נפתח כביש האגרה שהקימה שיכון ובינוי בעיר יוסטון בהשקעה של 1.1 מיליארד דולר

שיכון ובינוי מחזיקה ב-21.6% מהזכויות בחברת הזכיין והמפעיל ו-50% מהזכויות בקבלן ההקמה • אלון רווה, מנכ"ל חטיבת הזכיינות בשיכון ובינוי: "הפרויקט מהווה פריצת דרך משמעותית שלנו לשוק האמריקאי"

אלון רווה, שיכון ובינוי / צילום: תמר מצפי, גלובס
אלון רווה, שיכון ובינוי / צילום: תמר מצפי, גלובס

פרויקט הנתיבים המהירים, שהקימה חברת שיכון ובינוי בעיר יוסטון שבטקסס, נפתח לתנועה. מדובר על השגת אבן דרך משמעותית בפרויקט הגדול ביותר המבוצע על ידה כיום.

לאחר ארבע שנות הקמה נפתח אתמול לתנועה כביש האגרה SH288 ביוסטון, בו מחזיקה שיכון ובינוי ב-21.6% מהזכויות בחברת הזכיין והמפעיל ו-50% מהזכויות בקבלן ההקמה. בשבועיים הקרובים תהיה הנסיעה בנתיבים ללא עלות, וב-30 בנובמבר צפוי הכביש להתחיל את פעילות גביית האגרה ולהניב הכנסות למשך תקופת ההפעלה שתימשך כ-48.5 שנים.

הפרויקט כלל הקמה של כ-17 ק"מ של נתיבי אגרה מהירים, וכן 54 גשרים, מחלפים, ודרכי גישה, בכביש המהיר SH288 שהינו כביש הגישה העיקרי למטרופולין העיר יוסטון מכיוון דרום, ואחד מהכבישים העמוסים ביותר בעיר. כמו כן הוקמו מערכות לגביית אגרה, חדר בקרה, ומערך טכנולוגי משוכלל אשר יתמוך בתפעול הפרויקט לאורך 48 השנים בהן יתופעל על ידיה הזכיין.

הפרויקט בוצע תחת זיכיון ל-52 שנה, כולל 4 שנות ההקמה, מטעם משרד התחבורה של מדינת טקסס (TXDOT) והינו אחד מפרויקטי ה-P3 הגדולים ביותר שבוצעו בשנים האחרונות בארה"ב, בעלות הקמה כוללת של כ-1.1 מיליארד דולר.

שיכון ובינוי  מחזיקה כאמור 21.6% בזכיין ובמפעיל הפרויקט, ו-50% בקבלן ההקמה ותהנה מהכנסות בגין התנועה בנתיבים המהירים לאורך שנים רבות. שותפים נוספים בפרויקט הם חברת התשתיות הבינלאומית ACS, קרן ההשקעות אינפרארד (Infrared), קרן ההשקעות נורת'ליף (Northleaf), חברת כלל ביטוח הישראלית, וקרן ההשקעות סטאר אמריקה (Star America).

העיר יוסטון בטקסס היא אחת מחמש הערים הצפופות ביותר בארה"ב, ונהנית משיעור צמיחת אוכלוסייה גבוה במיוחד. בעשור האחרון גדלה האוכלוסייה במטרופולין יוסטון ביותר מ-20%, והגיעה לכ-7 מיליון תושבים.

תמיר כהן, מנכ"ל קבוצת שיכון ובינוי, אמר היום כי "אנו מודים לממשלת טקסס ולמשרד התחבורה של טקסס על שהפקידו בידינו פרויקט דגל חשוב זה, וגאים לפתוח את הכביש ביוסטון לתנועה. הפרויקט שהיה מורכב ברמה ההנדסית, נבנה בסטנדרטים הגבוהים ביותר, על מנת להבטיח נסיעה בטוחה ושירות ברמה הגבוהה ביותר לנוסעים בו. הכביש ישדרג את איכות החיים של אלפי תושבי יוסטון מדי יום ביומו, ואנחנו נהיה שם על מנת להבטיח זאת".

