יהדות | דעה

הקשר עם התפוצות חייב להיות דו צדדי

על רקע אי הידיעה בישראל כלפי העם היהודי בתפוצות, על חשיבות ומשמעות הקשר, כי אנו נדבך מתוך עם גלובלי שחי בתוך מערכת של היזון חוזר המושתת על עיקרון הערבות ההדדית עולה הצעה לערוץ הידברות חדשני

משתתף בועידת איפא"ק / צילום: מייקל ברוצ'שטיין, רויטרס
משתתף בועידת איפא"ק / צילום: מייקל ברוצ'שטיין, רויטרס

החיבור של מדינת ישראל לעם היהודי בתפוצות מהווה נכס עצום מיום הקמתה ועד ימינו. בשל קשר זה זוכה ישראל לקבל תמיכה ואהדה מצד קהילות רבות בתחומי חיים נרחבים שאף מדינה אחרת איננה מקבלת.

מדינת ישראל היא נס מופלא והמיזם הפילנתרופי הגדול ביותר שנוצר אי פעם בין היתר גם בשל ההשקעות הענפות אשר תרמו ונעשות לאורך השנים על ידי יהודים רבים מקהילות מגוונות בתפוצות, במטרה להיטיב ולחזק את הכלכלה, תעשיית ההייטק, האוכלוסיות המוחלשות בישראל ולבסס את הבית של הלאום היהודי.

יהודים החיים ברחבי העולם רואים את ישראל כביתם ואף מקום מוצאם גם אם לא נולדו בה. בית זה מהווה מוקד רוחני ופיזי, מקום המבטא את זהותם והתגשמות המפעל הציוני, כזה אשר תמיד מוכן לקבלם בזרועות פתוחות.

לדאבוננו, במרוצת הזמן ובשל מגוון שינויים הקשר בין ישראל והעם היהודי בתפוצות הולך ונחלש. זוהי העת בה קיימת הזדמנות המגיעה לפתחה של ההנהגה במדינת ישראל לקחת צד פעיל במטרה להגביר קשר זה, על ידי כך שתשאל את עצמה כבכל מערכת יחסים כיצד אנו כמדינה המובילה ביזמות, חדשנות, גמישות וחשיבה מחוץ לקופסא יכולים לסייע ולאגד את העם היהודי על ידי חיזוק החיבור למדינת ישראל.

על רקע אי הידיעה בישראל כלפי העם היהודי בתפוצות, על חשיבות ומשמעות הקשר, כי אנו נדבך מתוך עם גלובלי שחי בתוך מערכת של היזון חוזר המושתת על עיקרון הערבות ההדדית עולה הצעה לערוץ הידברות חדשני.

בימים אלה תגיע אל כנסת ישראל הצעת חוק תקדימית אשר מביאה בשורה חדשה וקובעת כי על מדינת ישראל להקים מערך של היוועצות ישירה בין נציגים של ממשלת ישראל עם העם היהודי בתפוצות בכדי לסייע את עצירת התהום הנפערת בינינו בשל נסיבות החיים, המרחק הפיזי ועוד. יוזמות החוק הן שרת התפוצות עומר ינקלביץ' וח"כ תהילה פרידמן, ממפלגת כחול-לבן.

יצירת היוועצות ישירה בין מקבלי החלטות ישראלים ונציגי העם היהודי תסייע בקידום עיצוב מדיניות באופן אפקטיבי יותר בסוגיות המשפיעות על העם היהודי הן בישראל והן על התפוצות ותצהיר על המחויבות שלנו כמדינת ישראל על הברית בין ישראל, הבית הלאומי, לבין העם היהודי כולו. 

הכותבת היא יזמת, מנהלת פרויקטים, חברה ב"קואליציית העמיות" רשת מקצועית של מנהיגים ישראלים שפועלים לחיזוק הקשר של החברה הישראלית עם העם היהודי