דרך השלד: מיזמי הטכנולוגיה שנכנסים לבורסה "בדלת האחורית"

הנסיקה במניותיהן של חברות טכנולוגיה דוחפת עוד ועוד מיזמים להיכנס לבורסה בדרך קיצור, ללא תשקיף, באמצעות מיזוג לשלדים בורסאיים שהופכים שוב ל"סחורה חמה" - לאחר שהיו כאלה גם בימי הגאות של עסקי הקנאביס והביטקוין

מגמנט. טכנולוגיה להטענה אלחוטית של כלי רכב חשמליים / צילום: מצגת החברה
מגמנט. טכנולוגיה להטענה אלחוטית של כלי רכב חשמליים / צילום: מצגת החברה

השגשוג שחווה סקטור חברות הטכנולוגיה בעולם, הבולט על רקע משבר הקורונה הגלובלי, לא יורד מהכותרות חודשים ארוכים, והוא גם אחד הגורמים הדוחפים קדימה את הבורסות בארה"ב, שמציגות התאוששות מרשימה מאז קריסתן מוקדם יותר השנה.

גם בשוק ההון המקומי לא נעלמה מגמה זו מעיני המשקיעים, השולחים את מניות ענף הטכנולוגיה בבורסה בתל-אביב לביצועי יתר משמעותיים: עליות כ-25%-30% בשלושת מדדי ההייטק (גלובל בלוטק, טק-עילית וטכנולוגיה) מתחילת השנה, לעומת ירידה של כ-20% במדד הדגל (ת"א 35).

את הרוח הגבית לעסקי הטכנולוגיה, על זרועותיהם השונות, מעוניינות לנצל שלל חברות פרטיות ששמן עלה לכותרות בחודשים האחרונים כמועמדות להצטרף למסחר בבורסה בת"א, באמצעות הנפקת מניות ראשונית (IPO). בין אלו נמנות אקווריוס מנועים, יצרנית הרובוטים לניקוי פאנלים סולאריים אקופיה, הייקון - המפתחת מכונות דפוס מתקדמות, החברות ג'נסל, נופר וסולאיר בתחומי האנרגיה הירוקה, וכן חברת האשראי הצרכני בלנדר וחברת הביטוח ווישור.

לצד אלו, בחודשים האחרונים מתגברת המגמה של כניסת חברות טכנולוגיה לבורסה "בדלת האחורית", ללא תשקיף, באמצעות מיזוג לשלדים בורסאיים (חברות ריקות מפעילות). הללו שוב הופכים ל"סחורה חמה", אחרי שנחשבו לכאלה גם בטרנדים הבורסאיים הקודמים דוגמת קנאביס, בלוקצ'יין, אשראי חוץ בנקאי ועוד.  

ביצועי מניות החברות שהשלימו עסקאות מיזוג לתוך שלד בשנה האחרונה מעידים על הצלחתן. השתיים הבולטות הן מניית אוגווינד, העוסקת באגירת אנרגיה, ומניית אקסל, העוסקת ביבוא והפצת מוצרים ושירותים בתחום התקשורת, עם זינוקים אדירים של כ-950%-1,000% מתחילת השנה, לאחר שמיזוגן לשלד בורסאי הושלם לקראת סוף 2019. אחריהן ניצבת מניית אירודרום, שהשלימה את מיזוג פעילות שירותיה בתחום כלי טיס בלתי מאוישים (כטב"מ) לחברת אפליי בחודש אפריל, וקפצה מאז בכ-340%. 

ואלה הן כמה מפעילויות הטכנולוגיה העומדות כיום על הסף לקראת מיזוג אפשרי לשלד בורסאי:

אינפימר: חקלאות ורטיקאלית

מאז הגיעה לבורסה במהלך שנת 2015, פעילות החברה שבשליטת היו"ר יובל תמיר, של מיחזור אשפה עירונית לחומר גלם לתעשיית הפלסטיק, התקשתה להתרומם. ללא חוזים משמעותיים, עם הכנסות זניחות וכשהיא נושאת הערת "עסק חי" בדוחותיה, כעת אינפימר מבקשת ליהנות מטרנד ההשקעות בתחום האגרו-פודטק, שהפופולריות שלו בבורסה הולכת וגדלה בחודשים האחרונים.

