לראשונה בארה"ב: דיווח שקרי על הכנסות מביטקוין מסתיים בהרשעה

אזרח אוקראיני שעבד כמהנדס בחברת מיקרוסופט במדינת וושינגטון, נידון ל-9 שנות מאסר בגין גניבה של כרטיסי מתנה דיגיטליים בהיקף של יותר מ-10 מיליון דולר ודיווח כוזב לרשות המסים האמריקאית על הכנסותיו ממכירת ביטקוין

ביטקוין / צילום: שאטרסטוק
ביטקוין / צילום: שאטרסטוק

אזרח אוקראיני הורשע השבוע בבית משפט בארה"ב ונידון ל-9 שנות מאסר, במה שמגדירה רשות המסים האמריקאית (IRS) בתור "המקרה המשפטי הראשון של ביטקוין הכולל בתוכו רכיב מס". וולודימיר קוואשוק בן ה-26, מהנדס לשעבר בענקית התוכנה האמריקאית מיקרוסופט ותושב העיר רנטון במדינת וושינגטון, הורשע בבית משפט בסיאטל, בין השאר, בגין גניבה בהיקף של יותר מ-10 מיליון דולר מהחברה שבה הועסק, באמצעות כרטיסי מתנה דיגיטליים.

על פי כתב האישום נגדו, שהוגש לבית המשפט ביולי 2019, בעבודתו במיקרוסופט עסק קוואשוק בבדיקה של מערכת תוכנה, שבאמצעותה משתמשים יכולים לרכוש מוצרים עם כרטיסי מתנה דיגיטליים. בתוך כך, המהנדס השתמש בחשבונות ובזהויות של עמיתיו לעבודה כדי לגנוב ולאחר מכן למכור כרטיסי מתנה כאלה, באופן שבו נראה היה כאילו עמיתיו הם אלה שביצעו את ההונאה. קוואשוק עבד במיקרוסופט מאוגוסט 2016 עד ליוני 2018, אז פוטר מעבודתו.

מכתב האישום עלה כי קוואשוק המיר לביטקוין את הכסף שקיבל תמורת כרטיסי המתנה - ואת ההון שצבר בביטקוין החליף מאוחר יותר בדולרים, בין השאר, באמצעות חשבון שפתח באתר Coinbase האמריקאי. בשלב זה הוא השתמש, בין השאר, גם בשירותי "ערבול" (mixer) של מטבעות קריפטו באתר Chipmixer.io כדי לטשטש את מקור הכסף.

נוסף על כך, בדיווח שמסר מאוחר יותר לרשות המסים האמריקאית, טען קוואשוק כי הביטקוינים בשווי של 2.8 מיליון דולר שהועברו לידיו, נמסרו לו כמתנה על ידי קרוב משפחה. בהודעה שמסר השבוע משרד המשפטים האמריקאי, נאמר כי "לאורך שבעת חודשי הפעילות הבלתי חוקית של קוואשוק, כ-2.8 מיליון דולר בביטקוין הועברו לחשבונות הבנק ותיקי ההשקעות שלו. קוואשוק לאחר מכן הגיש טופסי החזר מס שקריים, שבהם דיווח כי הביטקוינים ניתנו לו במתנה מקרוב משפחה שלו".

הביטקוין הכפיל את מחירו מתחילת השנה

בהודעה מטעם ה-IRS נמסר כי הרשעתו של קוואשוק היא "המקרה המשפטי הראשון של ביטקוין בארה"ב הכולל בתוכו רכיב מס". לדברי ה-IRS, הרשעה זו מדגישה את התחכום הגובר של המחלקה הפלילית ברשות המסים האמריקאית, בזיהוי פעולות שאינן מדווחות במטבעות קריפטו. לדברי הרשות, "ההרשעה מוכיחה כי אי אפשר לגנוב כסף באינטרנט ולחשוב כי ביטקוין יוכל להסתיר את הפעילות העבריינית שלך".

על פי פסק הדין, הורשע קוואשוק ב-18 עבירות פדרליות, כולל שש עבירות של הלבנת הון ושתי עבירות של דרישה שקרית לקבלת החזרי מס. המהנדס השתמש בכספים הגנובים, בין השאר, לרכישה של בית ב-1.6 מיליון דולר ושל מכונית טסלה ב-160 אלף דולר. נוסף על העונש של 9 שנות מאסר, נגזר על קוואשוק להשיב לחברת מיקרוסופט סכום של כ-8.3 מיליון דולר.

מחיר הביטקוין, המטבע הגדול בשוויו בשוק הקריפטו, נע ביום רביעי אחר הצהריים סביב 15.6 אלף דולר, אחרי שכבר התקרב בשבוע שעבר ל-16 אלף דולר - שיא של 33 חודשים. מתחילת השנה הוכפל מחירו הדולרי של הביטקוין פי שניים - עלייה של 104%, לפי נתוני אתר Nomics, העוקב אחרי השוק. למרות העלייה המרשימה, שער הביטקוין (BTC) עוד רחוק מהשיא של כל הזמנים, מעל ל-20 אלף דולר, שרשם בדצמבר 2017.