ענף התעופה הגלובלי עושה היסטוריה, ולא בקטע טוב

מגפת הקורונה מאתגרת את ענף התעופה יותר מכל המשברים האחרים שהלמו בו בעבר • עשרה חודשים לאחר תחילת המשבר, ההתאוששות החלקית שנרשמה בענף נעצרה, ועל חזרה לתדירות הטיסות של 2019 אף אחד לא מעז לדבר

מטוס נוסעים עובר חיטוי / צילום: Nathan Ellgren, Associated Press
מטוס נוסעים עובר חיטוי / צילום: Nathan Ellgren, Associated Press

לאורך ההיסטוריה היו מקרים מועטים מאוד שבהם ענף התעופה נעצר, וגם זה היה לזמן קצר יחסית. הבולטים שבהם הם אסון התאומים בארה"ב ב-2001, והתפרצות הר הגעש באיסלנד ב-2010. כלומר, ענף התעופה מעולם לא נאלץ להתמודד עם אתגרים רציניים כמו משבר הקורונה בשנת 2020.

ענף התעופה מחבר את העולם בצורה ייחודית, ומוסיף ערך עצום לכלכלה העולמית, דרך תרומתו הרבה לתיירות בעולם. ישנן מדינות שבהן קיימת חשיבות גדולה מאוד לענף, מפני ששיעור גדול מהתוצר שלהו מבוסס על תיירות, כמו למשל מקסיקו (15.5%), ספרד (14.3%), איטליה (13%) ועוד מדינות רבות. על פי הערכות, ענף התעופה תורם באופן ישיר ועקיף יחד כ-3 טריליון דולר לפעילות הכלכלית העולמית, ומהווה כ-4% מהתוצר העולמי - נתח גדול יותר מתעשיית הרכב ומייצור התרופות בעולם.

למעשה, אם היינו מקבילים את ענף התעופה למדינה, רמת התוצר הייתה מדורגת במקום ה-20 בעולם, פחות או יותר, בדומה לתוצר של שווייץ או ארגנטינה. הערך שמספק ענף התעופה לכלכלה העולמית מגיע הן מהעסקה ישירה של צוותים שונים בטיסות, אנשי קרקע, מנווטים וספקים, והן מתעסוקה ניכרת בצורה עקיפה, כמו דלק תעופתי, חברות בנייה, ספקי רכיבי משנה למטוסים, יצרני סחורות הנמכרות בשדרות התעופה ועוד.

שירותים אלה יוצרים כ-11.3 מיליון משרות ישירות, והתרומה הישירה מוערכת בכ-961.3 מיליארד דולר לתוצר העולמי, ואילו הפעילויות העקיפות מוערכות בכ-816.4 מיליארד דולר בתרומתן לתוצר העולמי. אז היכן עוד טריליון דולר מהתוצר העולמי? החלק הגדול של הפאזל נמצא בתיירות (תעשיית הכנסים, מלונות, הסעות ועוד) שהופכת במהירות לאחת מהתעשיות הגדולות בעולם.

בקו הירי הראשון של המשבר

בעוד שנגיף הקורונה ממשיך לזעזע ולטלטל את הכלכלה העולמית, ענף התעופה מוצא את עצמו בקו הירי הראשון של המשבר, מכיוון שההתפשטות המהירה של הנגיף הביאה למגבלות שאילצו את הענף לעצור את הפעילות כמעט לחלוטין, וכפועל יוצא, ענף התיירות נפגע בהתאם.

נגיף הקורונה החל להשפיע לראשונה על ענף התעופה במהלך חודש ינואר 2020, ובפברואר ממשלות רבות ברחבי העולם כבר הציעו שלא לטוס לסין. באמצע חודש מרץ כבר הגיעו מגבלות הנסיעה העולמיות הרחבות, שנועדו להתמודד עם התפשטות הנגיף. חברות התעופה הרגישו מיד את המגבלות הללו, ועל פי הערכות, אובדן ההכנסות המשוער של חברות התעופה בעולם לשנת 2020 בעקבות משבר הקורונה יגיע לכ-315 מיליארד דולר. בתרחיש הנוכחי, של הגל השני שמכה ברחבי העולם, אובדן ההכנסות עוד צפוי להתעדכן כלפי מעלה.

