המאבק מתחמם: אלשטיין השווה את הצעת מגה אור לרכישת דסק"ש

הגיש הצעה לרכישת השליטה בדסק"ש תמורת 950 מיליון שקל, וצירף ערבות על סך של 95 מיליון שקל מבנק לאומי • בעקבות הצעד, יימשך המכרז לרכישת מניות השליטה בדסק"ש עד 4 בנובמבר, ולצדדים תינתן אפשרות להגדיל את התמורה

אדוארדו אלשטיין   / צילום: כפיר זיו
אדוארדו אלשטיין / צילום: כפיר זיו

אדוארדו אלשטיין לא מוותר על השליטה בדסק"ש. בעל השליטה לשעבר השווה את ההצעה שהגישה קבוצת המשקיעים בראשות חברת הנדל"ן מגה אור. אלשטיין העביר לכונסי הנכסים של מניות השליטה בדסק"ש ולנאמן אי.די.בי הצעה לרכישת המניות (70.2%) בתמורה לסכום של 950 מיליון שקל, וצירף ערבות על סך של 95 מיליון שקל מבנק לאומי.

את ההצעה העביר אלשטיין באמצעותו ובאמצעות חברת יד לויים שבבעלותו המלאה. כך, שלפי ההצעה אין מדובר ברכישה באמצעות בעלת השליטה הקודמת בקבוצת אי.די.בי-דסק"ש, חברת דולפין, שנמצאת בשליטת חברת אירסה הציבורית, שבשליטת אלשטיין

בעקבות השוואת הצעתה של מגה אור, יימשך המכרז לרכישת מניות השליטה בדסק"ש עד 4 בנובמבר, ולצדדים תינתן אפשרות להגדיל את התמורה. בסיום התהליך יחליטו הכונסים (עוה"ד רענן קליר ואלון בנימיני), באישור ביהמ"ש, למי יימכרו המניות, והם אינם מחויבים למכור למי שהגיש את ההצעה הגבוהה ביותר. 

נזכיר כי מגה אור, בשליטת צחי נחמיאס, התנתה את הצעתה בכך שכל הצעה מתחרת שתוגש תידרש להוסיף למחיר זה עוד 40 מיליון שקל, מתוכם יועברו 15 מיליון שקל כפיצוי למגה אור.

אלשטיין הביע את התנגדותו להסכם זה, ובשל כך קבע ביהמ"ש כי ההסכם בין הכונסים למגה אור ייכנס לתוקף ביום ג' - אולם בהחלטתו של השופט חגי ברנר נכתב עוד, כי אם עד למועד זה יגיש אלשטיין (או כל משקיע אחר) הצעה שוות ערך לזו של מגה אור, בצירוף ערובה כפי שהעמידה מגה אור, יבוטל אישור ביהמ"ש לאותו הסכם.

מגה אור, יש להזכיר, הגישה הצעה נוספת לרכישת עוד 12.1% ממניות דיסקונט השקעות (דסק"ש) מידי נאמן אי.די.בי, עו"ד אופיר נאור, בתמורה לסכום של 164.5 מיליון שקל. את הצעה זו, שמותנית בהשלמת הרכישה של מניות השליטה, לא צפוי אלשטיין להשוות.

אי.די.בי, לשעבר בעלת השליטה בדסק"ש, הפכה בחודש שעבר לחדלת פירעון, בשל חוב כספי של כ-1.96 מיליארד שקל, היעדר מקורות תזרימיים וכן גירעון של כ-1 מיליארד שקל בהון העצמי ובשווי הנכסי הנקי (NAV). עיקר נכסיה של אי.די.בי הם: שעבוד על 82.3% ממניות דסק"ש, 5% ממניות כלל ביטוח, 25.8% מניות חברת הנדל"ן IDBG ו-100% ממניות חברת ישראייר, וכן החזקה בשותפות חיפושי הגז והנפט מודיעין.

ל-70.2% ממניות דסק"ש, המשועבדות לטובת מחזיקי אג"ח י"ד של אי.די.בי, מונו כונסי נכסים, וכך גם להחזקה ב-5% ממניות כלל ביטוח שמשועבדות לטובת מחזיקי אג"ח ט"ו. מאז מינויו של עו"ד נאור כנאמן החברה הוא כבר הספיק לפרסם מכרז למכירת ישראייר, שאמור להסתיים ב-6 בנובמבר.

לפני כשבועיים פרסמו גם כונסי הנכסים למניות השליטה בדסק"ש מכרז בן שלושה שבועות למכירתן. לפי החלטת השופט ברנר, מציע שלא יספיק להגיש את הצעתו היום, יוכל להגיש הצעה אחרת עד 4 בנובמבר, אולם זו תידרש כאמור לנקוב במחיר של לפחות 990 מיליון שקל.

 

מו"מ למכירת ההחזקות בנויה לסולטן

אי.די.בי מחזיקה בכ-19% מיחידות ההשתתפות של שותפות חיפושי הגז והנפט מודיעין, וכן ב-47.5% ממניות חברת נויה הפרטית, שהיא בעלת השליטה (71.43%) בשותף הכללי של השותפות. את השליטה בנויה חולקת אי.די.בי עם איש העסקים צחי סולטן, שמחזיק גם הוא ב-47.5% ממניות נויה וב-14.85% מיחידות ההשתתפות של מודיעין.

על פי דיווח של מודיעין לבורסה מנהל סולטן מו"מ עם אי.די.בי לרכישת החזקותיה בחברת נויה. "לשותפות נמסר כי אין כל ודאות אם ומתי ישתכלל המו"מ לכלל הסכם מחייב", נאמר בהודעת מודיעין. בתגובה זינקה יחידת ההשתתפות של מודיעין ב-28% בבורסה, למחיר המשקף לשותפות כולה שווי של 42 מיליון שקל.

את אדוארדו אלשטיין, שכבר השקיע באי.די.בי סכום עתק של 3 מיליארד שקל שירד לטמיון, מעניינות כעת רק מניות השליטה (70.2%) בדסק"ש, ששולטת בחברת הנדל"ן נכסים ובניין, בחברת התקשורת סלקום, בחברת התוצרת החקלאית מהדרין ובחברת ההשקעות בטכנולוגיה אלרון.