למרות תשואה רבעונית של 3.6%: שוק הפנסיה עדיין שלילי מתחילת השנה

כחלק מ"רכבת ההרים" של הקורונה, נרשמה ירידה של 9% בהפקדות לפנסיה בגל הראשון של המגפה • הגופים המובילים בתשואות: אלטשולר שחם והכשרה ביטוח, כשגם מיטב דש והפניקס בולטים לחיוב

פנסיה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי , גלובס
פנסיה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי , גלובס

שנת 2020 היא "רכבת הרים" בכל הנוגע לתשואות בשוקי ההון והחיסכון - והרבעון השלישי ממחיש זאת היטב. בספטמבר רשמו קרנות הפנסיה המקיפות החדשות (שנהנות מאיגרות החוב המיועדות) תשואה שלילית של מינוס 1% בממוצע. זה קרה לאחר שביולי ובאוגוסט הן רשמו תשואה נומינלית ברוטו ממוצעת של 4.62%. לפיכך, את הרבעון השלישי מסיימות הקרנות עם תשואה נאה בשיעור של 3.55% בממוצע. 

עם זאת, בצל משבר הקורונה נרשמה תשואה שלילית של כ-1.4% בקרנות המקיפות החדשות מתחילת השנה. כך, בסוף ספטמבר הסתכמו כלל הנכסים המנוהלים בקרנות הפנסיה האלה בכ-425 מיליארד שקל. זאת, לעומת סכום של כ-404 מיליארד שקל בתחילת השנה, שאליהם התווספו בתשעת החודשים הראשונים של 2020 הפקדות בהיקף כולל של כ-33 מיליארד שקל.

התשואות-בקרנות-הפנסיה-המקיפות-החדשות----החוסכים-המבוגרים
 התשואות-בקרנות-הפנסיה-המקיפות-החדשות----החוסכים-המבוגרים

זינוק אדיר בהפקדות ביולי

2020 מציגה עוד סוג של "רכבת הרים" לא שגרתית, כפועל יוצא למשבר הכלכלי-תעסוקתי בעקבות המגפה. שוק הפנסיה המקיפה החדשה זוכה להפקדות אדירות באופן קבוע, והוא אפיק החיסכון לטווח ארוך הכי צומח. ככזה, הוא משמש בבואה לשוק העבודה הישראלי, שחווה הוצאה מסיבית של עובדים לחל"ת ואף כאלה שפוטרו, כתוצאה מהסגרים והמשבר הכלכלי שבא בעקבותיהם.

בחינת נתוני הפנסיה-נט מלמדת כי בחודשים אפריל ומאי השנה נרשמה ירידה חדה ויוצאת דופן של כ-9% בהפקדות לקרנות האלה, שהן "הכרית הסוציאלית" העיקרית לימי הגמלאות של העובדים בישראל.

הצניחה הזו היא פועל יוצא של הסגר הראשון, והיא גם הולידה "תגובת נגד" עם זינוק אדיר בהפקדות שבוצעו ביולי, שהיו הרבה מעבר לרגיל, כנראה בשל תשלומים בדיעבד עבור אלה שלא בוצעו על שמם הפקדות במהלך הגל הראשון של המשבר. לפי שעה, לא נראית מגמה דומה באוגוסט ובספטמבר, וסביר להניח שהגל השני של המשבר יבוא לידי ביטוי באוקטובר.

במקביל, גם שוק ביטוחי המנהלים - אותן פוליסות חיסכון סוציאלי שמוכרות חברות הביטוח - חוות שנה שונה מהרגיל. בתשעת החודשים הראשונים של 2020 איבדו כל ביטוחי המנהלים שמנוהלים בשוקי ההון (יש ביטוחי מנהלים "ישנים", שבהם התשואה מובטחת כנגד אג"ח מיועדות) כ-0.5% מהיקף הנכסים המנוהלים על ידם.

זה קרה למרות המשך הפקדות מצד החוסכים, ובגלל תשואות שליליות של כ-1.8% מתחילת השנה, ולמרות תשואה חיובית של 3.5% ברבעון השלישי. לגבי ביטוחי המנהלים נציין כי הם נחלקים לשני סוגים עיקריים: הפוליסות המשתתפות ברווחים, שנמכרו עד לסוף 2003, ומסלולי ההשקעה, שנמכרים החל ב-2004.

