בדרך למשבר הבא? הליכוד הניח הצעת חוק לביטול ממשלת החילופים

החוק נדרש לתמיכת 70 חברי כנסת, כלומר לתמיכת יש עתיד וימינה, והוא למעשה יוביל לבחירות, כאשר כחול לבן לא נמצאת בממשלת המעבר • קרעי: "אם כחול לבן יקחו אותנו לבחירות, מצופה מימינה לתמוך בחוק הזה"

ח"כ שלמה קרעי / צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת
ח"כ שלמה קרעי / צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

על רקע איומי כחול לבן בבחירות והמשברים התכופים בממשלה, ח"כ שלמה קרעי מהליכוד הניח על שולחן הכנסת הצעת חוק לביטול ממשלת החילופים. כדי שיעבור, החוק נדרש לתמיכת 70 חברי כנסת, כלומר לתמיכת יש עתיד וימינה, והוא למעשה יוביל לבחירות, כאשר כחול לבן לא נמצאת בממשלת המעבר. אם נתניהו אכן יחליט לקדם את החוק של חבר מפלגתו, יהיה זה בתנאי שלפיד ובנט יתנו לכך אור ירוק.

"אם כחול לבן ייקחו אותנו לבחירות, מצופה מימינה לתמוך בחוק הזה. אחרת, איך יסבירו לבוחריהם שהשאירו את ניסנקורן וגנץ עוד כחצי שנה בתפקידיהם, כאשר יש אפשרות לבטל את חוק ממשלת החילופים, לפטר אותם ולמנוע מהם פגיעה נוספת באזרחי ישראל", אמר הבוקר ח"כ קרעי. ואף הזכיר את דבריו של לפיד בעבר לפיהם בכוונתו לתמוך בחוק אם אכן יעלה להצבעה.

"אני מודיע פה למצלמות, שבכל רגע שביבי יבקש לבטל את החוק הזה, אנחנו נגיד לו - כן", אמר לפיד כאשר חוק ממשלת החילופים עלה בכנסת בחודש אפריל האחרון. "אנחנו נסכים להחזיר את החוקים האלה למקור. למה? מפני שאנחנו מכבדים את הדמוקרטיה והחוקים האיומים והמבישים והמבזים האלה צריכים להתבטל".

החוק נדרש להיות מונח על שולחן הכנסת במשך 45 ימים, אך הוא מניח תשתית לאיומים מקבילים של הליכוד על הליכה לבחירות בתנאים נוחים יותר להם. בכחול לבן קיימו אמש ישיבת סיעה שבה נדונו החלופות מול המשך קיומה של הממשלה הזו, נוכח החלטת הליכוד שלא לקדם בשלב זה את תקציב 2021. איומי בכירי המפלגה עד כה לא השיגו את מטרתם, ובליכוד לא עושים ולו צעד אחד לכיוון אישור התקציב הבא וממשיכים לטעון כי יקדמו קודם כל בשלב הראשון את תקציב 2020.

שלב האיומים יידרש לעבור כעת למצב המימוש והמעשים, אמרו בכחול לבן, אך ישנם חילוקי דעות בצמרת המפלגה בנוגע לאקטיביות הנדרשת. מול חוסר המעש הנוכחי של כחול לבן, נראה שבליכוד מתחילים ליזום הצעות חוק משלהם שיביאו לפיצוצים יזומים מול השותפים לממשלה ועד לפירוקה הסופי של ממשלת האחדות.