לפני כשבועיים עדכנה אינפימר כי חתמה על מזכר הבנות מחייב לרכישת חברת פיוצ'ר קרופס (Future Crops), העוסקת "בתחום החקלאות הוורטיקאלית", ולפי אינפימר "פיתחה פתרונות טכנולוגיים חדשניים להשבחת גידולים חקלאיים בתנאים מבוקרים, המאפשרים להתאים את התוצרת החקלאית לצרכי השוק, מבחינת איכות וכמות".

פיוצ'ר קרופס נמצאת כיום בבעלות משפחת לרמן, אשר לפי אינפימר, "עוסקת עשרות שנים בתחום התעשייה ומחזיקה בעשרות מפעלים ברחבי צפון ודרום אמריקה", ובמסגרת העסקה בין הצדדים, אינפימר תקצה לבעלי חברת החקלאות 74% ממניותיה במסגרת מיזוגה. עוד ציינו באינפימר, כי עד היום הושקעו יותר מ-30 מיליון דולר בפיתוח הטכנולוגיה ובבניית המתקן של פיוצ'ר קרופס בהולנד.

איי.סי.בי: הטענת רכב אלחוטית

מזכר הבנות שחתמה החברה הנמצאת בשליטה סינית לקראת סוף חודש ספטמבר, למזג לתוכה את פעילות חברת הסטארט-אפ מגמנט (MAGMENT), תפס את תשומת לב המשקיעים בעיקר בזכות חברת "הכביש החכם" אלקטריאון העוסקת בתחום דומה, ושמנייתה מציגה ביצועים יוצאי דופן בבורסה המקומית כבר תקופה ארוכה.

מגמנט, לפי איי.סי.בי, "עוסקת במחקר ופיתוח של טכנולוגיה להטענה אלחוטית של כלי רכב חשמליים מסוגים שונים, לרבות מכוניות, קטנועים, אוטובוסים, רכבות תוך עירוניות, מלגזות ועוד", ונוסדה בגרמניה ב-2015 על-ידי מאוריציו אסגוארה וד"ר ראלף לוקה. במסגרת הסכם המיזוג, יוקצו לבעליה של מגמנט 65% ממניות איי.סי.בי.

נראה שהמשקיעים מקווים כי מניית איי.סי.בי, לאחר שתחזיק במגמנט, תיהנה גם היא מהמגמה המאפיינת כאמור את המסחר במניית חברת אלקטריאון; עם קפיצה של כ-300% מתחילת השנה, המשלימה לה זינוק אדיר של יותר מ-1,200% תוך שנתיים, חברת אלקטריאון הגיעה לשווי שוק נוכחי של כ-2.7 מיליארד שקל, והיא ונסחרת במדד ת"א 90 למרות שהיא טרם מציגה הכנסות.

פנטזי נטוורק: חלב אם מתורבת

פנטזי היא "רוכבת סדרתית" על טרנדים לוהטים המתפתחים בבורסה, וכעת מבקשת ליהנות מהביקושים הגבוהים למוצרי מזון מתקדמים טכנולוגית. כך, בשבוע שעבר עדכנה החברה על הסכם במסגרתו תרכוש את חברת ביו מילק, העוסקת בפיתוח טכנולוגיות לייצור חלב בקר מתורבת וחלב אם מתורבת (במעבדה), כנגד הקצאת כ-65%-75% ממניותיה לבעליה הנוכחיים של ביו מילק, שצמד המייסדות שלה הן ד"ר נורית ארגוב-ארגמן ופרופסורית מגי לוי.