אלון רווה, מנכ"ל חטיבת הזכיינות בשיכון ובינוי, הוסיף כי "הפרויקט מהווה פריצת דרך משמעותית שלנו לשוק האמריקאי. שיכון ובינוי היא אחת מהחברות הבודדות שיכולות להציג כעת ניסיון מוכח בפיתוח, מימון והקמה מוצלחת של פרויקט תשתיות לאומי במודל P3, ובכוונתנו למנף יכולות אלה לפיתוח פרויקטים נוספים בתחום, חלקם בתהליך כבר בימים אלה".

לדברי המנכ"ל כהן, "מבחינתנו להיות חברה שהצליחה להשלים פרויקט תשתיות גדול בארה"ב, זה אירוע גדול. ובנוסף נהיה שם עם הכנסות מהזכיינות לעוד 48 שנים שנראות טובות מאוד ועם תנועה שהיא הרבה מעבר למה שנמצא אצלנו במודל הכלכלי. ארה"ב בשבילנו היא גם אסטרטגיה וגם חצי בית (בעל השליטה נתי סיידוף מתגורר בארה"ב, ע"כ) אז אנחנו נגדיל שם הרבה את הפעילות שלנו. קנינו שם לאחרונה מתקן אנרגיה ונקנה עוד אחד בקרוב".

"אבל פרויקט כזה, שגם היה מאוד מורכב ומסובך, גם הנדסית, גם פיננסית וגם ניהולית, הסיום שלו ותחילת ההפעלה שלו זה אירוע מאוד משמעותי. גם מבחינה אסטרטגית וגם מבחינת הפרויקט עצמו, כי זה אומר לבנות כביש, לעמוד בכל התקנים המחמירים של ארה"ב וגם להיות הבעלים שלו", הוסיף כהן.

עוד ציין כהן, כי אורך כביש האגרה המדובר הוא 10 מייל (16.1 ק"מ) בלבד, אבל העבודה להקמתו הייתה מסובכת, בשל הצורך בהקמת גשרים ומחלפים תוך המשך פעילותו של הכביש הישן לאורך כל תקופת העבודות. בנוסף לכך, מזג האוויר הסוער של טקסס, שכולל סופות הוריקן וכמויות גדולות של גשם, גרם לעיכובים בהשלמת הפרויקט.

ביצעתם כמה מחיקות על הכביש הזה..

"הייתה שנה של איחור, שנבעה בחלקה מעיכובי מזג אוויר ובחלקה מהיערכות פחות טובה שלנו כקבלן לאירועים מסוג זה. שילמנו שם המון שכר לימוד, מתוך ידיעה שמדובר בפרויקט זכיינות-קבלנות הוא פרויקט מאוד רווחי. אז מכיוון שבחשבונאות אצלנו אנחנו לא משערכים את שווי הפרויקטים, אז הפרויקט לא רשום לפי השווי הזכייני שלו. זה שיש לנו אגרה ל-48 שנה עם 150-170 אלף מכוניות ביום, אז המחיקות של הקבלנות שביצענו בהיקף של כ-50 מיליון דולר הן יחסית זניחות.

"ככה, שבצד הקבלני אנחנו לא הרווחנו מה שרצינו אבל בצד הזכייני זה בהחלט אחד הפרויקטים הכי מוצלחים שלנו, כי זה באמריקה. אנחנו מקימים עוד כביד אגרה בקולומביה ומחזיקים במפעיל כביש 6 בישראל, אבל זה עדיין לא כמו באמריקה.

"השלמת הפרויקט הזה גם שמה אותנו על המפה בעולם התשתיות האמריקאי, כי הכביש זכה בכל מיני פרסים על העיצוב והתכנון שלו, ועכשיו יש לנו קבלות שם. גם שילמנו את שכר הלימוד בהקמת פרויקט בסדר גודל כזה בארה"ב והיום אנחנו יותר חכמים.

"אחד הלקחים גם היה שקנינו חברה קבלנית אמריקאית טובה מפיטסבורג, שמדברת באמריקאית ולא באנגלית, עם מהנדסים ומתכננים מקומיים, ואנחנו מאוד מרוצים ממנה. החברה הזאת גם עזרה לנו מאוד להשלים את הכביש ביוסטון והיא אפילו תחזור השנה להרוויח וכבר זוכה בפרויקטים משמעותיים משל עצמה", סיפר כהן.