ברקת לא מרוצה? רשות שוק ההון דורשת ממוסדיים מידע על חלקם במינוי יו"ר שופרסל

לפני ימים אחדים נבחר יקי ודמני ליו"ר שופרסל בהתאם להמלצת ועדת האיתור שהקים הדירקטוריון של הרשת שמתנהלת ללא גרעין שליטה • האם מי שאחראי על החיסכון לטווח ארוך בישראל מנסה לקבוע נורמות חדשות גם לחברות שלא תחת פיקוחו

משה ברקת / צילום: איל יצהר, גלובס
משה ברקת / צילום: איל יצהר, גלובס

רשות שוק ההון שבראשות הממונה משה ברקת רוצה לדעת מה קרה בהליך הבחירה של יו"ר רשת הקמעונאות שופרסל . הרשות שמפקחת על גופי ניהול החיסכון לטווח ארוך בישראל וענף הביטוח, פנתה אתמול (ד') לכמה גופים מוסדיים בולטים בדרישה לקבל מהם "מידע אודות השקעה במניות חברת שופרסל". הרקע לבירור הוא ההליך של בחירת היו"ר יקי ודמני שהתבסס על הליך וולנטרי שיזם דירקטוריון שופרסל אשר כלל הקמת ועדת איתור. אותה ועדת איתור פנתה לכלל הגופים המוסדיים שהם בעלי עניין בשופרסל, ואפשר לכל אחד מהם להציע מועמדים לדירקטוריון שופרסל.

במכתב ששלחה עליו חתום בארי כספי, סגן הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון, דורשת הרשות לדעת האם ועדת ההשקעות באותו גוף מוסדי דנה בהליך מינוי הדירקטורים בשופרסל, ומי הגורם שקיבל את ההחלטה לא להתנגד לכך שוועדת האיתור בשופרסל רשאית לקבוע באופן בלעדי את זהות הדירקטורים שימונו ובפרט את זהות יו"ר הדירקטוריון.

בנוסף, הרשות שבראשות ברקת מבקשת לקבל מהמוסדיים אליהם פנה את הפרוטוקולים של הדיונים שערכו בנוגע להליך מינוי הדירקטורים והיו"ר בשופרסל, כמו גם לקבל את מדיניות ועדות ההשקעה בכספי העמיתים "ביחס למעורבות מערך השקעות עמיתים בהליך מינוי דירקטורים בחברות בישראל בהן מחזיקה החברה, ואשר אין להן גרעין שליטה, לרבות במקרים בהם הקים דירקטוריון החברה המוחזקת ועדת איתור לצורך מינוי כאמור ככל שישנה".

הליך מינוי שרבים הגדירו כבלתי שגרתי וביקרו את מעורבות המנכ"ל בו

נציין כי בימים אלה רשות שוק ההון מובילה הליך שבו חברות ביטוח הכפופות לה שאין בהן בעל שליטה, ימנו לעצמן יו"ר בהתאם להמלצת ועדה שאותה ממנה הממונה על רשות שוק ההון. עם זאת, שופרסל אינה כפופה למרותו של ברקת, והיא גם לא מנהלת כספי ציבור. עם זאת, לא מן הנמנע שבעצם דרישתו לקבל את המידע האמור לגבי ההסכמה של המוסדיים להליך שבו ועדת איתור קובעת מי יהיה היו"ר ולא הדירקטוריון של אותה חברה, הוא בעצם רוצה להביא לנורמה חדשה בשוק ההון דרך המוסדיים כבעלי מניות המשתתפים באספות כלליות.

ביום שני האחרון הכריעו ועדת האיתור ודירקטוריון שופרסל על מינויו של יקי ודמני ליו"ר שופרסל, וזאת לאחר תהליך איתור מתמשך במהלכו המועמד הבולט היה יפתח רון טל, יו"ר חברת החשמל. לאורך ההליך רבים בשוק הגדירו אותו כבלתי שגרתי, ואף ביקרו את המעורבות הרבה שלקח בו המנכ"ל הדומיננטי איציק אברכהן שהגיע לשיאו גם באיתותים מפורשים של אברכהן בראיון שערך ימים ספורים לפני קבלת ההחלטה, ובו הוא מבקר את התנהלותו של רון טל. הביקורת הזו התפרשה בין היתר כאיתות בוטה לוועדה שאברכהן מתנגד למינויו, וזאת לאחר שנפגש עמו.

איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל / צילום: שלומי יוסף
 איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל / צילום: שלומי יוסף

מדובר בחילופי יו"ר ראשונים מאז ההיפרדות ההיסטורית של שופרסל מקונצרן אי.די.בי (באמצעות חברת דסק"ש), אשר הייתה לאורך שנים בעלת גרעין השליטה בשופרסל. זאת, לאחר שבאמצע חודש יולי האחרון מכרה דסק"ש את כלל אחזקותיה בחברת שופרסל (26%). שופרסל היא קבוצת המזון הגדולה בישראל המפעילה כ-380 חנויות, ונסחרת לפי שווי של 6.4 מיליארד שקל.