טורקיה נגד שרלי הבדו: תפעיל אמצעים דיפולמטיים וחוקיים

בכירים בממשל הטורקי גינו את הקריקטורה ואף כינו אותה "מאמץ מגעיל להפצת גזענות תרבותית" • בעיתונים בטורקיה דיווחו כי פרקליטות המדינה החלה בחקירה נגד המו"לים של השבועון הצרפתי

פוסטר של הנשיא ארדואן תלוי ברחובות טורקיה / צילום: Goran Tomasevic, רויטרס
פוסטר של הנשיא ארדואן תלוי ברחובות טורקיה / צילום: Goran Tomasevic, רויטרס

טורקיה תנקוט בכל הצעדים החוקיים והדיפלומטיים הנחוצים בתגובה לקריקטוריה של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן על השער של השבועון הצרפתי הסאטירי שרלי הבדו, נמסר ממנהל התקשורת הטורקי היום (ד').

בכירים בממשל הטורקי גינו את הקריקטורה ואף כינו אותה "מאמץ מגעיל להפצת גזענות תרבותית". בעיתונים בטורקיה דיווחו כי פרקליטות המדינה החלה בחקירה נגד המו"לים של השבועון הצרפתי.

הכעס הטורקי על הקריקטורה רק הוסיף דלק לסכסוך המתמשך בין טורקיה לצרפת בנוגע לקריקטורות של הנביא מוחמד שפורסמו בשבועון הצרפתי בעבר, שחזרו לכותרות לאחרונה לאחר שמורה בצרפת הראה אותן בכיתתו בשיעור על חופש הביטוי, וראשו נערף ע"י צעיר מוסלמי צ'צ'ני החודש.

"אנחנו מגנים בחומרה את הפרסום בנוגע לנשיא שלנו במגזין הצרפתי שאין לא כל כבוד לכל אמונה, קודש או ערכים", כתב הדובר הנשיאותי הטורקי, איברהים קלין, ברשת טוויטר. "הם רק מראים את הוולגריות שלהם והנצחיות שלהם. מתקפה על זכויות הפרט אינה הומור או חופש הביטוי", הוסיף קלין.

האיור על השער של שרלי הבדו הציג את ארדואן יושב בחולצה לבנה ותחתונים, מחזיק פחית משקה, כשלצידו אישה עטויה בחיג'אב.

מנהל התקשורת הנשיאותי הטורקי, פאהרטין אלטון אמר כי "האג'נדה האנטי-מוסלמית של מקרון נושאת פרי!". "אנחנו מגנים את הנסיון המאוד מגעיל הזה להפיץ את הגזענות התרבותית והשנאה שלו", כתב אלטון בחשבון הטוויטר שלו.

ארדואן ביקר את הנשיא הצרפתי במהלך סוף השבוע ואמר כי מקרון צריך בדיקת בריאות הנפש. צרפת הגיבה בחומרה והחזירה את השגריר שלה מאנקרה. ביום שני האחרון, ארדואן אף קרא לחרם על מוצרים צרפתים.

קריקטורות הנביא מוחמד, שנחשבות לחילול הקודש בקרב מוסלמים, הוצגו בצרפת כאות סולידריות ומקרון אמר כי הוא יכפיל את מאמציו להפסיק מאמונות איסלמיות שמרניות להשפיע על ערכי צרפתים -  דבר שהכעיס מוסלמים רבים.