"אי אפשר להישאר מחוץ לשוק ולחכות להזדמנויות, הוא רץ למעלה בלי מעצורים"

כיצד ישפיעו הבחירות בארה"ב על שוקי ההון? ומי המניות הישראליות המומלצות כיום? המנכ"לים המשותפים של אופנהיימר ישראל לא לגמרי מסכימים ביניהם על אסטרטגיית ההשקעה המומלצת, אבל מאוחדים בדעה כי על המשקיעים להיערך לכך שהקורונה תלווה את השווקים עוד זמן רב

עצרת בחירות של טראמפ בפנסליבניה / צילום: Keith Srakocic, Associated Press
עצרת בחירות של טראמפ בפנסליבניה / צילום: Keith Srakocic, Associated Press

בעוד פחות משבועיים ייערך יום הבחירות לנשיאות בארה"ב. אם בניגוד לבחירות הקודמות הפעם הסקרים צודקים, הרי שלפחות נכון להיום, צפוי המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן לנצח את הנשיא המכהן הרפובליקני, דונלד טראמפ. איך ישפיעו תוצאות הבחירות על שוקי ההון, ומהי אסטרטגיית ההשקעות הנכונה לקראתן, כשברקע נמשך משבר הקורונה? אביבית מנה קליל והראל גילאון, המנכ"לים המשותפים של בנק ההשקעות אופנהיימר ישראל, מנסים להשיב על כך בראיון ל"גלובס".

הראל גילאון ואביבית מנה קליל, מנכ"לים משותפים של אופנהיימר ישראל / צילום: תמר מצפי, גלובס
 הראל גילאון ואביבית מנה קליל, מנכ"לים משותפים של אופנהיימר ישראל / צילום: תמר מצפי, גלובס

האם השוק האמריקאי כבר מתמחר ניצחון של ביידן, כפי שחוזים הסקרים, ומה צפוי בהנחה שהוא אכן ינצח בבחירות?
גילאון: "השוק ודאי לא מתמחר הפתעה. לא ברור מה ניצחון של ביידן יגרום לשוק המניות, כי יש שתי אסכולות: אחת, שניצחון שלו יחד עם שליטה בסנאט ובקונגרס יביא לאישור מהיר של תוכנית תמריצים חדשה ועצומה, שתמשיך לדחוף את שוק המניות קדימה, ותגרום לייצוב של הכלכלה האמריקאית, לקראת איזשהו 'אקזיט' מהקורונה בטווח של 12 חודשים.

"אסכולה שנייה היא לפי ניתוח התוכנית הכלכלית של ביידן, שעיקרה הגדלה משמעותית של מס החברות, ובעיקר על כספים שנמצאים בחו"ל, הגדלה של מס הכנסה ליחידים מעל לרף מסוים - אלה דברים שהבורסה האמריקאית לא אוהבת, וזה יכול בהחלט לגרום לירידות בשוק שנמצא כיום ברמה גבוהה.

"בדימיונות הכי פרועים שלי, אני לא חושב שמישהו העריך שב-2020 תהיה מגפה, השוק יירד ב-40% ואז יעלה בכמעט 50% וישבור את השיאים שלו. זה חריג מאוד, בעיקר כשחלקים וסקטורים משמעותיים נמצאים בתקופה הרעה בתולדותיהם - תעופה, תיירות, קמעונות שאינה אונליין. אגב, אם מוציאים את חברות הטכנולוגיה הגדולות מהמדדים ומסתכלים פנימה, המצב לא כל כך טוב, וכל זה שברירי מאוד, אם תהיה פגיעה בחברות האלה, כפי שמדברים כיום וכבר מתבצעים שימועים. מצד שני, צריך לזכור שאנחנו עדיין בתקופה של ריבית אפסית, ובהינתן זאת, הכספים ימשיכו לזרום".

מנה קליל: "למעשה, השוק אדיש לבחירות. כשמסתכלים על השוק היום, נראה כאילו מבחינתו המציאו חיסון לקורונה. במקביל, השוק שונא אי-ודאות; אם יש משהו שיגרום למשקיעים להגיב, זה שלא תהיה תוצאה חד-משמעית לאחר האירוע. כל אי-ודאות שתיכנס למערכת - למשל, סירוב של טראמפ לפנות את כיסאו, רעשים שיגרמו לבחירות לא להסתיים בתוך כמה ימים - עלולה להחליש מאוד את השוק".

