ברקת למגדל ביטוח: על אליהו לפרוש מסוכנויות הביטוח בקבוצה ולבחון הזזת רונית בודו מיו"ר ועדת הביקורת

הממונה על רשות שוק ההון שלח דוח ביקורת חריף למגדל, בו הוא מנסה להפריד בין בעל השליטה שלמה אליהו לבין תפקידי הביצוע בחברת הביטוח • ברקת מבקר גם את המועמד של אליהו ליו"ר מגדל ביטוח ורוצה שינויים בדירקטוריון החברה

שלמה אליהו ומשה ברקת / צילום: תמר מצפי ורפי קוץ
שלמה אליהו ומשה ברקת / צילום: תמר מצפי ורפי קוץ

דירקטוריון חברת מגדל ביטוח רחוק מחזרה ליחסים תקינים עם הממונה על רשות שוק ההון, גם לאחר שבעל השליטה ויו"ר החברה שלמה אליהו כבר פרש מתפקידו כדירקטור בחברה בהתאם לדרישת הממונה ד"ר משה ברקת.

היום שלח הממונה ברקת טיוטת דוח ביקורת חריף למגדל  שבמסגרתו הוא דורש מדירקטוריון חברת הביטוח שבשליטת מגדל אחזקות הציבורית שבה מחזיק אליהו 68.5%, לדון בהעברת שלמה אליהו מתפקידו כנושא משרה כלשהי במגדל חברה לביטוח. כלומר, על פי דרישת הממונה אליהו יצטרך להתפטר מתפקידו כיו"ר סוכנויות הביטוח של הקבוצה וזאת לאחר שכבר התפטר מתפקידו כדירקטור במגדל חברה לביטוח. נציין כי אליהו נשאר יו"ר קבוצת האם מגדל אחזקות.

בנוסף, רשות שוק ההון רוצה שדירקטוריון מגדל ביטוח ידון בהעברת יו"ר ועדת הביקורת רונית בודו מתפקידה. לדברי גורם מעורה המפקח לא מורה להדיח אותה "אבל מסמן את הכיוון שהוא רוצה", כשעל דירקטוריון מגדל חברה לביטוח יהיה לדון בנושא.

הדוח כולל גם פרק שנוגע למוטי רוזן, מי שמיועד להתמנות כיו"ר מגדל חברה לביטוח במקומו של ניר גלעד, ולהתנהלות שלו בחברה עוד קודם לאישורו כדירקטור בחברה. לא ברור בשלב זה אם הרשות לא תאשר לו את מינויו כדירקטור במטרה להפכו ליו"ר החברה. עם זאת, מבהיר גורם מעורה, ברשות ראו צורך להעלות את הנושא בדוח הביקורת, משום שלתפיסת הרגולטור הוא לכאורה התערב בחברה לפני שהוא החל לכהן בה.

לפי שעה ברקת לא אישר את מינוי רוזן הגם שהאישור למינוי התבקש כבר לפני מספר חודשים ומאז עברו 60 הימים שבהם על הרגולטור להודיע אם הוא מתנגד למינוי או לאו. רוזן, שכיהן בעבר בהצלחה כמנכ"ל קבוצות הביטוח מנורה מבטחים והראל, כבר אמור היה לקבל את החלטת הממונה לגבי מינויו אלא שבפיקוח רואים בכך שהודיעו למגדל שהנושא נבדק כמשהו שמאשפר להם לדחות את ההחלטה.

על כל פנים, על פניו נראה כי הממונה עשוי לבחון את שאלת המעומדות של רוזן לתפקיד דירקטור המיועד ליו"ר מגדל חברה לביטוח בראי ההתייחסות הנוכחית שלו ביחס להתערבות מוקדמת מדי של רוזן במגדל, אליבא המפקח.

כמו כן, מהדוח ששלחה הרשות למגדל עולה כי נמצאו ליקויים בהתנהלות הדירקטוריון ושהרשות רוצה שהחברה והדירקטוריון יקבעו נוהלי עבודה מובהרים כולל ניהול פרוטוקולים וניהול עבודת הדירקטוריון. "ניתנו לדירקטוריון שיעורי בית לגבי סידור ההתנהלות, שתהיה עצמאית מבעל השליטה" אומר גורם מעורה שמדגיש כי מבחינת הממונה יש חשיבות להבטחת "הימנעות מהתערבות בניהול השוטף של החברה".

מבחינת הרשות היא הטילה קנס על מגדל בגין התנהלות לא תקינה מצד ראשיה, וזאת דרך אי אישור ניכוי מלוא ההון שמגדל יכולה לשחרר על פי משטר ההון הרגולטורי החדש שהתקין ברקת לאחרונה. כך, ברקת התיר למגדל לשחרר רק 80% מהסכום שניתן לשחרר בעוד שהוא הורה לה לא לנכות את היתרה עד אשר הוא יהיה שבע רצון מהתנהלות החברה. מדובר בהון מרותק בגובה של כ-1.5 מיליארד שקל.

אנשי מגדל צריכים להשיב לברקת על ממצאיו עד ה-25 בדצמבר. נציין כי העימות בין ברקת לאליהו ולחברי דירקטוריון מגדל ביטוח ומגדל אחזקות נולד לאחר שדירקטוריון מגדל אחזקות החליט פה אחד להדיח את ניר גלעד מתפקידיו כיו"ר מגדל חברה לביטוח (המפוקחת על ידי ברקת) וכמנכ"ל מגדל אחזקות, וזאת ללא תיאום עם הממונה. למעשה, ברקת חש כי ההדחה נעשית בניגוד להבטחות שניתנו לו ומאז הוא פעל להזזת אליהו ממגדל ביטוח ולמניעת התערבותו בהתנהלות היומיומית של החברה. את החברה מנהל רן עוז, והיא חוותה בשנים האחרונות שורה של מינויים והדחות בתפקידים בכירים ביותר.