תחום בדיקות הקורונה ממשיך להתבסס כאוצר החבוי שחיפשה אופקו

ההכנסות הכוללות ברבעון היו 428.1 מיליון דולר לעומת 228.8 מיליון דולר ברבעון המקביל - עליה של 87% • לראשונה מזה זמן רב רושמת אופקו רבעון שני ברציפות של רווחיות • מניית אופקו עלתה בעקבות פרסום הדו"חות ב-5%, והחברה שווה היום 2.8 מיליארד דולר

פיליפ פרוסט, בעל השליטה באופקו / צילום: תמר מצפי, גלובס
פיליפ פרוסט, בעל השליטה באופקו / צילום: תמר מצפי, גלובס

חברת הביומד הרב תחומית אופקו בניהולו של יו"ר טבע לשעבר ד"ר פיליפ פרוסט, ממשיכה לצמוח בזכות פעילותה בתחום בדיקות הקורונה. אופקו רכשה את רשת המעבדות Bioreference ב-2015, בעסקת מניות בהיקף של 1.37 מיליארד דולר, בכלל מתוך כוונה לשווק באמצעותה את בדיקות סרטן הערמונית של החברה. בסופו של דבר, בדיקות סרטן הערמונית לא ריגשו את השוק, ורשת המעבדות הסבה לאופקו הכנסות הולכות ופוחתות. אולם, כשהגיעה הקורונה, רשת מעבדות הפכה לנכס נחשק.

אופקו הייתה בין הראשונות לנצל את האישור של ממשלת ארה"ב לפתח בדיקות PCR פרטיות לקורונה, ואחר כך בדיקות סרולוגיות. העסק הזה מחזיק בימים אלה את החברה. מניית אופקו עלתה בעקבות פרסום הדו"חות ב-5%, והחברה שווה היום 2.8 מיליארד דולר. מחיר המניה שלה עדיין נמוך משמעותית מהמחיר בו היה כשרכשה את מעבדות ביורפרנס, כך שאפשר לומר כי גם מהבחינה הזו עשתה אופקו עסקה טובה כשרכשה את רשת המעבדות בעסקת מניות. מתחילת השנה רשמה המניה עליה של 170%.

ההכנסות הכוללות ברבעון היו 428.1 מיליון דולר לעומת 228.8 מיליון דולר ברבעון המקביל, עליה של 87%. רוב ההכנסות הגיעו מתחום המעבדות. הכנסות אלה מחו ברבעון השלישי ל-392 מיליון דולר, גידול של כ-115% לעומת הרבעון המקביל. הרוח התפעולי מהמעבדות היה 46.2 מיליון דולר, לעומת הפסד תפעולי של 16.4 מיליון דולר ברבעון המקביל.

"רואים התאוששות של הפעילות הקלאסית של רשת המעבדות"

העלייה היא כאמור בזכות בדיקות הקורונה, לעומת ירידה בבדיקות הגנטיות ובבדיקות הרפואיות הכלליות, שהביקוש להן פחת בגלל המגיפה. בשנה הזו ירד גם המחיר הממוצע שמשלמות חברות הביטוח עבור חברות שאינן מתחום הקורונה, וזו הייתה אחת הסיבות לירידה בהכנסות רשת המעבדות בעבר. כך, שאם הקורונה תיגמר לפתע, אופקו תצטרך לחשב מסלול מחדש. "אנחנו רואים התאוששות של הפעילות הקלאסית של רשת המעבדות, גם אם לא לרמות של טרום המגיפה", אמר פרוסט בשיחת הועידה לרגל הדו"חות. "מאמצי הפיתוח העסקי של רשת המעבדות מפחיתים את ההשפעה של הפגיעה בפעילות שאיננה קורונה".

מתחום התרופות רשמה החברה הכנסה של 28.7 מיליון דולר בלבד, דומה לרבעון המקביל, כאשר ההכנסות מהמוצר Rayaldee , נגזרת של ויטמין די המיועדת לטיפול בחולי כליות ובעבר המוצר המבטיח ביותר של אופקו, רשמה הכנסות של 8.1 מיליון דולר בלבד, לעומת 7.4 מיליון דולר בתקופה המקבילה. אולם, אופקו מקווה לתוצאות טובות בניסוי שערכה בריאלדי לטיפול בחולי קורונה. ויטמין די כבר נמצא משמעותי בטיפול בחולי קורונה מאושפזים, כך שישנה אפשרות כי ריאלדי, ויטמין די בשחרור מושהה וספיגה משופרת, תציג יעילות בטיפול במחלה ותהפוך להיות חלק מהפרוטוקול. עוד מחכה החברה לאישור שיווק להורמון גדילה בשחרור מושהה שהיא מפתחת יחד עם חברת פייזר.

לראשונה מזה זמן רב רושמת אופקו רבעון שני ברציפות של רווחיות, הפעם עם רווח של 23 מיליון דולר, לעומת 62 מיליון ברבעון המקביל.

בהסתכלות על 9 החודשים, אופקו רשמה הכנסות של 940 מיליון דולר, גידול של 38% לעומת התקופה המקבילה. מתוך ההכנסות הללו, רשת המעבדות הייתה אחראית להכנסות של 804 מיליון דולר, גידול של 49% לעומת שלושה החודשים הראשונים של 2019, כולם התחומים האחרים היו בירידה. ב-9 החודשים החברה רושמת הפסד של 1.7 מיליון דולר, לעומת הפסד של 202 מיליון בתקופה המקבילה. סמנכ"ל הכספים של החברה, אדם לוגל, ציין כי הוא מעריך ששיעורי הרווחיות צפויים להיות גבוהים יותר בטווח הקרוב.

לאופקו 36.3 מיליון דולר בקופה נכון לסוף הרבעון. בזכות הכנסות הקורונה, הצליחה החברה להחזיר חוב ל- JP Morgan בהיקף של 63 מיליון דולר. לחברה עדיין יש חוב אג"ח העומד על 219 מיליון דולר נכון לסוף התקופה. לרשותה עומד קו אשראי בהיקף של 164 מיליון דולר לתקופה הקרובה.