כיום הקורונה בכותרות, אבל עד לפני כמה חודשים מה שהכי השפיע על שוק ההון היה מלחמת הסחר בין סין לארה"ב. אם ביידן ייבחר, תהיה מדיניות אחרת בנושא?
מנה קליל: "לדעתי, שום דבר לא יקרה. אם יש משהו שעליו ביידן וטראמפ חושבים אותו דבר, זה האיום הסיני על ההגמוניה האמריקאית. זוהי מלחמה על הבית. יש שם דעה אחידה על המכסים, הניסיון לשמור על התוצרת האמריקאית והיתרון היחסי - כך שלא משנה מי יעלה לשלטון, אני חושבת שהמדיניות הנוכחית תימשך".

גילאון: "אני חושב שביידן ידבר עם הסינים יותר".

מנה קליל: "ידבר יותר, כי הוא עדין יותר מטראמפ, ויקיים פגישות, אבל התוצאה הסופית תהיה אותה אג'נדה".

אם כך, על רקע הנתונים האלה, מהי אסטרטגיית ההשקעות הנכונה לקראת הבחירות בארה"ב?
מנה קליל: "אני לא הייתי משנה כרגע כלום, כי אי-אפשר לדעת מה יקרה. הייתי מתמקדת כרגע בעולם ה-fundamentals (היסודות הכלכליים) ומתנתקת מרמת המאקרו, הבחירות, האירועים הגדולים".

גילאון: "אני חושב שכן הייתי עושה הגנות, ומוותר קצת על תשואה לטובת קניית ביטוחים, וכן שימוש באמצעים שקיימים בשוק כמו אופציות ונגזרים, משום שאני חושב שהשוק נמצא ברמות גבוהות, אנחנו עדיין בתקופה של טרום-בחירות, יש מגפה - ואנחנו לא יודעים לאן כל זה יתפתח.

"כלומר, יש הרבה נקודות של חוסר ודאות; מצד שני, אי-אפשר להישאר מחוץ לשוק ולחכות להזדמנויות, כי הוא רץ למעלה בלי מעצורים לפעמים. אז כן הייתי מקריב תשואה להגנות, שכיום הן לא כל כך יקרות. כשיתחילו הירידות, הן יכולות להיות מהירות ואגרסיביות מאוד, כמו שראינו במרץ".

"גויסו סכומים אדירים באג"ח להמרה"

בהקשר זה מציין גילאון את אחד הטרנדים החמים של התקופה האחרונה - גיוס איגרות חוב להמרה על ידי חברות טכנולוגיה, כולל כמה חברות טכנולוגיה ישראליות שגייסו באחרונה בריבית 0%.

לדבריו, "האג"ח להמרה מתחבר לסיפור של ההגנות. מהכיוון של החברות זוהי הצלחה אדירה: הן מגייסות סכומים אדירים, פי 4-5 ממה שהיו מגייסות בהנפקת מניות. לדוגמה, לסולאראדג' הייתה הנפקה מדהימה בעלות אפסית, והאג"ח להמרה שלה כבר נכנסה לכסף (מחיר ההמרה בהנפקה, כ-278 דולר, שיקף אז פרמיה של 50% - וכיום, כחודש לאחר מכן, המחיר הוא 310 דולר; שח"ו).

"זה סיפור מדהים", אומר גילאון. "מבחינת המשקיע, להחזיק את האג"ח להמרה שנכנס ל'מסלול המנייתי', נותן לו גם את האפסייד של המניה, כי כבר יש מעין אופציית call שסוחבת את האג"ח למעלה כמעט באותו יחס, וכמובן יש תחתית - הכסף שצריך לחזור למשקיעים. כלומר, יש פה הגנה מסוימת. גוף שמחזיק במניות סולאראדג', Wix, פייבר - המניות עלו נהדר, אז איך לשמר את האפסייד ולהגן על הדאונסייד? דרך אחת זו האג"ח להמרה. זאת אחת הסיבות שההנפקות האלה כל כך מצליחות".

מנה קליל: "בנושא ההגנות, למרות הקפיצה המטורפת במניות הזהב, כדאי לבנות פורטפוליו של כמה חברות חוץ מקניית הזהב עצמו. מדברים כיום על התייקרות חומרי הגלם ועל קשיים לוגיסטיים בשל המגפה, אז החזקה במניות אלה בהחלט רלוונטית".

