זהב | ניתוח

עומדים בתור לזהב: ממה באמת מושפעים מחירי המתכת היקרה?

האם הזהב באמת מהווה מקום מפלט למשקיעים בזמנים של Risk off - ירידות חדות בשווקים? וכיצד השפיעו הבחירות בארה"ב ותוצאות הניסוי לחיסון של פייזר על מחירי הזהב?

משלוח של מטילי זהב לבנק המרכזי של פולין. הזהב לא מספק תשואה שוטפת / צילום: An xin, G4S, רויטרס
משלוח של מטילי זהב לבנק המרכזי של פולין. הזהב לא מספק תשואה שוטפת / צילום: An xin, G4S, רויטרס

לפי אחת מהתיאוריות הנפוצות בשווקים, בזמנים של Risk off (ירידות חדות בשווקים), ההשקעה בזהב מהווה מקום מפלט למשקיעים, ולהיפך - כאשר שוקי המניות עולים, מחירי הזהב (לרוב) יורדים.

בפועל, מחירי הזהב אכן עולים (לעיתים) בזמנים של Risk off, אך להערכתנו - העלייה אינה נובעת מירידת שוקי המניות, אלא כתוצאה מכך שבתקופות של Risk off חלה ירידה חדה בתשואות איגרות החוב (רמות הריבית).

מחירי הזהב מתואמים בעיקר (ובקורלציה הפוכה) לרמת הריבית הריאלית, ובדומה לאיגרת חוב הצמודה למדד, הזהב מהווה מכשיר המגן מפני עלייה חדה באינפלציה (היות שהוא שומר לכאורה על ערכו, שלא כמו סחורות אחרות), אך המשקיע בזהב אינו מקבל ריבית שנתית (בניגוד להשקעה באיגרת חוב).

מכאן, כאשר הריבית הריאלית עולה (בין אם עקב עליית תשואות איגרות החוב הנומינליות ו/או ירידה בציפיות האינפלציה), אזי מי שישקיע באיגרת חוב צמודה למדד (TIPs בארה"ב) ייהנה מריבית ריאלית גבוהה בשילוב עם הצמדה עתידית לאינפלציה. בתקופה כזו יורדת האטרקטיביות לרכישת זהב (המהווה, כאמור, מכשיר השקעה ללא ריבית שנתית).

לראיה, עם פרוץ משבר הקורונה, הריבית הריאלית לחמש שנים בארה"ב זינקה ל-0.65%, עלייה אשר הובילה בתחילת המשבר לירידה חדה במחיר הזהב, למרות מגמת ה-Risk off והירידות החדות בשוקי המניות במרץ 2020.

מאידך, כאשר הריבית הריאלית יורדת בחדות (בגלל ירידה חדה בתשואות איגרות החוב הנומינליות ו/או עלייה חדה בציפיות האינפלציה), אזי יורדת האטרקטיביות לרכישת איגרת חוב צמודה למדד, ומכאן עולה אטרקטיביות הזהב. במילים אחרות, כאשר הריבית הריאלית יורדת בחדות, כדאי פחות לחסוך ולקבל הגנה מפני עליית האינפלציה באמצעות רכישת איגרת חוב צמודה (בשל הריבית הריאלית השלילית), ומכאן עולה האטרקטיביות לרכישת זהב.

לראיה, בחודשים יולי ואוגוסט האחרונים תשואת ה-TIPS ל-5 שנים בארה"ב ירדה למינוס 1.45%, ומחיר הזהב זינק במקביל.

כיצד השפיעו תוצאות הבחירות בארה"ב ופרסום תוצאות הניסוי לחיסון של פייזר על מחירי הזהב? תוצאות הבחירות הקטינו את ההסתברות להשקת תוכנית תמריצים פיסקאלית גדולה בתקופה הקרובה (בשל העובדה כי הרפובליקאים עדיין שולטים בסנאט), ומכאן הובילו לירידת תשואות חדה בארה"ב ולירידה גם בריבית הריאלית - עובדה אשר תמכה בעליית מחירי הזהב לאחר פרסום התוצאות (במקביל לעליות החדות בשוקי המניות).

פרסום תוצאות הניסוי המעודדות של Pfizer-BioNTech הוביל, מאידך, לעלייה מחודשת בתשואות ובריביות הריאליות בארה"ב, בין היתר בשל ההערכה כי החיסון יעיל מאוד גם לאוכלוסייה המבוגרת (מנכ"ל BioNTech אמר כי החיסון יעיל בכ-80% גם לאוכלוסייה המבוגרת).

הקשר-בין-מחירי-הזהב-לריבית-הריאלית-לחמש-שנים
 הקשר-בין-מחירי-הזהב-לריבית-הריאלית-לחמש-שנים

יעילות החיסון בקבוצת גילאי 70 ומעלה מגבירה את האופטימיות כי העולם יוכל להתנהל תחת שגרת קורונה, גם ללא חיסון למרבית האוכלוסיה (אם התוצאות הסופיות של הניסוי אכן יצביעו על יעילות בקבוצה זו). הדבר תמך בתחילת השבוע שעבר בעלייה חדה בתשואות איגרות החוב בשווקים המפותחים, ובעלייה חדה במניות הסקטורים המסורתיים, אשר נפגעו מאוד ממשבר הקורונה (בנקים, נדל"ן, ספנות, תעופה ועוד). מאידך, נרשמו ירידות שערים במחירי חלק ממניות הטכנולוגיה, אשר נהנות ממגמת העבודה מהבית (Stay at home).

ואכן, עליית התשואות החדה (והעלייה בריבית הריאלית) לאחר פרסום תוצאות הניסוי המעודדות הובילו ביום שני שעבר, 9 בנובמבר, לירידה חדה במחירי הזהב - שאיבדו כ-4.5%. 

** הכותב הוא האסטרטג הראשי של בנק מזרחי טפחות. אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק