המפגינים יצאו גם הערב לרחובות במחאה נגד נתניהו והשחיתות השלטונית תוך ציון 25 שנים לרצח יצחק רבין ז"ל

גם הערב יצאו מפגינים לצמתים, גשרים וכיכרות ברחבי הארץ במחאה נגד ראש הממשלה והשחיתות השילטונית • המפגינים מציינים גם 25 שנה לרצח יצחק רבין ז"ל, ומקיימים טקסי הדלקת נרות לזכרו

מפגינים נגד נתניהו והשחיתות השילטונית באניעם / צילום: מארגני מחאת דגל שחור
מפגינים נגד נתניהו והשחיתות השילטונית באניעם / צילום: מארגני מחאת דגל שחור

המפגינים יצאו גם הערב (ש') לצמתים, לגשרים ולכיכרות ברחבי הארץ במחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו והשחיתות השלטונית. המפגינים מציינים היום 25 שנה לרצח יצחק רבין ז"ל, ומקיימים טקסי הדלקת נרות לזכרו של רבין ומורשתו במוקדי הפגנות ברחבי הארץ כשההפגנה הגדולה ביותר צפויה לחזור לבלפור.

זה השבוע ה-19 שמתקיימות הפגנות נגד השחיתות השלטונית, אך המחאה הערב שונה ומיוחדת בשל שילוב אירועי הזיכרון לרבין במוקדי ההפגנה השונים.

שלט נגד נתניהו בגשר ההלכה בתל אביב / צילום: מארגני מחאת דגל שחור
 שלט נגד נתניהו בגשר ההלכה בתל אביב / צילום: מארגני מחאת דגל שחור

מעבר לערים הגדולות, יצאו מפגינים מיישובים רבים ברחבי הארץ ביניהם בצפון - אניעם ברמת הגולן, כברי, חניתה, ברעם, שדה יעקב, ראש פינה, טבעון, משגב ובית קשת ובדרום - יטבתה, אליפז, פארן, יד מרדכי ובית קמה.

מפגינים נגד נתניהו והשחיתות השילטונית בשדה יעקב / צילום: מארגני מחאת דגל שחור
 מפגינים נגד נתניהו והשחיתות השילטונית בשדה יעקב / צילום: מארגני מחאת דגל שחור

מפגינים נגד נתניהו והשחיתות השילטונית בצומת כוח / צילום: מארגני מחאת דגל שחור
 מפגינים נגד נתניהו והשחיתות השילטונית בצומת כוח / צילום: מארגני מחאת דגל שחור

תנועת "חקירה עכשיו" הדורשת חקירה בפרשת הצוללות וכלי השייט, תכננה צעדה ממחלף חמד, לגשר המיתרים ועד לכנסת ולהפגנה המרכזית בבלפור. בשעות אחר הצהריים המוקדמות יצאו קבוצת מפגינים ממחלף חמד על כביש 1 עם מייצגי ענק של צוללות אך למקום הגיעו כוחות משטרה גדולים ועשרות שוטרים שמנעו מהמפגינים להמשיך ולצעוד.

המשטרה מנעה מהמפגינים לצעוד אף שצעדו בשולי הכביש, לא הפריעו לצירי התנועה וחרף טענתם כי מדובר במחאת יחידים שלא דורשת אישור. בתוך כך עיכבה המשטרה שני פעילים מרכזיים. במשטרה טוענים כי המפגינים צעדו בניגוד לחוק, ללא תיאום ובאופן שסיכן אותם ואת המשתמשים בדרך.

בכיכר רבין בתל אביב צפויה הפגנת ענק מטעם התנועה לאיכות השלטון תחת הסלוגן "השחיתות מזנקת המדינה צוללת". בהפגנה ינאמו יו"ר התנועה ד"ר אליעד שרגא, השחקנית רבקה מיכאלי ואלוף (במיל') וראש אמ"ן לשעבר עמוס מלכא. לצדם תופיע על הבמה להקת תיסלם.

