ארה"ב, גרמניה וכעת גם דנמרק: מסע הרכישות של סאפיינס נמשך

במטרה להרחיב את נוכחותה בשוק הנורדי, סאפיינס רוכשת ב-78 מיליון דולר שליטה בחברת TIA Technology, שמספקת תוכנות דיגיטליות ופתרונות לחברות ביטוח

רוני על־דור, מנכ"ל סאפיינס / צילום: איל יצהר, גלובס
רוני על־דור, מנכ"ל סאפיינס / צילום: איל יצהר, גלובס

חברת התוכנה סאפיינס מתמידה באסטרטגיית הרכישות שלה, והודיעה ביום שני כי היא מבצעת את הרכישה השלישית שלה לשנה זו. החברה דיווחה על רכישת השליטה (95%) ב-TIA Technology מדנמרק בעסקה של 78 מיליון דולר, לפי שווי של כ-82 מיליון דולר לחברה הנרכשת, וזאת במטרה להרחיב את נוכחותה בשוק הנורדי, דרום אפריקה והמדינות הבלטיות.

סאפיינס  תוכל לרכוש בעתיד את יתרת המניות של TIA. החברה נרכשת מידי EQT Mid Market, קרן השקעות פרטית שנוסדה בשבדיה ומנהלת נכסים בשווי כ-46 מיליארד אירו. השלמת הרכישה כפופה לתנאים משלימים, והיא צפויה להיסגר במהלך החודש הנוכחי.

סאפיינס היא ספקית של פתרונות תוכנה לעולם הביטוח, ו-TIA מספקת תוכנות דיגיטליות ופתרונות לחברות ביטוח. לפי הודעת סאפיינס, החברה הנרכשת היא בעלת ניסיון של יותר מ-20 שנה ויש לה כ-70 לקוחות. TIA מציעה פתרונות לענף הביטוח האלמנטרי וביטוח חיים, וכן שירותי ניהול יישומים עבור מבטחים. הכנסותיה של TIA ב-2019 הסתכמו בכ-30 מיליון דולר, עם רווח תפעולי של כ-14%. לשם השוואה, סאפיינס סיימה את 2019 עם הכנסות של כ-326 מיליון דולר ושיעור רווח תפעולי של כ-16%. 

בסוף הרבעון השלישי היו לסאפיינס בקופה כ-132 מיליון דולר, לעומת חוב של 118 מיליון דולר - רובו לטווח ארוך. לאחר סיום הרבעון גדל הסכום בקופת החברה, אחרי שסאפיינס השלימה הנפקת מניות בנאסד"ק וגייסה עוד כ-100 מיליון דולר, וזאת חודשים ספורים לאחר שגייסה 60 מיליון דולר בהנפקת אג"ח בבורסת תל אביב. רכישות קודמות שסאפיינס ביצעה השנה, הן של חברת sum.cumo הגרמנית ב-28.4 מיליון אירו ושל דלפי טכנולוגיה האמריקאית ב-19.5 מיליון דולר.

"המדינות הנורדיות מהוות מנוע צמיחה"

רוני על-דור, מנכ"ל סאפיינס, אמר לאחר ההודעה על העסקה: "אנו שואפים כל העת לייצר ערך נוסף לשוק הביטוח העולמי. המדינות הנורדיות מהוות מבחינתנו מנוע צמיחה משמעותי. אנו נותרים מחויבים לבחון הזדמנויות חדשות לצמיחה, אורגניות או באמצעות מיזוגים ורכישות. רכישה זו עולה בקנה אחד עם האסטרטגיה שלנו להעמיק את טביעת הרגל בשוק האירופי, בעקבות רכישות לאחרונה באיבריה ובאזור גרמניה".

מנכ"ל TIA, אנדרס ס. רוזנבק, אמר: "יחד עם סאפיינס נהיה מסוגלים לייצר הזדמנויות חדשות ומרתקות לעובדים, ללקוחות הקיימים והפוטנציאליים. אנו מלאי אנרגיה לעתיד לבוא ומצפים בהתרגשות להשתלב בצורה חלקה עם סאפיינס כדי לשרת את השוק".

סאפיינס פרסמה בשבוע שעבר את דוחות הרבעון השלישי, שבו הציגה הכנסות של 97.6 מיליון דולר ורווח נקי Non-GAAP של 13.7 מיליון דולר - כלומר, צמיחה של 18.2% בהכנסות ושל כ-32% ברווח לעומת הרבעון המקביל ב-2019. בין השאר, בשל רכישת דלפי מארה"ב, סאפיינס העלתה את התחזית השנתית שלה, והיא צופה כעת הכנסות של 381-383 מיליון דולר ושיעור רווח תפעולי של 17.6%-,17.7%, לעומת התחזית הקודמת להכנסות של 376-381 מיליון דולר ושיעור רווח תפעולי של 16.5%-16.9%.

בעקבות הדוחות העלו שני אנליסטים את המלצותיהם למניה. שי זיגלמן, אנליסט בחדר המסחר של בנק הפועלים, העלה את ההמלצה מ"תשואת שוק" ל"תשואת יתר", ובלאומי פרטנרס, מחלקת המחקר העלתה את ההמלצה מ"תשואת חסר" ל"תשואת שוק" בשל תוצאות שהיו טובות במקצת מתחזיות החברה. מנגד, בבנק ההשקעות האמריקאי Roth ההמלצה נותרת שלילית, "מכירה", ומוסברת בהערכתם כי המניה מוערכת יתר על המידה והסיכון בחוב גדל.

זיגלמן מבנק הפועלים, החיובי בין השלושה, כתב לאחר הדוחות כי ברבעון השלישי הצמיחה האורגנית הייתה כ-7% - שיעור שצפוי להישמר במחצית השנייה של 2020, והוא משקף התמתנות לעומת צמיחה של 10% במחצית הראשונה. לאור זאת, הצמיחה האורגנית בהכנסות סאפיינס ב-2020 תתמתן ל-8.5% לעומת 12.5% ב-2019.

"הנהלת סאפיינס מדווחת כי עם שכוך ההלם הראשוני של משבר הקורונה בקרב לקוחותיה, התחילה מאז יוני התאוששות בצבר ההזמנות", כותב זיגלמן. לדבריו, ההתאוששות בצבר מעודדת, אבל הוא לא חזר לרמה של טרום משבר הקורונה, ולכן הוא צופה צמיחה אורגנית של 8% בהכנסות ב-2021. "אנו סבורים כי בטווח הבינוני-ארוך משבר הקורונה יתרום לעליית קרנן של מגמות: החלפות מערכות ה-Legacy, הטרנספורמציה הדיגיטלית, ויישום מערכות בענן. מגמות אלה יתמכו בצמיחה של סאפיינס בשנים הקרובות. לכן, אנו מעריכים כי הצמיחה האורגנית בהכנסות סאפיינס תשתפר ל-9% ב-2022 ותעלה לקצב שנתי של 10% בשנים לאחר מכן. רכישת פעילויות שתבצע החברה, תסייע לה לשפר את קצב הצמיחה בשנים הקרובות", כתב.