ברקת מתווה את הדרך לשינויים באופי ביטוחי הבריאות: "בריאות זה לא סלולר"

הממונה על רשות שוק ההון התייחס בכנס "עדיף" לרפורמה ששינתה את תחום ביטוחי הבריאות ב-2016 ואמר כי "פוליסה אחידה ולא יחידה • תהיה פוליסה אחידה באמת לא רק על פרק הניתוחים וללא אחידות בשאר הפרקים. זה דבר שהתפספס וזה לא אחיד באמת"

משה ברקת / צילום: רפי קוץ
משה ברקת / צילום: רפי קוץ

כמה שנים לאחר הרפורמה הגדולה שהוביל רשות שוק ההון בתחום ביטוחי הבריאות, תחת הממונה הקודמת דורית סלינגר, והתחום עומד בפני שינוי מהותי נוסף, כשהממונה על רשות שוק ההון ד"ר משה ברקת מבהיר כי הוא עמל על שינויים בתחום ביטוחי הבריאות, כולל אופי המוצרים. כך אמר ברקת בכנס הבריאות והסיעוד של עדיף.

ברקת אמר כי יוביל שיפורים ושינויים ברפורמת ביטוחי הבריאות מ-2016, שבמסגרתה קודמתו איחדה את הפוליסות המרכזיות של ביטוחי הבריאות לפוליסה אחידה שהכיסוי בה כמו גם תנאי הביטוח יכולים להתחדש מדי שנתיים. בהקשר זה פירט ברקת כי הוא רוצה "פוליסה אחידה ולא יחידה. תהיה פוליסה אחידה באמת לא רק על פרק הניתוחים וללא אחידות בשאר הפרקים. זה דבר שהתפספס וזה לא אחיד באמת. אנו רוצים אחיד כמו לחם אחיד שכל החברות יהיו חייבות להציע, ושהיא תהיה זולה יחסית, כאשר המיקוד הוא בכיסוי אירועי קטסטרופה (ניתוחים בחו"ל, השתלות בחו"ל, תרופות ייחודיות מחוץ לסל וכו'). אבל לא פוליסה יחידה. מעל לפוליסה האחידה הזולה ניתן יהיה לרכוש הרחבות לפי צרכי המבוטח, אבל עם השוואתיות הולמת בין הספקים וניתנות לרכישה ללא חיתום ורכישה בנפרד". ברקת גם אמר כי "אנו רוצים להוריד כיסויים לא חיוניים".

היבט נוסף נוגע לפוליסות של לפני הרפורמה של 2016. "לצערי בעלי פוליסות ישנות של לפני הרפורמה נשכחו מאחור וזו גישה שגויה. יש תופעת טוויסטינג שפועלת לעתים לרעת הלקוח", אמר ברקת וביקר את סוכני הביטוח שמהם הוא רוצה "יותר אובייקטיביות כלפי הלקוח". אחד הדברים שברקת מכוון אליו הוא "שיפור הפוליסה הקיימת לשינויים בטכנולוגיה". על כך אמר כי "שאלת הכיסוי היא קרדינלית ואנו רוצים להבטיח שהאדם יקבל את מה שהוא חושב שהוא משלם עבורו ואת מה שהסבירו לו, ויש תקלות בתחומים אלה. וזה, שאלת הכיסוי, יותר חשוב מפחות 10% בפרמיה". כלומר, ברקת אמר כי "בריאות זה לא סלולר. אלמנט החיתום דרמטי. מחיר הוא לא תמיד חזות הכל, בוודאי במוצרים שנוגעים במצוקות מאד גדולות" בביטוחי הבריאות.

הממונה שב ואמר כי ברצונו להפוך את הממשקים ליותר דיגיטליים, גם בתחום ביטוחי הבריאות, כמו תחומים אחרים. ברקת הרחיב ואמר עוד כי הרשות יחד עם משרד הבריאות עמלים על "שדרוג הר הביטוח כך שיכלול גם את נתוני השב"ן ואת כל הכיסויים הביטוחיים בביטוח הפרטי". לדבריו דבר זה יאפשר לציבור לקבל תמונה מקיפה על כל הכיסויים שקיימים לו בתחום הבריאות. בהקשר זה נציין כי ברקת הסביר ש"המינוח כפל ביטוח לא מדויק ועשוי להטעות" כי יש כיסויים שנרכשו תחת תנאי חיתום שונים או עם חריגים שוניפ או שמספקים כיסוי נוסף. לכן הוא התריע שאין למנוע כפל באופן כולל אלא לעשות זאת "באיזמל מנתחים".