התביעה הייצוגית נגד בנקור הישראלית נאבקת להשאיר את התיק בארה"ב

התובעים, הנמנים עם המשקיעים בהנפקת מטבע הקריפטו של בנקור ב-2017, שבה גייס הסטארט-אפ הישראלי 153 מיליון דולר, טוענים כי שיווק המטבע נעשה בארה"ב - ולכן בית המשפט הפדרלי הוא המקום הראוי לדון בתביעה

המאבק המשפטי סביב הנפקת מטבע הקריפטו של הסטארט-אפ הישראלי Bancor ממשיך להתנהל, לעת עתה, בארה"ב, חרף התנגדות מייסדיו. במסגרת מאבק זה, שעליו דיווחנו ב"גלובס" לראשונה באפריל, הוגשה נגד חברת Bprotocol Foundation השווייצרית וארבעת מייסדיה הישראלים, שהקימו את בנקור, בקשה לתביעה ייצוגית בגין הפרת חוקי ניירות ערך של ארה"ב.

ביום שני השבוע פנו התובעים, הנמנים עם המשקיעים במטבעות הדיגיטליים שהנפיקה בנקור, לבית המשפט של המחוז הדרומי של ניו יורק, שנמצא במנהטן, בבקשה להמשיך ולדון בתיק זה בארה"ב. פניית התובעים נעשתה בתגובה לבקשה שהוגשה לבית המשפט על ידי מייסדי בנקור, שעליה דיווחנו ב"גלובס" לפני כשבועיים, לדחות את בקשת התביעה ולא לדון בה - מכיוון שלטענתם, ניו יורק אינה המקום הראוי לדון בתביעה זו.

ארבעת מייסדי בנקור, שמנהלים את הסטארט-אפ ממשרדים ברמת גן, הם גיא בן ארצי, מנכ"ל החברה, אחותו גליה בן ארצי, מנהלת הפיתוח העסקי בחברה, יודי (יהודה) לוי, מנהל הטכנולוגיות הראשי, ואייל הרצוג, ארכיטקט המוצר של בנקור. בבקשה שהגישו הארבעה בחודש שעבר לבית המשפט הפדרלי, טענו כי מי שמבקש להיות התובע המייצג (lead plaintiff) נגדם, טימותי הולסוורת תושב מדינת ויסקונסין בארה"ב, השתמש לכאורה בבורסת הקריפטו COSS מסינגפור לרכישת מטבעות בנקור. מנגד, לטענתם, משרדי בנקור וחברת Bprotocol Foundation נמצאים בעיר צוג שבשווייץ ובישראל, וכל ארבעת המייסדים חיים גם הם בישראל. בבקשתם לדחיית הבקשה לייצוגית, טענו מייסדי בנקור כי לישראל "יש מערכת משפטית חזקה, שהתובע יכול להיעזר בה".

הסטארט-אפ בנקור וחברת Bprotocol, שנוסדו ב-2016, גייסו ב-ICO (הנפקה ראשונית של מטבע דיגיטלי) ביוני 2017 סכום של 153 מיליון דולר, באחת מהנפקות הקריפטו הגדולות באותה שנה. חלק מההון שגויס באותו ICO, שימש את בנקור לפיתוח זירת מסחר במטבעות קריפטו, המוצגת על ידי החברה כ"רשת נזילות למטבעות דיגיטליים".

בבקשה שהוגשה לבית המשפט השבוע, טען הולסוורת, התובע המייצג, כי Bprotocol קיימה מגעים נשנים ונרחבים בתחומי ארה"ב לצורך שיווק המטבע הדיגיטלי של בנקור (BNT), ולכן בית המשפט בניו יורק הוא המקום הראוי לדון בתביעה הייצוגית נגד החברה ומייסדיה. לדברי התביעה, "ההגנה לא הראתה כי בית המשפט הזה אינו פורום נוח לדון בתביעה. ההגנה טוענת כי ישראל היא פורום ראוי יותר לכך, אבל היא לא סיפקה פרטים התומכים בטענה זו".

בקשות תביעה נגד 11 חברות קריפטו

הבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד Bprotocol וארבעת מייסדיה הישראלים היא אחת מתוך 11 בקשות שהוגשו באפריל האחרון לבית המשפט של המחוז הדרומי של ניו יורק, נגד ארבע בורסות קריפטו ושבע חברות שגייסו הון בהנפקות ICO, כפי שדיווחנו ב"גלובס". מאחורי שורת הבקשות האלה עומד מאמץ מאורגן של משקיעים בשוק הקריפטו לחייב חברות הפועלות בשוק זה לעמוד בחוקי ניירות ערך של ארה"ב.

לטענת התובעים, החברות והיזמים הנתבעים הפרו חוקי ניירות ערך של ארה"ב במכירות מטבעות הקריפטו שבוצעו ביוזמתם, מכיוון שהמטבעות שנמכרו היו לכאורה ניירות ערך שלא נרשמו כחוק ברשות ני"ע האמריקאית (SEC). נוסף על כך, לטענתם, בורסות הקריפטו שבהן נסחרו מטבעות שהונפקו על ידי הנתבעים, פעלו ללא רישיון ברוקר-דילר והפרו את כללי הרישום של ניירות ערך במסגרת פעילות ברוקראז'.

רשימת הנתבעים בבקשות לתביעות הייצוגיות האלה כוללת, בין השאר, את חברת Binance הסינית, המחזיקה בבורסת הקריפטו הגדולה בעולם, ומייסדה, צ'אנגפנג זאו (המוכר בכינוי CZ); חברת Block.one האמריקאית, העומדת מאחורי ה-ICO הגדול אי-פעם, שבו נמכרו מטבעות EOS בסכום כולל של יותר מ-4 מיליארד דולר במהלך 2018; וכן חברת HDR Global Trading, המפעילה את BitMEX - אחת הבורסות הגדולות בעולם למסחר בנגזרים. בתחילת אוקטובר, כפי שדווח ב"גלובס", הוגשו נגד ביטמקס ומייסדיה כתבי אישום בארה"ב בגין הפרת חוקי איסור הלבנת הון.

עוד כוללת רשימת הנתבעים ב-11 הבקשות לייצוגית חברות בלוקצ'יין אמריקאיות מוכרות, ובהן Tron ומייסדה הסיני ג'סטין סאן והחברות Quantstamp ו-Civic, נוסף על ארבע חברות בלוקצ'יין מסינגפור, KuCoin, Bibox, Status ו-KayDex. קיידקס היא החברה שהקימה את הסטארט-אפ Kyber Network, ואחד ממייסדיה, הישראלי ירון ולנר, נמנה גם הוא עם הנתבעים. בורסת הקריפטו שמפעילה KuCoin נפגעה בספטמבר השנה מפריצת סייבר חמורה, שבה נגנבו ממנה מטבעות קריפטו בשווי יותר מ-280 מיליון דולר.