התשואות-בביטוחי-המנהלים
 התשואות-בביטוחי-המנהלים

לרוב הפוליסות המשתתפות ברווחים נתפסות כמסלולי "הדגל" המייצגים של חברות הביטוח, אף שחוסכים חדשים לא יכולים להצטרף אליהן זה 16 שנים. הפוליסות המשתתפות ברווחים רשמו מתחילת 2020 תשואה שלילית של מינוס 2.08%, וזאת למרות תשואה חיובית ניכרת של 3.83% ברבעון השלישי.

בהסתכלות על התשואה הממוצעת בענפי החיסכון לטווח ארוך ב-12 החודשים האחרונים, עולה כי קרנות הפנסיה המקיפות החדשות מציגות תשואה חיובית של כ-1.88%. זאת, בעוד שכל ביטוחי המנהלים שמנוהלים בשוקי ההון, ולא כנגד אג"ח מיועדות, מציגים תשואה ממוצעת של 1.57% מאז אוקטובר 2019. נציין כי הפוליסות המשתתפות ברווחים רשמו ב-12 החודשים האחרונים תשואה מצטברת ממוצעת של 1.71%.

המובילים: הכשרה ביטוח ואלטשולר שחם

בחינת התשואות בחלוקה לקבוצות גיל מלמדת כי בהתאם לתפיסות ניהול סיכונים ותשואות, 2020 לא מאוששת תפיסות קיימות. זאת, משום שהתשואות במסלולים עד גיל 50 בפנסיה מתחילת השנה נמוכות מאלה שהיו במסלולי 50 עד 60, שבתורן חלשות יותר מאלה של גילאי 60 ומעלה. כתמונת מראה, הסדר בין הקבוצות מתהפך כשבוחנים את התשואות הממוצעות לפי גיל ברבעון השלישי החיובי, שבו השווקים עלו הודות ליולי ואוגוסט חזקים, וסחפו עמם מעלה את שווי נכסי הסיכון.

התשואות-בקרנות-הפנסיה-המקיפות-החדשות----החוסכים-הצעירים
 התשואות-בקרנות-הפנסיה-המקיפות-החדשות----החוסכים-הצעירים

ומה לגבי הגופים המנהלים? הכשרה ביטוח, שאת השקעותיה מנהל רועי קדוש, מובילה במרחק ניכר בתשואות ביטוחי המנהלים, עם תשואה חזקה מאוד של 7.84% ב-12 החודשים האחרונים, והיא גם זו שמציגה את התשואה הכי גבוהה ברבעון השלישי, שבו רשמה תשואה חזקה של 5.41%.

מי שעוד בולטת לחיוב ומעל לאחרים, לצד הכשרה ביטוח, שלעתים גם נהנית מקוטן, היא הפניקס - שאת השקעותיה מנהל חגי שרייבר. הפניקס מובילה את דירוג התשואות מקרב חברות הביטוח הגדולות ב-12 החודשים האחרונים, עם תשואה של 2.4%, כשברבעון השלישי בלבד נהנתה מתשואה חזקה של 4.6%.

בשוק הפנסיה החדשה המקיפה יש כמה גופים שבולטים מעל לאחרים, ובראשם אלטשולר שחם, שאת השקעותיו מובילים דני ירדני וגילעד אלטשולר. גוף זה שוב בולט לחיוב, עם הובלה חד-משמעית בכל קבוצת גיל. כך, במסלול של עד גיל 50 אלטשולר שחם מציג ב-12 החודשים האחרונים תשואה של 5.71%, בעוד שבגילאי 50 עד 60 הוא מוביל עם תשואה של 5.31%, ואילו בגילאי 60 ומעלה רשם מאז אוקטובר אשתקד תשואה מצטברת של 6.24%.

לצד אלטשולר שחם בולטים לחיוב גם המסלולים של בית ההשקעות מיטב דש, שפעילותו בתחום הפנסיה משותפת עם איילון. לצד מיטב דש ואיילון בולטים לחיוב גם הפניקס והראל עם מסלול גילעד. מי שעוד בולטת, אבל דווקא לרעה מבחינתה, היא מנורה מבטחים, שנמצאת בתחתית הטבלה בכל הקבוצות שנבחנו.