מעבר להיבט המוסרי: כמה האלימות כלפי נשים עולה לנו באמת?

אנחנו מכירים אותן דרך השמות, אנחנו לומדים עליהן דרך בני משפחה וחברים, אנחנו רואים אותן דרך התמונות מימים טובים יותר, אך לאלימות כלפי נשים יש גם צד כלכלי שמשפיע על כולנו

מפגינות בעצרת נגד אלימות נגד נשים בכיכר רבין / צילום: שלומי יוסף, גלובס
מפגינות בעצרת נגד אלימות נגד נשים בכיכר רבין / צילום: שלומי יוסף, גלובס

על פי נתוני השנתון הסטטיסטי האחרון של מדינת ישראל לשנת 2018, באותה שנה נפתחו כ-18,100 תיקים בגין עבירות אלימות גופנית ואיומים בין בני זוג. לפי נתונים שהועברו ממנהלת בתי המשפט, בשנת 2018, התקבלו בבתי המשפט לענייני משפחה כ-9800 בקשות להוצאת צו הגנה או למניעת הטרדה מאיימת, רובן הוגשו בעקבות אירועי אלימות במשפחה. לפי נתונים של שירות בתי הסוהר, בספטמבר 2019 הוחזקו במתקני השירות כ-100 אסירים שנשפטו על עבירות אלימות במשפחה עבור כשליש מהם זהו לא היה המאסר הראשון. כמה כסף מדינת ישראל מוציאה עבור שנה רוויה באלימות במשפחה ואלימות כלפי נשים? כשאתם עושים חישוב גס קחו בחשבון את העלויות והמשאבים של המשטרה, של בתי המשפט, ובתי הסוהר בישראל.

על פי מדד האלימות של "ויצו": בישראל חיות כ-200 אלף נשים מוכות וכחצי מיליון ילדים שעדים לאלימות. המשמעות היא שנשים רבות ומאות אלפי ילדים גדלים עם צלקות וחוויות טראומתיות שבעל כורחם היו עדים להם בילדותם. בסופו של יום מישהו יצטרך לטפל בהשלכות אלו, כמובן, כל הדרכים מובילות אל המדינה. עכשיו כמה זה עולה לדעתכם?

בישראל מתחילת השנה נרצחו 19 נשים, עלות הכליאה לשנה של אסיר הינה 120 אלף שקל, עבור רוצח בחישוב גס מדובר על כ-3 מיליון שקל. אנו נמצאים בשנת 2020 ועבור רצח של נשים, המחיר שהמדינה משלמת הינו 57 מיליון שקל, בלי לחשב את כל עלויות המאסר לגברים אלימים שלא הורשעו ברצח, העלות הישירה של מערכת הבריאות, ייעוץ ושירותים נלווים, מערכת משפט, תמיכה בילדים ורווחה. כמו כן גם עלויות עקיפות, שכר אבוד, פריון ופוטנציאל, זהו רק חלק מהמחיר שהחברה משלמת על אלימות כלפי נשים. רק כדי לסבר את האוזן, עלויות שנתיות של אלימות כלפי נשים הגיעו ל-5.8 מיליארד דולר בארצות הברית, ו-1.16 מיליארד דולר בקנדה. באוסטרליה כ-11.38 מיליארד דולר בשנה. באנגליה ובוויילס כ-32.9 מיליארד דולר. כמו כן, ע"פ נתונים שהוצגו באו"ם, עלות אלימות נגד נשים עשויה להסתכם בכ-2 אחוזים מהתמ"ג.

אלימות במשפחה ורצח נשים מאותתים לנו - אלו מספרים של מגפה! מגפה שקטה שכל עוד לא מטפלים בה כראוי, היא תמשיך לעלות למדינה מאות מיליונים בשנה. אך אין זו גזרה משמים, הכל זה עניין של תקציב וסדר עדיפויות.

מדינת ישראל יכולה להציל אלפי משפחות ומיליונים מאוצר המדינה, אם תשקיע את המשאבים למיגור האלימות נגד נשים ולא רק לטיפול בהשלכותיה. לצורך מיגור האלימות יש להקים גוף ממשלתי אוטונומי מתוקצב ובעל סמכויות שחברים בו נציגים מכל משרדי הממשלה הרלוונטיים, מחינוך, ביטחון פנים ועד רווחה. הגוף הממשלתי עוסק בדבר אחד, מיגור האלימות במשפחה ומיגור האלימות נגד נשים. היתרון של גוף כזה טמון בנציגות המשרדית- חוצה משרדי ממשלה, מה שיחסוך את הבירוקרטיה, הסמכויות והתקציבים יאפשרו לגוף לתת ביטוי למדיניות שמתווה דה פקטו בשטח, ויהיה מערך שלם שיעסוק אך ורק בנושא אחד- מיגור האלימות כלפי נשים.

עם מספרים של מגפה, מדינת ישראל צריכה לשנות את המתודולוגיה בכל הנוגע לאלימות במשפחה, ולהתחיל להשקיע משאבים על מנת למגר אותה ולא משאבים על מנת לטפל בהשלכותיה. 

הכתבת היא מנכ"לית העמותות לקידום מקצועי וחברתי, יו"ר מנהלת על למשחקי כדור לנשים