התחזית להתאוששות לטווח הקרוב בענף התעופה נותרה לא ברורה בהתחשב במספר המקרים בכל יום בעולם, ובפרט ביעדי תיירות כמו ארה"ב, איטליה, ספרד, צרפת וגרמניה, שם הנגיף מכה בעוצמה, והסיכוי לחידוש הגבלות נוספות מיום ליום רק הולך ועולה.

לעומת זאת סין, שהצליחה להשתלט על נגיף הקורונה (כפי שמספרים לנו לפחות), מציגה התאוששות כלכלית יוצאת דופן, ולאחרונה פרסמה את נתוני הצמיחה לרבעון השלישי, וחזרה לקצב צמיחה חיובי של 4.9%. מובן שהדבר משתקף גם בענף התעופה בסין, שחזר לפעול בקצב דומה בהשוואה לטרום-המשבר (בעיקר על רקע קצב הגידול של טיסות פנים).

כפי שניתן לראות בתרשים, ההתאוששות של ענף התעופה בארה"ב נעצרה, ותדירות הטיסות רחוקה מאוד מהתדירות הרגילה של טרום-המשבר, ואילו באירופה ההתאוששות שינתה לאחרונה כיוון, שוב, על רקע הגידול בתחלואה. בעקבות כך, ארגון התעופה העולמי (IATA) עדכן את התחזית להתאוששות בתעופה כלפי מטה, והוא צופה כעת ירידה של 66% בתדירות הטיסות בשנת 2020 בהשוואה ל-2019 (עודכן מטה מ-63%).

מכה קשה לענף התעופה תדירות הטיסות השבועיות של חברות תעופה גלובליות
 מכה קשה לענף התעופה תדירות הטיסות השבועיות של חברות תעופה גלובליות

נקודה אופטימית: הדבקה נמוכה על מטוסים

ובכל זאת, במבט קדימה, ארגון התעופה העולמי מציין נקודה אופטימית, לאחר שבירך לאחרונה על שחרור תוצאות הבדיקה של פיקוד התחבורה של ארה"ב (Transcom US), שמאשר את הסיכון הנמוך להדבקה בנגיף הקורונה על גבי מטוסים. אך כדי שנראה התאוששות בענף התעופה, נדרשות הקלות רבות יותר במגבלות שיעזרו להניע את הטיסות הבינלאומיות מחדש. בשורה התחתונה, לענף התעופה יש עוד דרך ארוכה, גם בשל ההגבלות וגם לפני שרבים מהנוסעים ירגישו בטוחים לעלות שוב על מטוס.

עד שזה יקרה, יתפרסמו ככל הנראה עוד מחקרים רבים, ויוצעו פיתוחים ופתרונות חדשים, שינסו להחזיר אט אט את הענף לעמוד על הרגליים. עם זאת, ציר הזמן אינו ברור, וענף התעופה מתמודד כיום עם שריפת מזומנים ועם הפסדים כבדים, שעשויים ללוות אותו לתוך 2021 ומעבר לכך. מצב זה מתקיים כאשר חברות תעופה רבות בעולם נכנסו למשבר הזה גם כך במצב עגום, על רקע התחרות האגרסיבית מצד חברות ה-Low Cost, כשהן נושאות על כתפיהן משקל כבד של חוב שנוצר מהצורך ההולך וגובר להצטיידות במטוסים.