בירושלים מתקיימת הערב עצרת לזכר רבין ז"ל בכיכר ציון ומשם תצא צעדת מחאה לבלפור מטעם תנועת "שלום עכשיו", בשיתוף כל קבוצות המחאה, תחת הכותרת "לא שוכחים! את ההסתה, הרצח, השלום!". המארגנים בחרו להתכנס בכיכר ציון, בו התקיימה חודש לפני רצח רבין הפגנת הימין נגד הסכמי השלום שהוביל רבין, והפכה לסמל ההסתה שקדמה לרצח. על פי ארגוני המחאה, בסמוך למעון ראש הממשלה מפגינים היום כעשרים אלף מפגינים.

פעילי ימין השחיתו מוקדם יותר דוכנים של שלום עכשיו בכיכר ציון והמשטרה עיכבה אחד מהם.  הערב הותקפו גם  מפגינים ברמת גן ובאילת נזרקה ביצה על מפגינים. מהמשטרה נמסר כי "בצומת בן גוריון ברמת גן התקבל דיווח בגין ריסוס גז פלפל מרכב חולף לעבר משתתפי מחאה. אדם נפגע באורח קל (ע"פ גורמי הרפואה) וקיבל טיפול רפואי במקום. בצומת אלוף שדה פינת הירדן ברמת גן הושלכה פחית וביצה לעבר מפגינים. לא היו נפגעים. המשטרה פתחה בחקירה".

המשטרה נערכת לאבטח את ההפגנות, לאחר שבשבועות האחרונות הותקפו מפגינים, וביום חמישי האחרון נעצר תושב תל אביב בחשד שאיים בסכין על המפגינים שצעדו בתל אביב.

מהמשטרה נמסר :"כוחות המשטרה פרוסים באזור כיכר פריז, כיכר ציון, רחוב עזה, בן מימון והרחובות הסמוכים על מנת לאפשר את חופש המחאה לכלל האזרחים, לשמור על בטחון הציבור, הסדר הציבורי ובריאות הציבור". המשטרה מדגישה כי "היא פועלת לאפשר קיומן של מחאות לכלל המפגינים, אך יחד עם זאת לא תאפשר כל הפרה של הסדר הציבורי, ותפעל בנחישות נגד כל ניסיון להפר את הסדר הציבורי או לפגוע בקיומן התקין".

מ"שלום עכשיו" נמסר: "ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל נרצח משום שהוביל באומץ תהליך שלום, בתום מסע הסתה פרוע בהובלת מנהיגים מימין. לצערנו, גם היום אוירת הפילוג והשיסוי מעצבת את המרחב הציבורי בישראל. 25 שנים אחרי הרצח הנורא, מי שעמד אז על המרפסת ממשיך להסית גם היום. נמשיך להיאבק להגשמת חזונו של רבין לשלום בתוכנו ובינינו ובין הפלסטינים למען עתיד טוב יותר לכולנו".

מהדגלים השחורים נמסר: "בשבוע בו אנו מציינים 25 שנים לרצח ראש הממשלה ורמטכ"ל ששת הימים, יצחק רבין בחר נתניהו להמשיך בהסתה ובשנאה שהובילו לרצח. מדינת ישראל לא תוכל להתאושש ולהתחבר יחדיו אלא אם נחליף את נתניהו. הגיעה העת לבחירות, הגיעה העת להצביע את נתניהו החוצה".

מתנועת הצעירים ״קומי ישראל״ נמסר: "אנחנו הילדים של חורף 95, גדלנו אל מדינה שאיבדה את התקווה לחיים נורמליים, אל חברה מסוכסכת ומלאת פערים. רצח רה״מ יצחק רבין לפני 25 שנה הוא פצע עמוק בחברה הישראלית, שעם השנים רק הלך והעמיק. אנחנו נמצאים בנקודת זמן היסטורית, קריטית, רוח של תקווה מנשבת היום ברחובות. רק המחאה תייצר כאן תהליך ריפוי תרבותי וחברתי אמיתי".