לאחר האיומים: ליצמן וגפני סיכמו עם נתניהו על דחיית העלאת הקנסות בגין הפרות קורונה

בפגישה שנערכה הערב במעונו הרשמי של ראש הממשלה, סיכמו השלושה לדחות את אישור מתווה הקנסות על הפרות הנחיות הקורונה בכנסת למועד לא ידוע • הנציגים החרדים גם דרשו מנתניהו לפתור את סוגיית הגיוס עם גנץ, לאחר שהאחרון לא הגיע איתם להבנות בנושא

יעקב ליצמן / צילום: מארק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט
יעקב ליצמן / צילום: מארק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט

סבב האיומים של ראשי יהדות התורה, יעקב ליצמן ומשה גפני, על שיתוף הפעולה העתידי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו הסתיים הערב (א') בחיוכים לאחר פגישה של שעה וחצי שהתקיימה במעון ראש הממשלה. בעוד כל הצדדים ביקשו לשמור על שתיקה, ל"גלובס" נודע כי בתום הפגישה החריגה באורכה הוחלט שוב לדחות את אישור מתווה הקנסות על הפרות הנחיות הקורונה בכנסת למועד לא ידוע.

ראשי המפלגות החרדיות הובילו קו לוחמני בשבועיים האחרונים נגד העלאת הקנסות בטענה שמדובר בהחלטה שתפגע רק בציבור החרדי ואיימו שלא להצביע עם הקואליציה.

תחילה נחלו ראשי המפלגות החרדיות הצלחה בקבינט הקורונה בסוף השבוע האחרון, שם הוחלט בהובלת יו"ר ש"ס אריה דרעי שלא להכפיל את גובה הקנסות על התקהלויות אסורות וכן על פתיחת מוסדות לימוד בניגוד להנחיות. בהמשך הוסכם בין גפני ליו"ר הקואליציה מיקי זוהר גם לדחות את המתווה המצומצם להצבעה השבוע. הערב, הם כבר קיבלו מנתניהו ארכה נוספת של זמן בלתי מוגבל ומתווה הקנסות יישאר במגירת התוכניות של משרד הבריאות שוב.

נתניהו, ליצמן וגפני לא דנו רק במתווה הקנסות, הנציגים החרדים מוטרדים ממצבה של הממשלה ואופק ההישרדות הקצר שלה. על הפרק בעיקר חוק הגיוס שצפוי להתבטל לפי הדד ליין החדש של בג"ץ בעוד שלושה חודשים. החרדים ניסו להניע את התהליך אצל גנץ במשרד הביטחון אך נענו בהתחמקות, המבוססת על כך שבכחול לבן רוצים מהחרדים את תמיכתם במאבק לקידום התקציב מול נתניהו.

השר אלון שוסטר מכחול לבן צייץ מוקדם יותר היום כי "השותפים מהמפלגות החרדיות שהתחייבו על כך שההסכם הקואליציוני יקוים, לא עומדים בדיבורם ולא עושים את הנדרש כדי לקיים את הממשלה הזו".

בפגישה הערב דרשו ליצמן וגפני מנתניהו עצמו להביא פתרון כמי שעומד בראש הקואליציה הזו ולדחוף לחקיקת חוק גיוס עוד לפני שהממשלה תתפזר, ולמעשה הטילו את האחריות לפעול מול גנץ על נתניהו עצמו.

כל עוד חוק הגיוס הופך גם הוא לניסיון של כחול לבן לקבל את תקציב 2021, הסיכויים להעביר אותו בממשלה הזו קטנים. אם יתעקשו כפי שעשו בנושא הקנסות ואכיפת הסגרים בציבור החרדי, רק ליצמן, גפני ודרעי יוכלו אולי לגרום לפשרה בנושא התקציב שתוביל לכך שיקבלו את מבוקשם.

בבסיס הפגישה הערב נמצאת סולחה מוצלחת בעקבות חילופי דברים ומסרים קשים בשבוע האחרון מכיוון ליצמן וגפני לנתניהו. השיא היה בישיבת סיעת יהדות התורה, אז רמז ליצמן על שיתוף פעולה עתידי עם בנט על חשבונו של נתניהו כשאמר "בנט הוא האלטרנטיבה שלנו לנתניהו".

מאז ניסו בסביבתו של ליצמן לרכך את המסר והבוקר כבר עברו לתקוף את בנט, אך כיוון היחסים המסתמן בין נתניהו לשותפיו הנאמנים היה בסימן הסלמה. הערב, כך נראה, היחסים שבו למסלולם התקין, לפחות בינתיים.