מחלוקת בין משרדי ממשלה עוצרת את המהלך לביטול רישיון התיווך

היוזמה במשרד המשפטים לביטול הרישיון למתווכי מקרקעין נעצרה בשל התנגדות של הרשות להגנת הצרכן לפקח על התחום שיהיה פתוח לכל

שר הכלכלה עמיר פרץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
שר הכלכלה עמיר פרץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

קשיים ביישום היוזמה של משרד המשפטים לבטל את הרישוי והפיקוח על המתווכים, ולהעביר את הטיפול בענף התיווך לרשות להגנת הצרכן. ל"גלובס" נודע כי ברשות להגנת הצרכן העלו שורה של דרישות להבהרות ממשרד המשפטים, וכי שר הכלכלה, עמיר פרץ, הממונה על הרשות מביע התנגדות נכון לעכשיו, לקבל לידיו את הפיקוח על מתווכי המקרקעין.

עד למחצית השנייה של שנות התשעים, מתווכים לא היו מחויבים ברישיון, והמקצוע היה פתוח לכל אחד, דבר שגרר אחריו מעשי תרמית ותלונות רבות על התנהלות מתווכים, בעיקר מול עולים חדשים שסבלו מקשיים בהבנת השפה. בעקבות המצב הוחלט לחוקק את חוק המתווכים ב-1996 שעוסק באחריותם של המתווכים כלפי לקוחותיהם וגם קובע מתי הם מהווים את הגורם היעיל בדרך לגיבוש עיסקה, דבר שמזכה אותם בעמלת תיווך, ומתי לא. גם נושא ההתקשרות העסקית בין המתווכים ללקוחות עוגנה בצורה ברורה באותו חוק.

שני עקרונות חשובים שנקבעו בחוק המתווכים היו הכורח לשאת רישיון מיוחד לתיווך, שקבלתו מותנית במעבר בחינה, והקמת אגף "רשם מתווכים" במשרד המשפטים, שיפקח על המתווכים.

ברוח הממשלות האחרונות, שנדרשו להקטין מעמסות רגולטיביות במגוון גדול של נושאים, הודיע משרד המשפטים לפני כשנה וחצי על המלצות, שבראשן "ביטול מלא של האסדרה הממשלתית הקבועה בחוק המתווכים במקרקעין, ובכלל זה דרישת הרישוי, חובת המבחן ומנגנון הדין המשמעתי... בכל הנוגע להוראות הצרכניות שבחוק, אשר אינן נוגעות לסוגיית האסדרה, ההמלצה העיקרית היא להעביר את האחריות לרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן במשרד הכלכלה, המתמחה בתחום הגנת הצרכן ועוסקת כבר היום בסוגיות בעולם התיווך. זאת כדי למצוא מענה הוליסטי, שלם ומקיף יותר על ידי גורם מומחה בתחום הגנת הצרכן".

חריג אחד לנושא היה מתווכים שעוסקים בפעולות פיננסיות ושעליהם ימשיכו להיות מוטלות כל אותן חובות חוקיות הנהוגות כיום על כלל המתווכים.

הדבר גרם למחלוקת בקרב לשכת המתווכים, שאף גרם לפרישת זכיין רי/מקס, ברנרד רסקין, מהנהלת הלשכה. זאת, משום שהוא התומך העיקרי ביוזמת משרד המשפטים, בעוד שרוב חברי הלשכה מתנגדים.

האם לשכת המתווכים מייצגת גילדה סגורה?

יו"ר הלשכה, איציק לוי טען במספר הזדמנויות, כי ההמלצות של משרד המשפטים מצעידות את ענף התיווך לאחור. "הרשות להגנת הצרכן הייתה כאן גם לפני 20 שנה, אבל מה היא עשתה למתווכים סוררים? כלום. אילו צעדים ננקטו נגדם? שום דבר. אנחנו קיווינו שבמשרד יבינו שהמצב היום הפוך להגיון: אנשים קודם מקבלים רישיון לתיווך, ורק לאחר מכן מתחילים לעבוד בזה, מבלי שהם יודעים דבר וחצי דבר על הענף ועל עבודת התיווך", אמר ל"גלובס" בעבר. בכנס הפתיחה של מועדון הנדל"ן של המרכז הבינתחומי הזהיר גם מחדירת אלמנטים פליליים לענף התיווך. זאת בעוד שחוק המתווכים אוסר על אנשים בעלי רקע פלילי לעסוק בו.

רסקין אומר לעומת זאת כי הלשכה מייצגת גילדה סגורה, שמעוניינת למנוע מאנשים חדשים להצטרף אליה. הוא מדגיש, כי מבחני התיווך שמקיים משרד המשפטים אינם רלוונטיים למקצוע התיווך, וכי במדינות רבות בעולם אין רישוי למתווכים, אלא מתקיים פיקוח הדוק על פעילותם. "מה שחשוב זה לפקח על עבודת המתווך, ולא על הרישיון שלו", אמר ל"גלובס".

רסקין אף ציין, כי בגלל הרגולציה כיום, אנשים שאיבדו את פרנסתם בתקופת הקורונה ויכלו להשתלב במהירות במקצוע התיווך, מנועים מלהתחיל לעבוד.

ל"גלובס" נודע, כי במשרד המשפטים ממשיכים לקדם את החוק, ואולם כאמור, הדברים אינם מתנהלים כמתוכנן, ויישום הצעד עשוי להתעכב עוד זמן רב - אם בכלל ימומש.

באחרונה התקיימה פגישה בנושא בין אנשי משרד המשפטים לאנשי הרשות להגנת הצרכן, בראשות מיכאל אטלן. לדברי מקורות במשרד הכלכלה במהלך הפגישה התברר, כי ההצעה להעברת סמכויות כוללת עקרונות בלבד, מבלי להציע דרכים אופרטיביות לממשה.

בין היתר עלו השאלות, כיצד הרשות תוכל לאכוף את הפיקוח שלה; מה יהיו הסמכויות המדויקות שלה, באילו סנקציות תוכל לנקוט כנגד מתווכים שסרחו; האם תזדקק לתקן כוח אדם ייעודי למשימה ועוד. פרץ ואטלן הודיעו, כי נכון לעכשיו הם מתנגדים למימוש הצעד, אך נקבע כי בין הצדדים יתנהלו פגישות נוספות.

ממשרד הכלכלה נמסר כי "המגעים ממשיכים להתנהל בין הצדדים, ואולם יש עוד הרבה דברים לפתור, בדרך להגעה להסכמות".