פומפיאו מזהיר שהקלה בסנקציות על איראן תהיה 'החלטה מסוכנת'

הנשיא הנבחר ביידן אמר שיחזור לעסקת הגרעין משנת 2015, אשר ממשל טראמפ נסוג ממנה, וישחרר את כלכלת איראן מחרם הפוגע בה באופן קשה

מייק פומפאו/  צילום:Shutterstock
מייק פומפאו/ צילום:Shutterstock

מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו, הזהיר ביום רביעי האחרון שהסרת או הפחתת הסנקציות האמריקאיות נגד איראן תהיה "החלטה מסוכנת", והביע באופן עקיף חשש מכך שממשל ביידן הנכנס יקל בקמפיין הלחצים בן ארבע השנים על המדינה האיסלמית.

הדיפלומט מס' אחת של הנשיא היוצא דונלד טראמפ, הגן על מסע הסנקציות כחלק חיוני ממדיניות הביטחון של ארה"ב. הוא אמר את הדברים במקביל להכרזה של משרד האוצר האמריקאי על סנקציות חדשות המכוונות לאימפריית העסקים של המנהיג העליון של איראן עלי חמנאי.

פומפאו לא הזכיר בשמו את הממשל החדש, אך ההודעה שלו באה כתגובה להבטחותיו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן לחזור להסכם עם איראן שהיה לארה"ב בזמן כהונתו של ברק אובמה. אחד התנאים בהסכם זה, ממנו ממשל טראמפ נסוג, הוא הסרת הסנקציות.

"הקטנת הלחץ היא אפשרות מסוכנת, שלא יכולה אלא להחליש שותפויות חדשות לשלום באזור המזרח התיכון ותחזק רק את הרפובליקה האיסלמית", אמר פומפאו בהודעה שיצאה ממשרדו.

מזכיר המדינה הגדיר את המדיניות הקיימת כ"יעילה מאוד" והבטיח סנקציות נוספות בשבועות האחרונים לפני שממשל טראמפ עוזב את הבית הלבן, צעד שבכירים מסוימים וחוקרים מתארים כחלק ממאמץ נרחב יותר לשמר את כוח ההינף של ארה"ב מול האיראנים.

"ייאוש של ממשל שלא רואה הישג מהמדיניות הכושלת שלו מול איראן"

בכירים איראנים גינו את הסנקציות בעבר ואמרו שהן לא יגרמו לטהרן להיכנס למשא ומתן.

"ניסיונות אחרונים אלה להמשיך במדיניות הכושלת של 'מקסימום לחץ' נגד איראן ואזרחיה ייכשלו, כפי שנכשלו ניסיונות קודמים", אמר עלי־רזה מיריוספי, דובר של המשלחת האיראנית באו"ם. "הטלת סנקציות או צעדים נוספים היא רק סימן של הייאוש של ממשל שלא רואה שום הישג כתוצאה של המדיניות הכושלת שלו מול איראן".

במהלך הקמפיין, ביידן הגדיר את מדיניותו של טראמפ בנוגע לאיראן כ"כשלון" ומבקרים אומרים שהמאמץ האמריקאי נכשל בהשגת מטרתו המרכזית - השגת הסכם חדש ועסקה גרעינית חדשה עם איראן.

להחלטה של ממשל טראמפ לצאת מהסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015 התנגדו בנות בריתה האירופאיות של ארה"ב שסייעו לנסח את ההסכם, וההחלטה הביאה לאי־הסכמה נרחבת בתחום הדיפלומטי בינן לבין ארה"ב.

מבקרים של הנסיגה אומרים שהלחץ הביא לריסוק הכלכלה האיראנית מבלי לפתות את טהרן לחזור לשולחן המו"מ, ובה בעת הביא לאי־יציבות אזורית ועודד את איראן להפר את התחייבויותיה על ידי העשרת אורניום נוסף.

"יש יותר סיכוי לעוינות כאשר מחויבויות אמריקאיות אינן אמינות ולמדינות אין דרך לטפס בחזרה מהסנקציות", אמרה אליזבת רוזנברג, עמיתה בכירה במרכז החדש לביטחון אמריקה שעובד כיום עבור קמפיין ביידן.

בדוח מחודש אוגוסט של המכון נכתב: "יריב עשוי להסיק שאם אין דרך למשא ומתן שיסיים את הלחצים הכלכליים, הדרך היחידה למוצא היא הסלמה צבאית. נראה שזו דינמיקה שכבר קיימת במאבק מול איראן".

פומפאו הגן על המדיניות הנוכחית, והצביע על המשבר הכלכלי באיראן. בעקבות הסנקציות נמנעה מאיראן גישה לכ־70 מיליארד דולר בהכנסות מנפט ואם יימשכו ימנעו ממנה הסנקציות כ־50 מיליארד דולר בהכנסות כל שנה.

בעוד תחת הקלה בסנקציות הצליחה איראן להרחיב את תקציב הביטחון של ב-30% בשנים 2016-2018, הסנקציות של ממשל טראמפ גרמו לה לקצץ בחזרה 25% מתקציב הביטחון בשנה שעברה, אמר.

"הסנקציות האלה מונעות מהמשטר כספים שהיה משתמש בהם לפעולות הזדוניות שלו", הוסיף פומפאו.

אליוט אברמס, השליח המיוחד של מחלקת המדינה למדיניות מול איראן ו־וונצואלה, אמר לוול סטריט ג'ורנל בחודש שעבר שאיראן לא נכנסה למו"מ כי חיכתה לראות אם ארה"ב תקל על הלחץ.

"אנו בטוחים שאם הלחץ יימשך, המשטר ייכנס למשא ומתן בשנה הבאה. השלטון באיראן מחכה לראות את תוצאת הבחירות", בארה"ב, אמר בריאיון.

הסנקציות מיום רביעי חלות על ארגון שנשלט על ידי חמנאי, שבכירים במשרד האוצר האמריקאי הגדירו כאימפריה של מיליוני דולרים שהמנהיג הרוחני של איראן משתמש בה להעשרת משרדו, להענקת מענקים לבני ברית פוליטיים ולרדיפה אחר אויבי הממשלה.

אנליסטים של איראן מתארים את "בוניאד מוסטפז", היעד של הסנקציות החדשות, כארגון המתחזה לארגון צדקה אך למעשה מנוהל על ידי משמרות המהפכה, מיליציה שמוגדרת על ידי ארה"ב כארגון טרור.

מומחים אומרים שארגון הצדקה לכאורה רכש סחורות וטכנולוגיות שנועדו לתוכניות הנשק להשמדה המונית של המשטר. הסנקציות פגעו גם בכמה בכירים בארגון ובעשרות מארגוני הבת שלו הפעילים בכל הסקטורים של הכלכלה האיראנית, כולל אנרגיה, מכרות ופיננסים.

בארגון בוניאד מוסטפזן לא הגיבו לפניות העיתון, אך נשיא הארגון, פרביז פתאח, כתב בציוץ שהסנקציות לא יפגעו בפעילותו.