בדרך להסכם שלום נוסף? גורם בטחוני: בקרוב סעודיה תצא מן הארון

בביקור קצר בוושינגטון חתמו שר הביטחון גנץ ומזכיר ההגנה האמריקאי על הצהרת מחויבות עם ארה"ב לעליונות הביטחונית של ישראל לעשרות שנים קדימה • גנץ: "ביטחון ישראל עשה קפיצת מדרגה משמעותית"

סלמאן מלך סעודיה עם בנו נסיך הכתר מוחמד / צילום: Saudi Press Agency, Associated Press
סלמאן מלך סעודיה עם בנו נסיך הכתר מוחמד / צילום: Saudi Press Agency, Associated Press

שר הביטחון בני גנץ חתם היום בוושינגטון עם מזכיר ההגנה האמריקאי על הצהרת מחויבות עם ארה"ב לעליונות הביטחונית של ישראל לעשרות שנים קדימה.

ברקע החתימה נמצא החשש ממכירת מטוסי F-35 ו-F-18 מארה"ב לאיחוד האמירויות, במסגרת כינון היחסים הדיפלומטיים בין ישראל לאמירויות.

 

גנץ ציין : "להצהרה כמובן יש צעדים פרקטיים, שזה לא המקום להרחיב עליהם, אבל אומר זאת: ביטחון ישראל עשה קפיצת מדרגה משמעותית".

השהות של גנץ בארה"ב היא קצרה מאוד. הוא הגיע לוושינגטון בשעות הבוקר, ובשעות הערב כבר יעשה את דרכו חזרה לישראל.

גורם ביטחוני, המכיר את פרטי הפגישות בוושינגטון של שר הביטחון, אמר הלילה שמהות החתימה בין ישראל לארה"ב היא כ"חידוש נדרים". לדבריו, בתוך כל הדברים החשובים שהתרחשו בחודשים האחרונים, "עוד מעט יתחיל הקשר עם סודאן, וסעודיה תתחיל לצאת מן הארון. לכן המפגש בוושינגטון היה חשוב, ויהיה לו המשך בזמן הקרוב".

הגורם הביטחוני ציין כי אופי השיחות בין ישראל לארה"ב בוושינגטון היה בסוגיית היתרון האיכותי של ישראל, ובין הצדדים נידונו סוגיות חימוש, מערכות הגנה ושיתופי פעולה מודיעיניים. במענה ל שאלת "גלובס" האם הנסיעה הבהולה, שנייה תוך פחות מחודש, קשורה למערכת הבחירות ולשאלת הממשל הבא בוושינגטון, הגורם הבטחוני ציין "שום דבר לא קשור והכל קשור. הדברים האקטואליים חשובים תמיד, אך התהליך עם מדינות ערב במרחב שלנו, בתקופה האחרונה, זה האקטואליה".

עוד ציין הגורם הביטחוני כי נושא השמירה על היתרון האיכותי של מדינת ישראל הוא נושא חוצה מפלגות בארה"ב. "לא צריך לעבוד קשה כדי לשכנע את האמריקאים בכך. טראמפ הוא ידיד גדול של ישראל, ואובמה עשה לא מעט למען ישראל".