כל אלו, לצד העצירה המלאה והפתאומית בפעילות, מובילים, כפי שציינו, את חברות התעופה לשרוף מזומנים בקצב גבוה, וככל שהמצב יימשך צפויה יציאה של חברות רבות יותר מהענף; חלקן פשוט יפשטו את הרגל וחלקן יירכשו ויתמזגו לתוך חברות אחרות, גדולות יותר וחסינות יותר פיננסית. מובן שמצב זה בא לידי ביטוי בתמחור של מניות חברות התעופה הציבוריות, שסבלו מחיתוך דרמטי בשוויין לאחר התפרצות המגפה.

הדרך להוציא לפחות את חלקן מהמשבר היא באמצעות עידוד הציבור לחזור ולצרוך שירותי טיסה. זה כשלעצמו מאתגר מאוד בהיבט הכלכלי ובהיבט הפסיכולוגי.

המשבר הכלכלי פוגע בלא מעט צרכנים. לעומק המשבר השפעה על יכולת הציבור כולו לחזור ולצרוך תיירות בשנים הקרובות. אך מלבד המשבר הכלכלי, ישנו גם הפן הפסיכולוגי, שמשפיע עלינו הצרכנים. מחד, הרצון שלנו לחזור לשגרת חיים נורמלית, שכוללת מן הסתם גם חופשות וטיולים בעולם, ומנגד, החשש מחשיפה לנגיף כתוצאה משהות ארוכה במקום סגור וקטן כמו מטוס.

בהיבט הפסיכולוגי, לתוצאות המחקר שפורסם בסוף השבוע האחרון על-ידי ה-US Transcom יש ערך רב עבור חברות התעופה. כפי שציינו, המחקר קובע כי קיים סיכון נמוך מאוד בהידבקות במחלות דוגמת הקורונה במטוסים, במיוחד בהשוואה לחללים סגורים אחרים.

הסיבה המרכזית, ככל הנראה, לפוטנציאל ההדבקה הנמוך, הוא שיעור התחלופה הגבוה של האוויר במטוסים, שגורם למעשה לדילול של הווירוס בחלל (או נכון יותר לזמן הימצאותו בחלל). שיעור התחלופה הוא פי 15 ממערכת סירקולציה ביתית או פי 5-6 ממערכות הקיימות בחדרי ניתוח או בחדרי בידוד בבתי חולים. תוצאות המחקר מתווספות לנתון שפרסם IATA בשבוע שעבר, שלפיו מתחילת 2020 דווחו 44 מקרים בלבד של אפשרות להידבקות בקורונה במטוסים (לא הוכח כי המקרים נבעו מהידבקות במטוס, אך קיימת ככל הנראה היתכנות גבוהה לכך) מתוך 1.2 מיליארד נוסעים.

לנתונים אלו, ולעלייה בהיקף הבדיקות, יש להערכתנו השפעה חיובית וחשובה מאוד על הצד הפסיכולוגי, והם יכולים כבר היום לעודד יותר ויותר אנשים לעלות לטיסות, במיוחד אלו שנמנעו מלעשות זאת על רקע חשש בריאותי. מדובר בשלב הראשון בתוך היבשות - שכן הצרכנים מרגישים בטוחים יותר בסביבה הקרובה אליהם (צפון אמריקה, אירופה וכו').

בינתיים, הדוחות הכספיים מצביעים על ירידה של יותר מ-70% בפעילות, לצד הפסדים כבדים, וההערכות והתחזיות בשוק אינן אופטימיות, ומצביעות על חזרה להיקף פעילות שדומה ל-2019 תוך 2-5 שנים. מדובר בחוסר ודאות גבוה מאוד, ולכן לא היינו ממליצים לכם לעצור את הנשימה. מי שבכל זאת בוחר להיחשף לענף על רקע הירידות החדות, חשוב שייצמד לחברות היציבות יותר פיננסית, ולצפות למסחר תנודתי עוד תקופה ארוכה. 

הכותבים הם כלכלן מחלקת מאקרו ומנהלת מחלקת מחקר בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם, או תחליף לשיקול דעתו של הקורא, והוא אינו הצעה לרכישת ניירות ערך.