"צריך חשיפה לאורח החיים השונה"

בהסתכלות ספציפית על סקטורים, מנה קליל ממליצה לא לוותר על החזקה בסקטור הטכנולוגיה ללא תלות בתוצאות הבחירות, וגם אם בכמה מהתחומים המחירים גבוהים מאוד, אבל משקפים, להערכתה, "מהפכה ושיבוש חיוני בהתנהלות השוטפת של כל התחומים בחיינו".

לדבריה, חברות טכנולוגיה בינלאומיות גם פחות רגישות לרפורמות מיסוי שביידן מתכנן, משום שהן נהנות מהכנסות בכל העולם. "דבר נכון נוסף לעשות, לא משנה מי ייבחר, הוא לבנות תיק של 'מניות קורונה': חברות שמפתחות חיסון או בדיקות יעילות יותר", אומרת מנה קליל. "זה קצת כמו אחרי פיגועי 11 בספטמבר, שהובילו להשקעות בעולם האבטחה. צריך לחשוב על חשיפה לאורח החיים השונה.

"נוסף על כך, מדברים על כך שאם ביידן ייבחר, תגבר המחויבות לאנרגיה ירוקה ולשמירת הסביבה. לכן, המלצנו באחרונה על כמה ETF (תעודות סל) של אנרגיה נקייה ואנרגיה סולארית. תחום אחר הוא מניות ששידרגו את נתח המכירות שלהן באונליין, כמו וולמארט, ויש את Salesforce.com, שעשתה שדרוג מטורף לענן ומספקת פתרונות תוכנה לניהול קשרי לקוחות. יש כיום הרבה יותר דגש על חיים בעולם של מגפה ודיגיטציה מואצת מאשר על תוצאות הבחירות. ועוד כיוון הוא חברות סיניות שנסחרות בארה"ב: השוק הסיני ממשיך לצמוח גם אם בשיעור נמוך יותר".

גילאון: "בכל מקרה, חשוב לזכור שאנחנו עדיין בתוך האירוע של הקורונה. אנחנו עוד זוכרים מה שהיה קודם, ושואפים לחזור למצב הקודם, אבל אני חושב שדברים לא יחזרו להיות נורמליים, אלא יהיה 'הנורמלי החדש'. למשל, תעשיית התעופה בסגמנט של טיסות עסקיות לא תחזור למה שהייתה קודם, לפחות לא בטווח הנראה לעין של 5-7 השנים הקרובות, אחרי מה שעברנו עם זום, Webex וכדומה. אני מעריך שלא יוותרו על המבט בעיניים ולחיצת היד או 'חבטת המרפק', אבל למדו שאפשר לקיים מו"מ, לסגור עסקאות ולרכוש חברות גם בפגישה אחת ולא ארבע.

"כבר כיום יש לכך השפעה על תעשיית התעופה, וכיום זום שווה יותר מכל חברות התעופה האמריקאיות יחד. זה לא שיהיה חיסון והכל ייגמר, וגם עד לחיסון יש זמן - ובינתיים נתקדם עוד יותר עם העולם הזה שנוצר וההשפעות שלו. מה שהכרנו לפני פברואר 2020, לא יחזור. יהיה טוב, אבל שונה".

מי המניות הישראליות המומלצות בתקופה זו?
מנה קליל: "יש לנו רשימה של 10 מניות מומלצות - Israelist. אחת המניות שנכנסה לרשימה באחרונה היא אינמוד מתחום האסתטיקה, עם טיפול יחסית לא פולשני, שמתקרב בתוצאות לניתוחים פלסטיים ועם רווח גולמי גבוה מאוד. אף שחושבים שאנשים לא פנויים כיום לטיפולים כאלה, דווקא כיום אנשים לא נוסעים ומטיילים, אז מפנים לכך תקציבים - במיוחד אם אנשים רואים את עצמם על המסך בזום חצי יום. אינמוד מציעה טיפול מהפכני, שמאפשר לרופא להרוויח הרבה יותר.

"מניה אחרת היא צ'ק פוינט  - גם כי היא זולה וגם כי הצמיחה שלה קפצה - יחסית, כמובן - ואנו מעריכים שהרבעון האחרון השנה יהיה חזק מאוד אצלה.

"הכנסנו לרשימה גם את נובה , שפוזיציית המזומנים שלה השתפרה משמעותית ושנהנית מהפריחה בעולם האלקטרוניקה. גם במניית ורינט אנו רואים פוטנציאל להצפת ערך". 

** המידע האמור הוא למטרות מידע בלבד, ואין לראות בו הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. אין לראות באמור ייעוץ או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.