (כ-143-171 מיליון שקל).

בסולגרין מעריכים כי ההכנסות השנתיות מהנכסים הנרכשים יעמדו על כ-11-13 מיליון אירו, ומוסיפים כי לאחר השלמת מימון מחדש עבורם "צפוי להתקבל בגינם החזר בסך של כ-21-23 מיליון אירו".

בכוונת סולגרין והשותף האיטלקי לבצע בנכסים פעולות השבחה, ובסך הכול היא מתכננת רכישה והשבחת נכסים בהיקף של עד 30 מגוואט, עם אופציה להרחבת צבר הפרויקטים עד לכ-70 מגוואט.

סולגרין עוסקת בייזום, בתכנון, בפיתוח, בהקמה ובתפעול של מתקני חשמל מאנרגיה סולארית, ובדומה ליתר חברות האנרגיה הירוקה הבורסאיות, גם מנייתה נהנית מעדנה, ואחרי שהגיבה בחיוב לעדכון לגבי איטליה השלימה זינוק של כ-70% מתחילת השנה, המשקף לחברה שווי של יותר מ-500 מיליון שקל.