האם הנתונים בישראל מוכיחים שביסודי כמעט לא מדביקים ונדבקים?

שאשא-ביטון טוענת להטעיה בהצגת נתוני ההדבקה בכיתות נמוכות • גם היא לא מדייקת • המשרוקית של גלובס

 יפעת שאשא ביטון  / צילום: דוברות הכנסת
יפעת שאשא ביטון / צילום: דוברות הכנסת

יו"ר ועדת הקורונה יפעת שאשא-ביטון טוענת שמישהו "משחק במספרים" כדי שהממשלה תשאיר את תלמידי כיתות א'-ב' בבית. "ראינו את הצגת הנתונים בקבינט", היא אמרה בגלי צה"ל. "אין להם קשר למציאות. אם מסתכלים בכל המחקרים שנעשו לגבי הדבקה של ילדים, ובנתוני התחלואה בארץ - ברור שהנתונים הוצגו בצורה מטעה. לא היה פילוח לגילאים. אנחנו יודעים חד-משמעית שילדים עד גיל 10-9 נדבקים ממש-ממש מעט, ומדביקים ממש-ממש מעט. צריך לחלק את קבוצות הגיל: עד גיל 10 ומגיל 10".

אין לנו מושג איזה פילוח הוצג בקבינט הקורונה, כי הפרוטוקולים חסויים. אבל לאחרונה פורסמו שלושה דוחות על התחלואה בישראל. האם הם מלמדים שילדי היסודי כמעט לא מדביקים ונדבקים?

ב-8 בספטמבר הכריז משרד הבריאות על ממצאי סקר סרולוגי בקרב 55 אלף מבקרים בקופות חולים. ההודעה לתקשורת הייתה דלה: מתוך 4,474 נבדקים עד גיל 18, 7.1% נמצאו חיוביים. כמה מהם היו תלמידי יסודי? אין לדעת. פילוח עדין קצת יותר נכלל בסקר דומה מבני ברק, שפורסם יומיים לפני ישיבת הקבינט. כאן קיבצו יחד תלמידי יסודי וחטיבת ביניים, בני 15-7. 8.3% מהם פיתחו נוגדנים לקורונה, פחות מאשר גילאי תיכון וישיבה, אבל דומה לבוגרים עד גיל 60.

אבל למה מסתירים את הנתונים על תלמידי יסודי בלבד? לא מסתירים. יום קודם פרסמו שירותי בריאות הציבור ומרכז המידע למערכה בקורונה ניתוח של התחלואה בילדים, שנשען בין השאר על התחקירים האפידמיולוגיים של 212 אלף חולים מאומתים שהתגלו בישראל עד 24 בספטמבר. בכל הידבקות, החוקרים בדקו בני כמה היו המדביק והנדבק. את הילדים הם לא הניחו בסל אחד, אלא חילקו אותם לשש קבוצות - בני 3-0, בני 6-3 וכו'. התוצאה היא מטריצה גדולה שמשיבה בדיוק על השאלות שמעניינות את שאשא-ביטון, למשל: כמה ילדים בני 9-6 הדביקו ילדים בני 18-15?

המסקנות מאשרות את התפיסות המקובלות במחקר. מצד אחד, ילדים קטנים מעבירים קורונה לאחרים לעתים רחוקות יחסית. ילדים עד גיל 9 הדביקו (ככל הידוע) רק 6,100 איש, שני שליש מהם מבוגרים. כלומר, הם גרמו רק 3% מההדבקות.

מצד שני, ילדים נדבקו בעצמם - ובמספרים גבוהים. 55 אלף ילדות וילדים עד גיל 18 התגלו כנשאי קורונה, יותר מרבע מהמקרים בישראל. נכון, 35,676 מאלה היו מעל גיל 9. אבל 19,612 היו מתחתיו. המשמעות היא שילדים עד כיתות א'-ב' היוו יותר מ-9% מהמקרים המאומתים בישראל. האם זה נחשב "ממש ממש מעט"?

בשורה התחתונה: דברי שאשא-ביטון חצי נכונים. לפי הממצאים בישראל, ילדים עד גיל 10 היוו קרוב ל-10% מהנדבקים בקורונה, אבל היו אחראים רק ל-3% מההדבקות שמקורן ידוע.

תחקיר: יפתח בריל