הימים האחרונים לפני הבחירות: טראמפ משחק הגנה; ביידן רוצה להרחיב את המפה

ביידן והאריס מתכננים להתמקד בשבוע האחרון לפני הבחירות במדינות אדומות מסורתיות כמו ג'ורג'יה וטקסס • טראמפ מתכנן קרב בלימה במדינות שהוא ניצח בהן ב־2016

 

העימות בין ביידן לטראמפ משודר בדרייב־אין בסן פרנסיסקו / צילום: Jeff Chiu, Associated Press
העימות בין ביידן לטראמפ משודר בדרייב־אין בסן פרנסיסקו / צילום: Jeff Chiu, Associated Press

הדמוקרטים מהמרים שהם יכולים להרחיב את המפה האלקטורלית בשבוע האחרון של קמפיין הבחירות, עם ביקורים בכמה מדינות שנוטות לרפובליקאים, בעוד שטראמפ משחק בעיקר הגנה במדינות שבהן הוא ניצח ב־2016.

המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן הגיע אתמול לג'ורג'יה, מדינה שהצביעה לכל מועמד רפובליקאי בבחירות לנשיאות מאז 1992. בהמשך הוא יגיע לאיוואה, שטראמפ ניצח בה ב־2016 ברוב ברור אחרי שברק אובאמה זכה בה פעמיים. שותפתו למירוץ, הסנטורית קמלה האריס, תגיע לטקסס ולאריזונה, מדינות שהצביעו לרפובליקאים בעשרת וחמשת מערכות הבחירות האחרונות לנשיאות בהתאמה.

טראמפ יגיע השבוע לחמש ואולי יותר מדינות שהוא זכה בהן ב־2016 והן מפתח לניצחון שלו הפעם. שלשום הוא קיים שלוש עצרות בפנסילבניה, שבה זכה ברוב דחוק ב־2016, ולפי הסקרים ביידן מוביל בה ב־4.5 נקודות אחוז בממוצע.

אתמול (ג') הוא היה אמור לקיים עצרות במישיגן, וויסקונסין ונברסקה, שבהן מחוז אחד שהצביע בעבר לאובאמה יכול להיות מכריע בהצבעה צמודה השנה. טראמפ זכה במחוז הזה בהפרש של 2.3 נקודות אחוז ב־2016, וכיסוי התקשורת של אומהה, נברסקה, כולל גם חלק מאיוואה השכנה.

היום (ד') יקיים טראמפ שתי עצרות באריזונה, אחת מהן קרוב לנבאדה, מדינה שהצביעה להילארי קלינטון ב־2016. סקר ניו יורק טיימס/סיינה של נבאדה שפורסם אתמול הראה שביידן מוביל בה ב־6 נקודות אחוז בין מצביעים שחושבים שיגיעו לקלפיות. האריס הייתה אתמול ברינו ובלאס וגאס.

טראמפ: "אני קורע פה את התחת"

שישה ימים לפני הבחירות, 62.7 מיליון בוחרים כבר הצביעו עד כה, לפי סוכנות AP. לפני ארבע שנים הצביעו בדואר או בקלפיות המוקדמות 58.8 מיליון בוחרים. טראמפ הקרין אתמול ביטחון. בעצרת שלו בלנסינג, מישיגן, אתמול, הוא צפה "גל אדום אדיר" ואמר לקהל: "אני חייב לומר, אני קורע פה את התחת".

"אם הוא יזכה היכן שהוא זכה בפעם שעברה, הוא ייבחר מחדש ברוב גדול", אמר דובר קמפיין טראמפ טים מורטאף. הוא ציין את נסיעותיו של הנשיא למינסוטה, ניו המפשייר ונבאדה - מדינות שבהן זכתה קלינטון ב־2016 וביידן מוביל בהן בסקרים כעת. "אנחנו בהחלט מעודדים את ביידן לבזבז זמן ומשאבים בג'ורג'יה, שבה אין לו סיכוי לנצח".

ביידן הקדיש השבוע גם זמן להתקפה, בנסיעות לפנסילבניה (שלשום), פלורידה, וויסקונסין ומישיגן. הקמפיין שלו מהמר בסיכון מסוים גם על מעוזים רפובליקאים כמו טקסס וג'ורג'יה. אם הוא יזכה, האסטרטגיה שלו תקצור שבחים, ואם הוא יפסיד, הוא יספוג כנראה ביקורת של דמוקרטים - כפי שספגה קלינטון על סיור שלה באריזונה בימים האחרונים של קמפיין 2016 - על שלא התמקד במדינות מתנדנדות שהן חיוניות לניצחונו.

"להקים מחדש את החומה הכחולה"

שלשום אמר ביידן שהוא ימשיך להתמקד במדינות הכחולות המסורתיות במערב התיכון שהדמוקרטים הפסידו ב־2016, והיכן שהוא מוביל כעת בסקרים. "צריך להקים מחדש את החומה הכחולה", הוא אמר.

כמה בוחרים בג'ורג'יה הודו שהם הופתעו מכך שמועמד דמוקרטי לנשיאות מנהל קמפיין במדינה, בייחוד בוורם ספרינגס הכפרית. "אני מופתעת שהוא ירד לדרום עד כדי כך", אמרה סלי ג'ורדן, 69, גמלאית מטלבוטון, ג'ורג'יה, שהשתתפה באירוע של ביידן. היא אמרה שיש לו את הסיכוי הטוב ביותר לזכות במדינה זו מבין כל הדמוקרטים מזה שנים, אבל היא עדיין חושבת שטראמפ ינצח, אם כי היא מקווה שלא.

