מלחמת הסחר מסלימה: האיחוד האירופי הטיל מכסים בשווי 4 מיליארד ד' על סחורה אמריקאית

הצעד מגיע לאחר שארה"ב הטילה מכסים על האיחוד מוקדם יותר השנה, ביניהם יין צרפתי וגבינות איטלקיות • נציב הסחר של האיחוד: "ברגע שארה"ב תהיה מוכנה להפסיק עם המכסים שלה - אנחנו נפסיק עם שלנו"

מטוסי בואינג 777 / צילום: GECAS
מטוסי בואינג 777 / צילום: GECAS

האיחוד האירופי הודיע כי יטיל מכסים על סחורה אמריקאית ועל חלקי מטוסים של חברת "בואינג" בשווי ארבעה מיליארד דולר, כפי שאישרה פסיקת ארגון הסחר העולמי (WTO) שפורסמה לפני כחודש. האיחוד הבהיר כי הוא נוקט צעד זה במטרה להגיע בסופו של דבר להסכם פשרה, שיבטל את המכסים והתעריפים שארה"ב הטילה עליו מוקדם יותר השנה, בהתאם לפסיקה דומה של ארגון הסחר העולמי.

האיחוד וארה"ב מתקוטטים בבית הדין של ארגון הסחר סביב סיוע פסול, לדבריהם, שקיבלו חברות התעופה "בואינג" מהממשל האמריקאי ו"איירבוס" מממשלות אירופה.

"אני חושב שהיינו ברורים לחלוטין בכל המקרים - ההעדפה שלנו היא פתרון מוסכם", אמר נציב הסחר של האיחוד, ולדיס דומברובסקיס, אחרי ההכרזה. "ברגע שארה"ב תהיה מוכנה להפסיק עם המכסים שלה - אנחנו נפסיק עם שלנו". ארה"ב הטילה מכסים בשווי גבוה יותר על סחורה אירופית, כולל יין צרפתי וגבינות איטלקיות, בהתאם לפסיקת ה-WTO.

סוגיית ההכרזה על המכסים מצד האיחוד האירופי עוררה דיון ביבשת בשבועות האחרונים. חלק סברו כי יש להמתין עם ההכרזה אחרי השבעת הממשל החדש בארה"ב, ובכל מקרה אמרו כי אין לפרסם את ההכרזה לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב, מחשש שהדבר ילבה את מלחמת הסחר ואולי יסייע לבחירתו מחדש של הנשיא דונלד טראמפ, בניגוד לאינטרס האירופי. בערך מחצית מהסכום יוטל כמכסים על חלקי חילוף למטוסים של חברת "בואינג" והחצי השני במכסים על מוצרי מזון, טבק וטרקטורים.

ארגון הסחר העולמי העניק ב-13 באוקטובר "אור ירוק" להטיל מסים ומכסים בשווי קרוב ל-4 מיליארד דולר על ארה"ב, כתגובה על תמיכה ממשלתית לא־הוגנת שהעניקו הממשל האמריקאי ומדינת וושינגטון במיסוי ליצרנית המטוסים האמריקאית בואינג. זאת, אחרי שהארגון פסק לפני שנה כי ארה"ב רשאית לגבות "קנס" בשווי 7.5 מיליארד דולר מהאיחוד, על התמיכה הלא־הוגנת שהוא העניק ליצרנית המטוסים האירופית "איירבוס". פרק הזמן הממושך בין הפסיקות נובע מכך שארה"ב הגישה ראשונה את התלונה נגד האיחוד האירופי, לפני יותר מ־15 שנה.

משרד הסחר בממשל האמריקאי הודיע בעבר כי "אין בסיס חוקי" לאיחוד האירופי להטיל מסים על תוצרת אמריקאית, מכיוון שחוקי המס המקלים שבעצם העניקו סובסידיות ממשלתיות ל"בואינג", ושניתנו בעבר, הופסקו. המשרד גם איים להגיב במסים חדשים לכל יוזמה של האיחוד האירופי "לקנוס" את ארה"ב בהתאם לפסיקת ה-WTO.