רשות שוק ההון: ההתייחסות למוטי רוזן בטיוטת דוח הביקורת לא פוסלת אותו מלהיות דירקטור במגדל ביטוח

הרשות שבהובלת משה ברקת מבהירה שהאזכור של מוטי רוזן בטיוטת דוח הביקורת על הממשל התאגידי במגדל ביטוח לא משנה את תפיסתה כי "רוזן עצמו ראוי לשמש כדירקטור בגוף מוסדי" • לא מדובר באישור מינויו של רוזן כדירקטור בחברה

משה ברקת / צילום: רפי קוץ
משה ברקת / צילום: רפי קוץ

רשות שוק ההון מבהירה כי ההתייחסות שלה למוטי רוזן בדוח הביקורת המסתמן בנוגע לכשלים בממשל התאגידי במגדל ביטוח לא פוסלת אותו מתפקיד דירקטור במגדל חברה לביטוח שבשליטת שלמה אליהו. בכך מבהירה הרשות כי דוח הביקורת הנרקם לגבי הממשל התאגידי במגדל לא יחסום את מינויו הצפוי של רוזן ליו"ר החברה במקומו של ניר גלעד.

בשלב זה עדיין אין מינויים לדירקטוריון מגדל ביטוח , עד אשר הממונה ד"ר משה ברקת יסיים את הליך הבדיקה בחברה כאשר הממונה ידון במינויו רק לאחר שמגדל תקיים את הצעדים שהוא רוצה שתעשה - ובכלל זה גם אין אישור למינוי רוזן לדירקטוריון מגדל ביטוח. עם זאת, ניתן להניח שהמהלך מהיום סולל את הדרך לצירופו העתידי של רוזן לדירקטוריון כיו"ר מגדל ביטוח, בהנחה שהדירקטוריון יאשר אותו אם וכאשר יקבל את האישור מרשות שוק ההון.

ל"גלובס" נודע כי לאחר שהעבירה למגדל טיוטת דוח ביקורת חריפה ובצל המאבק על זהות יו"ר מגדל חברה לביטוח מבהירה היום רשות שוק ההון כי "למען הסר כל ספק כלפי כולי עלמא, לעמדת הממונה, מוטי רוזן עצמו ראוי לשמש כדירקטור בגוף מוסדי", ולא רק במגדל ביטוח. כך כתבה הרשות לחברי דירקטוריון מגדל חברה לביטוח, שכיום מובל על ידי גלעד שהדירקטוריון של החברה האם מגדל אחזקות ביטוח מבקש להדיחו. עוד נכתב מטעם הרשות היום כי "האירועים המתוארים בטיוטת הדוח (דוח הביקורת על הממשל התאגידי במגדל, ר"ש) ונוגעים לרוזן, אינם מהווים אפוא, עילה שלא לאשר את מינויו כדירקטור".

כאמור, עדיין לא מדובר באישור סופי לצירופו של רוזן, שבעבר היה מנכ"ל מנורה מבטחים ביטוח וקבוצת הראל, לדירקטור במגדל חברה לביטוח. ואולם, סביר שהאישור של רוזן מסמן כי מבחינת משה ברקת, הממונה על רשות שוק ההון, מגדל תורשה להחליף את העומד בראש חברת הביטוח החל מתחילת 2021. עם זאת, גלעד עצמו לא מתכוון לפרוש ומבחינתו יש לו חוזה לחמש שנים בתפקיד, שמתוכן הוא מכהן פחות משנתיים ולכן אין לו כוונה לזוז מתפקידו.

הרצון להדיח את גלעד מתפקידו, לאחר שבעצמו החליף יו"ר שהיה במגדל תקופה קצרה מאוד ועזב בטונים צורמים תוך הטחת האשמות בנוגע להתנהלות החברה שתחת שליטת אליהו, היא שהובילה למתיחות בין אליהו, שמכהן כיו"ר החברה האם הציבורית מגדל אחזקות. האירועים הנוכחיים פרצו לקדמת הבמה לפני כחצי שנה כשדירקטוריון מגדל אחזקות החליט פה אחד על הדחתו של גלעד מתפקיד יו"ר מגדל ביטוח ומתפקיד מנכ"ל מגדל אחזקות, מתוך כוונה להחליף אותו במגדל ביטוח ברוזן.

הממונה משה ברקת לא הסכים לכך וראה בכך כאיום על ההתנהלות של החברה, והורה כי לא יכול שינוי בצמרת חברת הביטוח לפחות עד סוף השנה. במקביל, ברקת דחף להזזתו של אליהו מתפקידו כדירקטור במגדל ביטוח או מתפקידו כיו"ר מגדל אחזקות. בסופו של יום אליהו זז מדירקטוריון מגדל חברה לביטוח. בד בבד ברקת ביצע ביקורת חריגה במגדל ביטוח שאת עיקריה איגד לאחרונה בטיוטת דוח ביקורת ששלח למגדל ביטוח.

במסגרת הדוח שהטיוטה שלו נשלחה למגדל דורש ברקת מדירקטוריון חברת הביטוח שבשליטת מגדל אחזקות הציבורית שבה מחזיק אליהו 68.5%, לדון בהעברת אליהו מתפקידו כנושא משרה כלשהי במגדל חברה לביטוח. כלומר, על פי דרישת הממונה אליהו יצטרך להתפטר מתפקידו כיו"ר סוכנויות הביטוח של הקבוצה וזאת לאחר שכבר התפטר מתפקידו כדירקטור במגדל חברה לביטוח. נציין כי אליהו נשאר יו"ר קבוצת האם מגדל אחזקות.

בנוסף, רשות שוק ההון רוצה שדירקטוריון מגדל ביטוח ידון בהעברת יו"ר ועדת הביקורת רונית בודו מתפקידה. לדברי גורם מעורה המפקח לא מורה להדיח אותה "אבל מסמן את הכיוון שהוא רוצה", כשעל דירקטוריון מגדל חברה לביטוח יהיה לדון בנושא. בודו, נציין, הגיבה לדבריו של ברקת בהכחשה כוללת תוך שטענה שהתנהלות הפיקוח "פסולה ושערורייתית".

כמו כן, טיוטת הדוח של ברקת גם כוללת פרק שנוגע לרוזן ושלפיה יצר לכאורה קשר עם מזכירת מגדל ביטוח והעביר לה פרטי מועמד להצטרף לדירקטוריון החברה - למרות שכהונתו של רוזן עצמו בדירקטוריון לא אושרה עדיין. בהקשר זה כתבה הרשות ביחס לרוזן כי "נראה כי רוזן לא נזהר במעשיו ושגה בהפעלת שיקול דעתו, הן בעצם מעורבותו בהליכים אלה במועד זה והן באשר לטיב הפעולות בהן התערב, אף טרם מינויו". עתה, כאמור, מבהירה רשות שוק ההון כי מבחינתה האמירות הללו בטיוטת הדוח לא יהוו עילה לאי מינויו לדירקטור בחברה.

בכל אופן, לפי שעה ברקת לא אישר את מינוי רוזן הגם שהאישור למינוי התבקש כבר לפני מספר חודשים ומאז עברו 60 הימים שבהם על הרגולטור להודיע אם הוא מתנגד למינוי או לאו. רוזן, שכיהן בעבר בהצלחה כמנכ"ל קבוצות הביטוח מנורה מבטחים והראל, כבר אמור היה לקבל את החלטת הממונה לגבי מינויו אלא שבפיקוח רואים בכך שהודיעו למגדל שהנושא נבדק כמשהו שמאפשר להם לדחות את ההחלטה.