מארק ווילקרסון, סוכן עסקי של איגוד עובדי השירותים הבינלאומי, אמר שהוא מאמין שג'ורג'יה עשויה להצביע לדמוקרטים, בין היתר בגלל המגפה. "לאנשים נמאס לפחד ואני חושב שעם ג'ו ביידן המצב קצת יירגע", הוא אמר.

בישורת האחרונה, קמפיין ביידן עובד כדי להחזיק את הטיפול של ממשל טראמפ בקורונה מול לעיני המצביעים, שאומרים שהמגיפה היא דאגה גדולה שלהם יחד עם הכלכלה, לפי סקרים של הוול סטריט ג'ורנל/NBC ניוז.

דבריו של ביידן אתמול בוורם ספרינגס, ג'ורג'יה, היו במידה רבה על העיירה הקטנטונת הזו, עם 400 תושבים, שהייתה מקום נופש אהוב של הנשיא המנוח פרנקלין דלאנו רוזבלט. הוא מת בעיירה זו, ומוזיאון מקומי מתמקד מאד בניו דיל שלו.

"המקום הזה, וורם ספרינגס (מעיינות חמים), הוא תזכורת לכך שגם כשאנחנו חולים, אפשר לרפא כל אחד מאיתנו. כאומה וכמדינה אנחנו יכולים להתגבר על הנגיף ההרסני הזה", אמר ביידן, והוסיף שכנשיא הוא יאחד אומה מקוטבת שנאבקת בשלושה משברים: מגיפה רחבת היקף, קריסה כלכלית ואי צדק גזעי.

הביקור בג'ורג'יה לא נועד רק לקדם את מועמדות ביידן לנשיאות. שני הסנטורים ממדינה זו עומדים לבחירה ביום שלישי, והמדינה עשויה לקבוע אם הדמוקרטים ישלטו בסנט. שני המרוצים נחשבים לצמודים מכדי לנבא ניצחון, לפי Cook Political Report הלא־מפלגתי. יש מירוץ צמוד לסנט גם באיוואה, שם הסנטור הרפובליקאי ג'וני ארנסט, עם כהונה אחת, מתמודד מול תריסה גרינפילד הדמוקרטית הקשוחה והממומנת היטב.

"אני לא יכול לומר לכם כמה חשוב שנהפוך את הסנט האמריקאי. אין מדינה חשובה יותר מג'ורג'יה במאבק הזה", אמר ביידן לתומכיו אמש באטלנטה. כדי לזכות ברוב בסנט, הדמוקרטים צריכים לזכות בשלושה מושבים (נטו) אם ביידן ינצח, או בארבעה מושבים אם טרמפ ייבחר מחדש.

טראמפ זכה ב־16 האלקטורים של ג'ורג'יה ברוב של 5 נקודות אחוז ב־2016, אך הסקרים בחודשים האחרונים הראו שהמירוץ בה צמוד. טראמפ מוביל כעת בפחות מנקודת אחוז אחת, לפי ממוצע סקרים.

"טראמפ רוצה קרדיט על הכלכלה שירש"

אובאמה, נותן החסות החשוב ביותר של ביידן, סייר עבורו באורלנדו, פלורידה, לעצרת דרייב־אין מחוץ לאיצטדיון Camping World. הנשיא לשעבר הוקיע את טראמפ על הזלזול בחומרת המגיפה, שגאתה מחדש בשבועות האחרונים בחלק גדול מארה"ב.

"הוא רוצה קרדיט מלא על כלכלה שהוא ירש. הוא רוצה אפס אשמה על מגפה שהוא התעלם ממנה. אבל אתם יודעים מה, התפקיד שלו לא עובד ככה. אתה צריך להיות אחראי 24/7", הוא אמר.

אובאמה ציין שטראמפ אמר שהתקשורת מדגישה יותר מדי את הנגיף. "קוביד,קוביד, קוביד, הוא מתלונן. הוא מקנא בכיסוי של קוביד", אמר אובאמה.

טראמפ טען שחלקו האחרון של הקמפיין שלו שהתקשורת מגזימה בחומרת המגיפה כדי לפגוע בו פוליטית, וכי המגפה תיעלם מהחדשות אם ביידן יזכה בבחירות.

בסדרת ציוצים אתמול בבוקר, טראמפ האשים את התקשורת בקיבעון מוגזם על המגפה העולמית שהרגה כ־226 אלף אנשים בארה"ב לבדה. "עד 4 בנובמבר, המדיה של הפייק ניוז תהיה 'קוביד, קוביד, קוביד'. אנחנו מתקרבים לסוף הסיבוב הזה", צייץ הנשיא.

ממוצע שבעת הימים של הנדבקים החדשים ביום בארה"ב עלה שלשום (ב') לשיא של 68,767. סך המקרים מתחילת המגיפה עולה על 8.7 מיליון בני אדם. ביום שני, מספר המאושפזים עם קוביד־19 עלה על 40 אלף זה שישה ימים ברציפות, רמה שנראתה רק באוגוסט.