ספטמבר המר: שיעור האבטלה הרחב הגיע ל-14.6%; היצוא בהייטק נבלם

במספרים מוחלטים, מדובר ב-609.5 אלף איש מחוסרי עבודה - כמעט 118 אלף יותר בהשוואה לחודש שעבר • התפתחות מדאיגה אחרת מגיעה מהאפיק היחיד שהמשיך לייצר תוצאות חיוביות במהלך המשבר - יצוא שירותי ההייטק רשם גידול מזערי של 0.1% בלבד בחודש אוגוסט

חנויות ריקות ברחוב ביאליק ברמת גן  / צילום: גיא ליברמן, גלובס
חנויות ריקות ברחוב ביאליק ברמת גן / צילום: גיא ליברמן, גלובס

סגר הוביל לעלייה משמעותית באבטלה בספטמבר - כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). שיעור האבטלה "הרחב" עלה בחודש שעבר לרמה של 14.6%, כמעט 3% יותר מאשר בחודש אוגוסט. במספרים מוחלטים, מדובר ב-609.5 אלף איש מחוסרי עבודה - כמעט 118 אלף יותר בהשוואה לחודש שעבר.

שיעור האבטלה "הרחב" כולל את הבלתי מועסקים (מה שערב המשבר היה מוכר לנו כשיעור האבטלה הרגיל), אנשים שנמצאים בחל"ת, אנשים שאיבדו את עבודתם מאז חודש מרץ ואנשים שאיבדו את עבודתם אבל לא חיפשו עבודה בחודש האחרון, מאחר שהתייאשו או בגלל סיבות אחרות. בשבוע שעבר, העריך בנק ישראל כי עד לסוף השנה שיעור האבטלה ה"רחב" ידרדר עוד יותר ויעמוד על 17%-20%.

בלמ"ס גם מפרטים באילו ענפים הפגיעה הגדולה ביותר. כך, האחוז הגבוה ביותר של מועסקים הנעדרים מהעבודה כל השבוע או חלק מהשבוע, מכלל המועסקים, היה בענפים: אמנות, בידור ופנאי (46.0%), שירותי אירוח ואוכל (40.5%), שירותי תחבורה, אחסנה, דואר ובלדרות (35.8%), שירותי ניהול ותמיכה (33.8%), שירותים אחרים (33.7%), חינוך (32.8%), שירותים מקצועיים, מדעיים וטכניים (32.0%).

פילוח נוסף שערכו בלמ"ס הוא קבוצות הגיל של מחוסרי העבודה. השכבות שנפגעו קשה במיוחד הן צעירים (25-29) ומבוגרים בני 65 ומעלה. כמעט שליש (31.4%) מקרב בני ה-25-29 נעדרו מעבודה כל השבוע או חלק ממנו. כך גם בקרב בני ה-65 ומעלה. בקבוצות הגיל האחרות המספרים מעט נמוכים יותר, אך גם ברובן שיעור הנעדרים אינו משדר אופטימיות ומתקרב ל-30%.

בלמ"ס בחנו גם באילו מקצועות אנשים עברו לעבוד מהבית. האחוז הגבוה ביותר של מועסקים שעבדו מהבית, מכלל המועסקים, היה בענפים: מידע ותקשורת (69.7%), שירותים מקצועיים, מדעיים וטכניים (54.3%), שירותים פיננסיים ושירותי ביטוח (43.9%), פעילויות בנדל"ן (43.3%), אמנות, בידור ופנאי (37.7%) וחינוך (35.7%).

היצוא בהייטק נבלם

התפתחות מדאיגה אחרת מגיעה מהאפיק היחיד שהמשיך לייצר תוצאות חיוביות במהלך המשבר. מנתוני ייצוא השירותים לחודש אוגוסט שמפרסמת היום הלמ"ס עולה כי נבלם הגידול ביצוא שירותי ההייטק. על-פי הנתונים רשם יצוא שירותי ההייטק גידול מזערי של 0.1% בלבד בחודש אוגוסט לעומת החודש שלפניו ועמד על כ-3 מיליארד דולר בחודש. בחודש יולי רשמו ענפי ההייטק גידול של 5.3%.

יצוא שירותים של ענפי ההייטק, הכולל בין היתר שירותי תכנה, מחשבים, ומכשור אלקטרוני מהווה כ-78% מתוך סך יצוא השירותים שאינם תיירות תחבורה ביטוח או שירותים ממשלתיים. ייצוא שירותי ההייטק שמר בחודשים הראשונים למשבר הקורונה על עמידות מרשימה במהלך משבר הקורונה ותרם לפגיעה המופחתת יחסית בתוצר של המשק, בהשוואה למדינות מערביות אחרות.

בענפי הייצוא המרכזיים האחרים, תחבורה ותיירות, נרשמה בחודש אוגוסט התאוששות קלה לעומת חודש יולי. ענפים אלה נמצאים ברמות שפל הסטוריות, על-רקע הסגרים והפגיעה בפעילות הכלכלית. ההכנסות מתיירות עלו ב-5.3% לעומת החודש הקודם והגיעו לכ-150 מיליון דולר, לעומת הכנסות ברמה חודשית של 550-750 מיליון דולר ערב פרוץ המשבר. ייצוא שירותי התחבורה רשם גידול של 0.3% לעומת יולי. סך יצוא שירותים (לא כולל חברות הזנק) עלה ב-1.3% לעומת החודש הקודם.