זה הפתרון למתח בין הציבור החרדי למערכת הבריאות

דווקא בעיצומו של המתח עם הציבור החרדי על רקע הנחיות הבריאות למניעת התפשטות מגפת הקורונה, זו השעה לעלות שלב: לצד הסטודנטים והסטודנטים במקצועות הסיעוד והפרא-רפואיים, אנחנו חייבים לראות יותר רופאים ויותר רופאות מהציבור החרדי בכל המחלקות

רחוב בבני ברק / צילום: Ariel Schalit, Associated Press
רחוב בבני ברק / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

האגדה מספרת שחלומה של כל אם עבריה הוא שבנה יהיה רופא, סביר שהחלום הזה אינו מופיע בשנתן של אימהות מהחברה החרדית שנרטיב החלומות שלהן הוא על בן גדול בתורה, אבל האם זה מונע באמת מהילדים שלהן לעסוק בעולמות הרפואה?

כתבתו של יאיר שרקי בחדשות 12 על הטיפול הביתי בקורונה שזכתה להד רב, העצימה אצלנו תובנה תעסוקתית שאנחנו פועלים על פיה בשנים האחרונות. הכתבה חשפה את מערך הטיפול הפנים קהילתי בחולי קורונה בציבור החרדי ותיארה בצבעים חיים ארגונים שמפעילים מערך מתנדבים הנעזרים במכשור רפואי מתקדם ועושים שימוש בתרופות ובהליכים רפואיים.

מי שמכיר את החברה החרדית, יודע שאין כל חדש. בקרב הציבור החרדי קיימת מודעות גבוהה ומשיכה מסורתית לעיסוק בנושאים רפואיים ובריאותיים. ניתן לראות זאת באלפי המתנדבים חרדים באירגוני ההצלה כמו מד"א, איחוד הצלה, זק"א, עזר מציון ועוד. כפי שפורסם לא אחת, ההתנדבות החרדית בארגונים אלה, היא הרבה מעבר לחלקם היחסי באוכלוסייה.

תחום משיק נוסף וייחודי לחברה החרדית שעולה מידי פעם לכותרות ומעיד על המשיכה החרדית לנושאים רפואיים הוא תחום ה"ייעוץ רפואי" שקיים כמעט בכל קהילה שמכבדת את עצמה. המוכר והוותיק מבין היועצים הרפואיים החרדים, הוא כמובן הרב אלימלך פירר. ה"יועץ הרפואי" שלמרות היותו נעדר השכלה רפואית פורמלית, הוא מהווה כתובת סמכותית לכל שאלה רפואית.

החיבור המרתק הזה של הציבור החרדי לנושאים רפואיים נובע כנראה משתי סיבות. האחת היא ה-DNA המובנה אצל מתבגרים חרדים בכל הקשור לעזרה לזולת, והשניה היא הסקרנות המובנית לחקר והתבוננות המוטמעת בצעיר החרדי מיום עמדו על דעתו. סקרנות זו באה לידי ביטוי בעיקר אצל היועצים הרפואיים שחלקם הגדול מתאפיין באוטודידקטיות מופלאה.

כמו בכל שנה עם תחילת שנת לימודים במוסדות להשכלה גבוהה ופתיחת הרישום למלגות לסטודנטים חרדים, אנו טרודים בשאלה שמלווה אותנו לאורך כל השנה ואולי בעצם מיום הקמת הקרן: מה הם אפיקי הלימוד המועדפים למשק, לאלו מסלולי לימוד אנחנו צריכים לשלוח את הפונים אלינו - הסטודנטיות והסטודנטים מהציבור החרדי.

מאפיין חרדי זה של משיכה לידע רפואי, לצד הביקוש בשוק לעובדים מקצועיים והפרנסה המכובדת בתחום הרפואי, נתנו לנו כבר בשנים עברו סימני דרך לנתב קבוצה עילית ראשונית וייחודית של חרדים וחרדיות מתוככי המיינסטרים החרדי ללימודי רפואה בפקולטות הנחשבות ביותר, כמו גם לנתב בייעוץ תעסוקתי מושכל, מאות פונים רבים אחרים למקצועות סיעוד ומסלולי לימוד פרא-רפואיים דוגמת פרמדיקים, שיננות, מעבדה וטכנאות רפואית ועוד.

מכוח עזר לחלוצים קדמיים

לחברה הישראלית כולה עשוי לצמוח רווח כפול מאותם בוגרים שממשיכים לשמור על אורח חייהם החרדי לצד עבודתם במקצוע הרפואי שרכשו. ראשית הם הופכים לחלק ממעגל תעסוקה ייחודי ומהווים מודלים לחיקוי לבני קהילתם ובנוסף הם עשויים לשמש כמתווכים הוגנים של ידע רפואי לשני הצדדים; פעם אחת בזכות תיווך נכון ויעיל של עמדות רפואיות רשמיות דוגמת המכתב המעולה שהפיצו במהלך החג בוגרים וסטודנטים לרפואה לציבור החרדי, שזכה להד רב ובו הם קוראים לחברה החרדית להקפיד על הנחיות הבריאות, ופעם שניה הם יציעו לממסד הרפואי הבנה חברתית טובה ועמוקה יותר של היחס לרפואה בקרב הציבור החרדי ומנהיגיו.

באופן מפתיע או שלא, כבר עכשיו הנתונים הראשוניים שלנו מהרישום האקדמי לתשפ"א הם שדווקא בתקופה זו, קיימת עליה בביקושים של חרדים וחרדיות ללימודי רפואה ומקצועות פרא-רפואיים. מגמה התואמת במלואה את האג'נדה והחזון שלנו, שמאמינים שניתן להשתלב כחרדים בכל מקצוע ויחד עם זאת להמשיך לשמור על אורח חיים חרדי מלא.

דווקא בעיצומו של המתח עם הציבור החרדי על רקע הנחיות הבריאות למניעת התפשטות מגפת הקורונה, זו השעה לעלות שלב ולהפוך אותם מכוח עזר לחלוצים קדמיים. לצד הסטודנטים והסטודנטים במקצועות הסיעוד והפרא-רפואיים, אנחנו חייבים לראות יותר רופאים ויותר רופאות מהציבור החרדי בכל המחלקות.

נכון שכבר היום ניתן היה לזהות רופאים חרדים חלקם אף הופיעו בתקשורת בחודשים האחרונים, אך אלה בדרך כלל חוזרים בתשובה או "חוצניקים" שעשו עליה. החלום שלנו הוא להצמיח את מנתח הלב הראשון שיהיה בוגר מוסדות החינוך החרדי בישראל ומתוך הקהילה החרדית בישראל. בתקווה שיצטרפו אלינו עוד שותפים שיתמכו ויעודדו את הנגשת מקצועות הרפואה לצעירות וצעירים מהחברה החרדית. 

הכותב הוא סמנכ"ל קרן קמ"ח - קידום מקצועי חרדי