העדכון הנוכחי של פנטזי נטוורק מגיע פחות מחצי שנה לאחר ביטול תוכניתה למזג לתוכה את פעילות יבואנית המזון "אייל אייכנר", אשר לה קדמה בשנת 2017 הודעת פנטזי על אפשרות כניסה לפעילות בתחום הבלוקצ'יין והמטבעות הקריפטוגרפיים - שלא יצאה לפועל אך תמכה בזינוקים במנייתה.

ב-2018 תכננה פנטזי להיכנס לפעילות בתחום הקנאביס, בתקופה שבה מניות החברות שנכנסו לתחום זינקו, ואילו בסוף שנת 2019 עדכנה על עסקה נוספת שירדה בהמשך מהפרק - למיזוג חברה הפועלת בתחום האשראי החוץ-בנקאי שנהנה מפופולריות באותה תקופה.

סומוטו: אגירה וניהול ביקושי אנרגיה

כמה חודשים לאחר שמכרה את פעילותה המרכזית בתחום הפצת אפליקציות, חברת סומוטו חתמה על הסכם למיזוג חברת נוסטרומו, העוסקת באגירה ובניהול ביקושי אנרגיה, תמורת הקצאת עיקר מניותיה של סומוטו לבעליה של נוסטרומו.

מלבד המייסד ירון בן נון (בנו של מפקד חיל האוויר לשעבר אביהו בן נון), בעלי נוסטרומו כוללים שורה של שמות נוצצים בשוק ההון, ובהם יהודית וקובי ריכטר, ממייסדי אורבוטק ומדינול, רמי אונגר, יבואן רכבי קיה ודייהטסו, קבוצת תעבורה של משפחת לבנת וקבוצת הביטוח והפיננסים מנורה מבטחים.

הסכם המיזוג שגיבשו ביניהם סומוטו ונוסטרומו הגיע על רקע זינוק אדיר במניית אוגווינד, העוסקת גם היא באגירת אנרגיה, מתחילת השנה ועד החתימה על ההסכם בחודש אוגוסט. בשבוע שעבר עדכנה סומוטו כי היא ונוסטרומו "ממשיכות לפעול על מנת לקדם את חתימת ההסכם המחייב לרכישת הון המניות של נוסטרומו", וכי הצדדים מחליפים "טיוטות הסכם מתקדמות".

בחסות עסקת נוסטרומו, מניית סומוטו השלימה מחודש אוגוסט זינוק של כ-60%, ומציגה מתחילת השנה קפיצה של כ-150%.

ניו הוריזון: "מערכות אלקטרו-אופטיות זעירות

האחרונה לעדכן על מיזוג פוטנציאלי של פעילות טכנולוגיה לתוכה היא חברת ניו הוריזון גרופ, שבעברה התמקדה בפעילות נדל"ן. במקרה של ניו הוריזון מדובר בהסכם שנחתם בשבוע שעבר מול חברת ת'ירד איי (Thirdeye), המפתחת "טכנולוגיות ומערכות אלקטרו-אופטיות זעירות משולבות בינה מלאכותית, אשר מוצריה משולבים בפרויקטים בתחום הרובוטיקה, הרחפנים ורכבים אוטונומיים". בין היתר, ת'ירד איי "מייצרת מערכות אלקטרו-אופטיות המשלבות מספר טכנולוגיות בספקטרום הנראה והאינפרא-אדום".

במסגרת העסקה ניו הוריזון מתכננת להקצות לבעליה הנוכחיים של ת'ירד איי, שמייסדיה הם ליאור סגל, גיל ברק ויואל מוטולה, כ-70% מהונה. לפי הנתונים שהציגה ניו הוריזון, מוצריה של ת'ירד איי פעילים כיום ב-5 מדינות, בעיקר בתחום האבטחה, ובשלוש השנים האחרונות היא השלימה סבב גיוס אחד של כ-190 אלף דולר באמצעות הלוואות המירות מבעלי הנוכחיים, וסבב גיוס נוסף של כ-2.5 מיליון שקל ממשקיעים פרטיים ובעלי מניות קיימים.